Hej, jag har precis blivit nekad av SBAB att köpa ett hus där jag redan vunnit budgivningen. Deras argument var att bostaden saknar avlopp.
Jag har självklart redan planerat att ordna med både avlopp och rinnande vatten men det var inget dom lyssnade till. Huset har tidigare bara används som fritidshus.
Är det någon som vet med sig en annan bank där man kan få bolån på ett hus som saknar avlopp och indraget vatten?

Tack på förhand.
 
Hade du lånelöfte innan?
 
Japp, hade lånelöfte men när jag ringer och berättar att jag vunnit budgivningen så påpekar dom att huset saknar avlopp och att lånet därför inte kan beviljas.
 
Om du läser villkoren för lånet /lånelöftet, framgår det där vad som gäller?
 
Tack för svaren, efter att ha ringt runt till flera banker och sedan pratat med mäklaren så kom det fram att det var fastighetens typbeteckning som var problemet. Men mäklaren ordnade det med en annan bank och ska dessutom se till så att typbeteckningen ändras från 213 till 220. Så för tillfället ser det ljust ut, men slutbeskedet får jag imorgon.
 
  • Gilla
thomasse och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A azrael1333 skrev:
Tack för svaren, efter att ha ringt runt till flera banker och sedan pratat med mäklaren så kom det fram att det var fastighetens typbeteckning som var problemet. Men mäklaren ordnade det med en annan bank och ska dessutom se till så att typbeteckningen ändras från 213 till 220. Så för tillfället ser det ljust ut, men slutbeskedet får jag imorgon.
Jag har också råkat ut för samma problem för 15 år sedan. Fel typbeteckning, fritidshus (de som senare försvann) i mitt fall. Vi gick till en annan bank.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
A azrael1333 skrev:
...och ska dessutom se till så att typbeteckningen ändras från 213 till 220.
Det är skatteverket som bestämmer typkoder och normalt sett krävs det en ny fastighetsdeklaration av nuvarande fastighetsägare och nytt beslut som börjar gälla nästa år efter sedvanlig handläggningstid. Men om mäklaren lyckas ändra typkod på studs är det bara att gratulera.
 
Sen är också SBAB väldigt fyrkantiga. De är ju statligt ägda och måste vara det.
 
Och dessutom är det ju ingen rättighet att få låna pengar, långivaren sätter sina villkor för att låna ut sina pengar
 
  • Gilla
Dizzy84 och 2 till
  • Laddar…
Angående ändring av typkod så var det bara att skicka in ett papper och vänta nån dag så var det klart. I alla fall när man vill ändra från typkod 213 till 220. Detta enligt både mäklaren (som gjort det flera gånger tidigare) samt enligt bankmannen.

Men vi drog oss ur då renoveringskostnaderna blev för stora för att det skulle löna sig med denna fastighet.
Vill ändå tacka för alla svar som har kommit in.
 
F flaxie skrev:
Sen är också SBAB väldigt fyrkantiga. De är ju statligt ägda och måste vara det.
Min erfarenhet är att alla banker är fyrkantiga nu för tiden. Handläggaren knappar in uppgifterna i datorn och följer inte allt standardmallen så finns det inget utrymme alls för kreativa lösningar.
Vi hade samma problem för fyra år sedan när vi köpte nuvarande fastighet. Jag tror vi kollade med 7-8 olika banker, inklusive den lokala Handelsbanken, men ingen kunde låna ut pengar om inte typkoden var 220.
För oss löste det sig genom att en byggnad som tur var var särtaxerad som småhus och mäklaren gjorde en 'värdering' där den byggnaden var värd 50 000:- under köpeskillingen för hela fastigheten.
Alternativet hade varit att taxera om hela fastigheten, men det hade inte gått förr än efter nästa årsskifte enligt skatteverket.
 
A azrael1333 skrev:
Angående ändring av typkod så var det bara att skicka in ett papper och vänta nån dag så var det klart. I alla fall när man vill ändra från typkod 213 till 220. Detta enligt både mäklaren (som gjort det flera gånger tidigare) samt enligt bankmannen.

Men vi drog oss ur då renoveringskostnaderna blev för stora för att det skulle löna sig med denna fastighet.
Vill ändå tacka för alla svar som har kommit in.
Det där med "gjort det flera gånger tidigare" får du ta med en nypa salt.

Bra beslut att dra sig ur.
 
Banker är också "flockdjur". Innan vi köpte vårt första hus så nekades vi av flera banker p.g.a. att min sambo studerade, trots god kalkyl även helt utan inkomst för henne. När vi sedan till slut fick låna av Länsförsäkringar var plötsligt alla andra banker som nekat oss innan intresserade...
 
S Styrman_jansson skrev:
Banker är också "flockdjur". Innan vi köpte vårt första hus så nekades vi av flera banker p.g.a. att min sambo studerade, trots god kalkyl även helt utan inkomst för henne. När vi sedan till slut fick låna av Länsförsäkringar var plötsligt alla andra banker som nekat oss innan intresserade...
Jag har haft tvärt om problem. Flyttat över lån till mitt namn och haft intresserade banker i förväg. Och sedan inte vägrar de när jag väl försöker byta till dem ("du är ju jobbig som försöker byta bank; tänker du göra det igen när vi höjer räntan?" vad typ svaret jag fick från 4 storbanker) - Stabelo var däremot på och ringde upp varje dag tills fastigheten var skriven på mig och ville väldigt gärna låna ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.