Hej, har en uthyrningsdel i vår villa där hyresgästen nu flyttar ut. Bakom hennes soffa där hon inte dammsugit på mer än ett år så har det bildats gula små prickar på väggen som är vetter mot mark, det är alltså ett souteräng hus jag bor i och uthyrningsdelen är i källaren. Prickarna går enkelt att torka bort med en våtservett och det är ingen konstig lukt eller så? Men vad kan det vara? Soffan har tyvärr nästan stått helt emot väggen fast jag sagt att det måste vara mellanrum till hyresgästen...

Förutsättningarna är att villan är bygdd 1974 med lättbetongblock vad jag kan se. En firma dränerade huset 2016 (förra ägaren som anlitade denna firma) och bilder finns på detta med dräneringsrör längst ner, platonmatta och kallasfalt. Dessutom fick de gjuta en stödmur i betong runt hela huset då skicket var dåligt.
I större delen av nedervåningen fick säljaren även lägga in ett nivellgolv, så golvet där de gula prickarna uppstått har ventilering.

Så, vad kan de gula prickarna vara för något?

Skadeanmälan är gjord och väntar på besked om att en besiktningsman ska kika på det hela men tänkte föregå honom och se om någon här har erfarenheter av detta?

Se bilder!
 
  • Gula prickar på en vitmålad vägg nära golvet med trägolv i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med gula prickar vid sockeln och trägolv, tecken på möjligt fuktproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som mögel, kan ju bli så med möbel mot yttervägg i källare, rengör med boracol och gå vidare i livet (y)
 
Stort tack för svar, kommer ta hit besiktningsman för säkerhets skull.
 
Ja, mögel med största sannolikhet. Soffan har stått för tätt mot väggen och då blir den som isolering invändigt och fukten i väggen (som är naturlig) vandrar inåt mot soffan som blir fuktig och möglar.

Tvätta rent med mögelmedel, som föreslås redan, eller med vanlig Klorin.

Låt väggen vara fri så den får torka upp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.