Tog upp sliten 10-15 år gammal klick-parkett i lägenhet på 4:e våningen i ett gammalt våningshus byggt ca. 1890. Huset är en BRF mitt i stadssentrum. Rimligt fina trägolv under, som vi slipat, oljat osv.

Men i det som nu är köket hittade vi oväntat ett "konstigt" lättcement-golv....eller nåt sånt...under parketten. Har en fläckig och ganska ojämnn yta med en del sprickor. Verkar vara dåligt blandat, innehåller diverse, och är nog av dålig kvalitet. Antar det vart stöpt i efterhand och i all hast i samband med nån renovering och omdisponering av väggar och rum.

Slitet lättcementgolv med fläckar och sprickor som ska renoveras för industriell känsla i kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fläckigt och ojämnt lättcementgolv med sprickor bredvid ett trägolv i renoverat kök med solljus som faller in.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojämnt och fläckigt lättcement-golv möter slipat trägolv, med synliga sprickor och ojämnheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fläckigt och sprucket lättcementgolv med ojämn yta i ett kök under gammal parkett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tanken är nu att stöpa på ett tunnt lager med den sortens flytspackel/lättcement som kan ligga som yta och sen ha på epoxifärg. Tänkt att ge lite industrikänsla på golvet i köket.... Golvet är ca. 9m2 stort. Pga. ojämnheterna tror vi att det nya stöpet blir uppemot 2cm som djupast, men hoppas klara oss med närmare 2-3 mm vid ytligaste punkterna, och kanskje 1-0.5 cm i "genomsnitt".

  • Borde vi ha armeringsjärn?

Om ja:
  1. Vilken sort?
  2. Hur mycket bygger det (minst möjligt) i höjd?

(Nu hamnade detta i badrumskategorin....men det kanske är lika bra. Liknar ju mer på det än nåt annat, men utan golvbrunn, golvvärne, fuktskikt etc.)


Tack på förhand.

/P
 
Redigerat:
Nej du behöver ingen armering efter som du ska flyta på betong där det inte finns något giv. Hade det varit spånskivor du skulle flyta på kunde det ha behövts.
 
Tack för svar.

Som man kan se så har den "betong" som ligger nu spruckit en del, möjligen för att den ligger på ett underlag (träbjelklag) som i sig har en del "giv", men säkert också för att dom la den utan att ha behov för kvalitet i ytskikt etc., eftersom det skulle fungera som underlag..

Hur som helst, funderingen handlade om huruvida detta antagna "giv" i träbjelklaget under den befitntliga betongen, och sprickorna som redan finns i befintlig betong, kan leda till väsentliga spänningar i ny flytspackel som skall läggas ovanpå (och färsats vid) befintlig betong. Kanske så mycket att det finns anledninga att ha nån sorts armering...

Men det verkar altså inte vara såpass känsligt.. (y) Skönt att slippa om det går!
 
Eftersom du har sprickor i det gamla hade jag lagt rotnät, bättre att va safe och slippa behöva se sprickor igen.
 
Ok.. Kan kankse vara klokt trots allt... eventuellt...som hängsle till bältet :D

  • Frågan var dock också hur högt det isf. bygger att ha (tunnast möjliga) armering..? Måste man t.ex. ha lite extra höjd med massa över nätet så att det inte "lyser igenom"? Hur tunna armeringsnät kan man ha? Funkar annat, som fibrer, eller putsnät..?

I förhållande till angränsande golv har vi ju redan en liten förhöjning med det rackarns fula "betong"-golvet som redan ligger, och vi vill inte gärna bygga mycket högre över det... Men det skall ju göras rätt oavsett, Rätt får gå före snyggt..

  • Hade ursprungligen lite tankar på att lägga nåt mellan liggande betong och ny flytspackel, typ ett membran, så att flytspacklet "flyter" på betongen.....så att säga.

Med elastiska distanser till väggarna så blir då risken för dragninger i flytspackelplattan minimal tänker jag, oavsett vad som händer med ful-betongen under. Å andra sidan kan det kanske bli (små) nivåskillnader under flytspacklet som trots allt är stora nog för att skapa "knäck"-zoner..
 
Redigerat:
Jag hade lagt rotnät med 2,5mm trådar över hela ytan och spacklat över allt för att uppnå samma yta.

Putsnät och hönsnät är helt meningslöst till detta.

De där delarna av de gamla köksgolven hade ofta det så för att de hade kamin/spis där man eldade med ved.

Ska du lägga ett flytande golv lägger man fiberduk och sen armering och flytspackel men då måste du upp mer i tjocklek på flytspacklingen för att det ska bli självbärande.
 
  • Gilla
ptrlkrs
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jag hade lagt rotnät med 2,5mm trådar över hela ytan och spacklat över allt för att uppnå samma yta.

Putsnät och hönsnät är helt meningslöst till detta.

De där delarna av de gamla köksgolven hade ofta det så för att de hade kamin/spis där man eldade med ved.

Ska du lägga ett flytande golv lägger man fiberduk och sen armering och flytspackel men då måste du upp mer i tjocklek på flytspacklingen för att det ska bli självbärande.
Hej Paul, vilket pulver rekommenderar du?
 
M MEE-84 skrev:
Hej Paul, vilket pulver rekommenderar du?
Svårt att svara på då jag själv kör med Centro som ju bara säljs i proffsbutiker.

Tror egentligen de flesta är ganska likvärdiga men se till så det är fiberarmerat bara.
 
Tack för svar...Lärorikt som alltid.

Där det vid kanten saknas en lite större bit (se bild) har vi nu noterat att faktiskt ligger en gipsplatta som en sorts mellanskikt inne i stöpet.

Det är alltså:

1. Först nån sorts betong-"klump" underst, med ojämn blandning, troligen stöpt rätt på/mellan bjälklag..
2. Sen gipsplatta, kanske bara här-och-där, möjligen över hela..
3. Sen 3-5 mm med ojämnt bruk ovanpå, antar nån sorts flytspackel, men oklart vad det är...

Verkar knasigt. Detta är på 4 vån. i gammalt hyreshus från sekelskiftet. Troligen hastjobb vid nån renovering längs vägen, utan eftertanke... Tråkigt, men så är det bara ibland..

Just där det annars är en större spricka vid kanten är det lite giv i bjälklaget. Det är väl därför det spruckit där.

Planen nu är:

  1. Grovspackel för att fylla i det 3-4 dl stora hål som finns vid kanten där det saknas en bit, möjligen med lite leca-kulor blandat i.
  2. Betongsvets på sprickor (tvåkomponents polyuretanlim, typ https://www.paintpro.se/farg-ytbehandling/betongreparationslim-3m-scotch-weld), särskilt runt den rektangulära bit som har sprickor runt om vid kanten mot trägolvet. Det är där det lokalt är lite giv i golvet, både under angränsande bräder och under kanten av själva betonggolvet.
  3. Primer över hela
  4. Rotnät 2.5 mm över hela
  5. Flytspackel (lättflytande)

Det hrä är en sån situation tror jag när det inte längre går att göra helt rätt med mindre än ett orimligt mega-projekt. Man får göra det bästa möjliga och hoppas det håller. Påverkar inget bärande (med mindre än ett antal extra kilo från flytspacklet) eller fuktskikt, så det är inte katastrof om det blir sprickor också i flytspacklet. Vi hade tänkt måla med epoxi, men i så fall lägger vi på nåt nytt ytskikt, vinyl eller whatever..

Alternativet är fiberduk, armering och nog med höjd på flytspacklet för att det ska vara självbärande, som Paul-Staffanstorp nämner. Osäker dock på hur mycket som krävs för att det ska bli självbärande. Känns obkvämt att öka vikt med altför mycket på en golv-konstruktion som jag inte helt förstår...


Fortsatt öppen för andra tankar och kommentarer..

/P
 
Vad har du tänkt för golv som ytskikt?
Ska det vara kök även i fortsättningen?
 
P ptrlkrs skrev:
Alternativet är fiberduk, armering och nog med höjd på flytspacklet för att det ska vara självbärande, som Paul-Staffanstorp nämner. Osäker dock på hur mycket som krävs för att det ska bli självbärande.
Jag har för mig man oftast brukar säga 25mm men gör det så sällan så jag brukar kolla med flytspackelleverantören när sådant kommer på tal.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jag har för mig man oftast brukar säga 25mm men gör det så sällan så jag brukar kolla med flytspackelleverantören när sådant kommer på tal.
Tack igen. Låter rimligt rent tenkiskt, men dessvärre orimligt viktmässigt i denna situation.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
nino nino skrev:
Vad har du tänkt för golv som ytskikt?
Ska det vara kök även i fortsättningen?
  1. Ja, det är och blir kök. Som man kanske kan se på bilderna är det öppet kök (ca. 10 m2 alkov) in mot ett vardagsrum med trägolv.

    Tanken var att bara ha flytspackel/avjämningsmassa och sen måla med epoxi. Lite otraditionellt, men också lite "coolt" och trendigt...tänker vi... Framförallt enkelt...tänkte vi först... :))

    Vi får se hur det blir efter att massan lagts. Ser det ut att hålla chansar vi nog på att måla med epoxi och ser hur det går. Ränkar inte med nya sättningar, så det hänger på om eventuellt befintligt giv i golvet ställer till med problem....

    Det mest extrema är kanske att regla upp ett golv ovanpå betongklumpen...men låter tungt, dyrt, (förhoppningsvis) onödigt och det skulle ge knasig höjdskillnad..

https://www.byggahus.se/forum/members/ptrlkrs.252196/
 
Hur stor var den här betongklumpen då?
Du kan inte bila bort den och gjuta en ny?
 
nino nino skrev:
Hur stor var den här betongklumpen då?
Du kan inte bila bort den och gjuta en ny?
Nu är du inne på det "mega-projekt" jag pratade om.

10 m2, oklart hur djup... Jag skulle bli tvungen att stå på det golv jag skall bila bort, på 4e våningen, utan att veta vad som finns under... Lösbart, men.....

Om "enda" problemet är att det kanskje blir sprickor i flytspacklet, så känns att bila bort 10 m2 som overkill..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.