Hej!

Jag har nyligen köpt ett hus som jag snart får tillträde till. :rofl:
På tomten finns en gigantisk syrenberså, för att få en uppfattning om storleken kan ni tänka er att under visningen hade de gömt en plasteka inne i bersån :crysmile:
Då tomten bara är på strax över 700 kvm vill jag gärna ta bort minst hälften av bersån för att kunna lägga gräs där istället.
Så det jag undrar är om det går att halvera den utan att hela dör? Samt hur jag på bästa sätt tar bort önskvärd mängd? Är det bara att kapa ner och gräva upp "stubben" som blir kvar? Finns det någon tid på året som är bättre att göra det på?
 
Du kan ta bort så mycket du vill utan att riskera överlevnaden. Det är det positiva beskedet, det negativa är att syrenen kommer att skicka ut mängder med rotskott i gräsmattan. Det är nog därför som bersån expanderat som den gjort.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lotusesprite
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Du kan ta bort så mycket du vill utan att riskera överlevnaden. Det är det positiva beskedet, det negativa är att syrenen kommer att skicka ut mängder med rotskott i gräsmattan. Det är nog därför som bersån expanderat som den gjort.
Okej, vad måste jag göra för att hindra att det blir rotskott? Vill inte att den ska dyka upp på en än större yta :sweat:
 
Lotusesprite Lotusesprite skrev:
Okej, vad måste jag göra för att hindra att det blir rotskott? Vill inte att den ska dyka upp på en än större yta :sweat:
Klippa bort dom med gräsklippare
 
  • Gilla
Cider och 1 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Klippa bort dom med gräsklippare
Ja det är ju smart för att hindra dem från att växa sig stora :) men finns det något sätt att få de att inte komma upp överhuvudtaget? Måste alla utskjutande rötter från det jag tar bort grävas upp då?
 
Lotusesprite Lotusesprite skrev:
Ja det är ju smart för att hindra dem från att växa sig stora :) men finns det något sätt att få de att inte komma upp överhuvudtaget? Måste alla utskjutande rötter från det jag tar bort grävas upp då?
Enda du kan göra är väl att slå ner någon avgränsning i jorden så att rötterna inte kan växa ut i gräsmattan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.