Hej,
Vi har lagt nytt tak (aluminium) och haft några duster med vår plåtfirma som får mig att nu vilja säkerställa kvaliten på utfört arbete innan jag betalar. Bilderna visar bl.a nocken med luftning som inte känns helt ok med min okulära blick. Vad säger ni om vad för kvalite som är accepterad och ser detta ut att hålla tätt?

likaså när det glipar 5-8mm mellan lock och panel på vissa ställen, vems ansvar är detta? Likaså runt fönsterfoder där dom möter panelen glipar det 5mm på sina ställer. Är det hantverkarens ansvar eller kommer han att skylla på att trät rör sig eller liknande? Panelen ifråga är helt nyuppsatt för 3veckor sedan. Vill mest veta om jag ska betala han för att han skall göra om jobbet eller om det är hans ansvar att leverera det tipp topp.

Allt gott
 
  • Nock på tak med aluminiumplåt som har en synlig glipa mot rödmålad trätavla, potentiellt problem med tätningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på nock på aluminiumtak med synlig glipa och frågetecken kring kvaliteten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på aluminiumtak som möter träpanel med en synlig glipa och ett frågetecken kring utförd kvalitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på röd aluminiumtaknock med glipa och potentiell luftningsbrist mot blå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sorry om bilderna är något otydliga men försöker visa ena ändan på luftningen på taket.
 
Att det glipar beror på att dagens virke rör sig väldigt mycket, sen kan det givetvis vara en miss, men det är väldigt svårt att säga vilket av dem det är, är du nöjd med helheten så betalar man sin hantverkare och påpekar bristerna, så får dom snällt fixa detta, vare sig läkt rör sig eller inte,
 
Tack för svaret
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.