Jag har flera innerdörrar i huset som hänger snett. Dvs dörren "hänger ner sig" på motsatta sidan till gångjärnen, ovansidan.

Vad jag har förstått så riktar man inte moderna gångjärn. Man byter dom. Men det har inte hjälpt i mitt fall. Och justeringen på respektive gångjärn kan bara göras uppåt och neråt. Det hjälper inte när dörren hänger snett.

Jag förstår att det kan vara karmen som är sned, men det vore skönt att slippa riva ut den bara för att rikta dörren.

Jag har letat efter nån slags distansbricka för det nedre gångjärnet så att man skjuter ut det och därmed riktar upp dörren, men jag har inte hittat det. Har jag kanske missat vad nåt uppenbart, som tex vad det heter?

Nu lade jag ett gäng brickor som distanser. Funkar utmärkt, på flera dörrar, men det känns som att det borde finnas bättre lösning.
 
  • Gångjärn med brickor som används som distanser för att justera en sned hängande dörr, ligger på ett träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett dörrgångjärn med flera metallbrickor som distanser på en träyta, inomhusmiljö i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En stängd vit innerdörr med dörrhandtag och gångjärn synliga, problem med att dörren hänger snett diskuteras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ah, jag tror att jag har en sån där "liten" riktare, det slog mig aldrig att den är till för moderna gångjärn. Sen läste jag att man mattar järnet när man riktar om, men nån enstaka riktning borde kanske inte vara nåt problem.

Karmnyckel känns annars som det klockrena valet! Fixa roten till problemet. Jag har aldrig använt sådan själv, men sett den användas. Tyvärr så är karmskruvarna "bortspacklade" på flera av dörrarna, men inte på alla.
 
Det enda som man behöver veta med karmnyckel är att när man skruvar "in" så skruvar man ut karmen. Det är självförklarande när du väl står där =)
 
  • Gilla
TiborK
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.