Ja du kan ta bort proppen till tilloppet och öppna termostaten så få är du luft in. Sedan tömmer systemet tills nivån är under övervåningen.
 
Istället för att plugga. Kan jag bara skruva av termostaten såhär? Är tillopp stängt även utan att vridet är på? Givetvis vred jag ner max före jag plockade av det

Termostatventil på radiator utan reglervred, visar anslutningar och termostathus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
oscarwww oscarwww skrev:
Istället för att plugga. Kan jag bara skruva av termostaten såhär? Är tillopp stängt även utan att vridet är på? Givetvis vred jag ner max före jag plockade av det

[bild]
Menar du lossna hela ventilen? Det går med om du ändå ska ta bort den. Du kan också lufta i ett annat rum först på en annan element.
 
L lostinsweden skrev:
Menar du lossna hela ventilen? Det går med om du ändå ska ta bort den. Du kan också lufta i ett annat rum först på en annan element.
Tänkte om jag kunde lämna ventilen enligt bilden men jag kanske måste skruva av den också då och sätta en radiatorpropp där
 
oscarwww oscarwww skrev:
Tänkte om jag kunde lämna ventilen enligt bilden men jag kanske måste skruva av den också då och sätta en radiatorpropp där
Men det är inte mycket jobb att sätta tillbaka vridet eller? Då kunde du öppna för att få in luft.
 
Väldigt nöjd. Tack för hjälpen.

Nyligen installerad vit rörkoppling med en gyllene mutter mot en ljus vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen installerad röd och gul koppling på ett vitt rör mot en suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har inte tittat in här på ett tag så det är ju lite sent nu men när vi proppade radiatorer i samband med renovering så satte svärfar som är pensionerad rörkrökare istället en gjutjärnshuv direkt på samma gänga som termostatventilen satt på. Tätas med lin och pasta eller olja. Din lösning är nog toppen den med men man kan slippa såga röret samt komma undan med material för en tia
 
Varför inte kapa lägre ner mot golvet om du ändå vill ha bort de?
 
L lostinsweden skrev:
Varför inte kapa lägre ner mot golvet om du ändå vill ha bort de?
jag ska ändå bygga en låda med inspektionslucka så det viktigaste var att jag fick bort ventiltermostaten då den byggde ut från röret för mycket.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Har inte tittat in här på ett tag så det är ju lite sent nu men när vi proppade radiatorer i samband med renovering så satte svärfar som är pensionerad rörkrökare istället en gjutjärnshuv direkt på samma gänga som termostatventilen satt på. Tätas med lin och pasta eller olja. Din lösning är nog toppen den med men man kan slippa såga röret samt komma undan med material för en tia
Tack, dock försent nu, men det skulle funkat bra också, lite osäker hur termostatventilen demonteras, såg ingen gänga på den.
 
A
Min granne tog bort ett element och pluggade, som du gjorde. Resultatet blev att inga andra element blev varma. Han blev tvungen att koppla ena röret på det andra, så att vattnet kunde nå nästa element.
 
richardtenggren
eavogels skrev:
Min granne tog bort ett element och pluggade, som du gjorde. Resultatet blev att inga andra element blev varma. Han blev tvungen att koppla ena röret på det andra, så att vattnet kunde nå nästa element.
Din granne hade då 1-rörs-system.
 
A
richardtenggren richardtenggren skrev:
Din granne hade då 1-rörs-system.
Ja, och det såg ut som på TS första bild. Jag tror att han tolkar 1 rör in och 1 rör ut som 2-rörs system. Och då kommer han att bli besviken när de blir kallt.
 
eavogels skrev:
Ja, och det såg ut som på TS första bild. Jag tror att han tolkar 1 rör in och 1 rör ut som 2-rörs system. Och då kommer han att bli besviken när de blir kallt.
Vet inte hur jag kan kontrollera detta.
Huset byggt 1959, järnrör 17,2mm. har inte letat efter t koppling under golvet.

Vi hade värme på bottenvån i vintras när jag tog bort tillfälligt ett element på ovanvåning.
 
Ytterst tveksam till att du skulle ha ettrörssystem i en kåk från -59
Snarar mer troligt att det till och med är byggt så du har självcirkulation i systemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.