Jag tycker helt klart att det borde stått i offerten. Men när det nu är så lite pengar hade jag inte tjafsat eller startat en tråd om det. Hade det varit en större summa så hade jag reagerat.
 
  • Gilla
Tamazin och 2 till
  • Laddar…
B buhu skrev:
Som jag skrev tidigare är det fullt normalt att man tar betalt för Bilmaskin och det övriga vid löpande jobb som inte ingår i fast pris.
Om man inte skrivit in det i offert eller pratat med kund innan hyra av verktyg så kan man inte ta betalt av kund för hyra.
 
  • Gilla
redep och 12 till
  • Laddar…
B buhu skrev:
Som jag skrev tidigare är det fullt normalt att man tar betalt för Bilmaskin och det övriga vid löpande jobb som inte ingår i fast pris.
Jo, jag läste att du och flera andra skrev liknande inlägg. Det var därför jag svarade som jag gjorde.

Tycker du då också att det är fullt normalt att din kund, som förmodligen köper detta slags jobb en enda gång i sitt liv, har full koll på vilka maskiner som behövs, vilka maskiner som firman har och inte har, vad dessa maskiner kostar och vilka faktureringsrutiner firman har?
 
  • Gilla
redep och 11 till
  • Laddar…
J J Sirkka skrev:
Har haft helentrepenad vid badrumsrenovering. Vi visste att bilning av golv var en löpande arbetskostnad och har blivit fakturerade för det. Vad vi inte fått veta, varken muntligt eller skriftligt, var att vi som kund ska betala hyran av maskiner till bilningen. Har ifrågasatt detta och svaret var att kunden "givetvis" står för detta. Vadå givetvis? Hur kan vi som kund veta när en byggfirma behöver hyra verktyg? Man utgår ju från att en byggfirma tillhandahåller verktygen, eller? Ska vi betala för hammaren som användes också?

Någon som kan ge input på hur vi ska gå tillväga? Är nöjda i övrigt.
När vi totalrenoverade. Kom vi överens om ett fast pris. Där allt ingick. Om det skulle tilkomma merkostnader skulle företaget stå för detta. Det löste sig galant och vi fick ett grymt badrum. Läs alltid kontraktet och ifrågasätt innan ni sätter igång något. Många klagar och skriver att företaget för övrigt är bra. Men det blir aldrig bra om man inte kommer överens från start till färdigt badrum.
 
Hur stor är kostnaden? Bör ju inte vara mer än några hundralappar om de inte hyrt i veckor?

J J Sirkka skrev:
Har haft helentrepenad vid badrumsrenovering. Vi visste att bilning av golv var en löpande arbetskostnad och har blivit fakturerade för det. Vad vi inte fått veta, varken muntligt eller skriftligt, var att vi som kund ska betala hyran av maskiner till bilningen. Har ifrågasatt detta och svaret var att kunden "givetvis" står för detta. Vadå givetvis? Hur kan vi som kund veta när en byggfirma behöver hyra verktyg? Man utgår ju från att en byggfirma tillhandahåller verktygen, eller? Ska vi betala för hammaren som användes också?

Någon som kan ge input på hur vi ska gå tillväga? Är nöjda i övrigt.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Korrekt allt.
Men det kan också vara att denna firma arbetar mest mot professionella beställare där så mycket mer är kutym, outtalat och standard inom entreprenad, att det brukar glömmas i offerten utan att innebära några problem efteråt.

Ett stort fastighetsbolag vet mycket väl att varje snickare har egen hammare och skruvdragare, så det kan man inte komma och efterdebitera, men en byggställning eller betongslip kommer som regel som en egen fristående post på fakturan.
Branschen är öht rätt omogen i stort vad det gäller allt detta, det beror på att det funkar sådär halvhyggligt hela tiden ändå.
Jag jobbar ju mest mot andra bolag, och jag har nog aldrig än skrivit något avtal om något, faktiskt.
Det funkar för att ingen av oss parter luras eller trilskas.

Men det finns mycket att önska vad gäller tydlighet gentemot privata beställare, för de flesta företagen här.
Nu blev det dags med en kommentar: det är alltså skillnad mellan privatpersoner och "professionella beställare"! Skillnaden är förstås att de professionella beställarna inte betalar själva, vilket privatpersonerna gör. De professionella beställarna gör sitt arbete åt någon annan och till slut är det även där privatpersoner som får betala, men missförstånd och dåliga upphandlingar drabbar inte de "professionella beställarna", utan privatpersonerna men flera led senare och de har bara att betala eller låta bli att betala lägenheten eller huset och bo kvar. Dålig och bristfällig information är tyvärr alltför vanligt; även i professionella sammanhang.
 
  • Gilla
redep och 4 till
  • Laddar…
Pratar vi om 1000:- i hyrkostnader? Det borde vara en liten del av totalkostnaden. Sånt är bara att betala och se glad ut. Är det så att du inte är nöjd med arbetet och extra kostnaden får bägaren att rinna över?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Fick fundera lite en stund, vad jag eg tyckte om situationen.
Jag tycker det är givet att jag t ex får stå för hyran för en skylift.. eller container eller byggnadsställning (och andra liknande saker som är kostsamma och som jag inte förväntar mig att alla små enskilda hantverkare har hemma i sin maskinpark).

Men var går gränsen egentligen (det var jag fick fundera lite på). Jag skulle skratta ut en hantverkare (av bara farten) om denne tog betalt, specificerat, för sin skruvdragare (hur fin den än må vara), hammare, slagborr eller något annat som jag faktiskt förutsätter att alla har (nu när vi pratar om hantverkare som gör badrum).

För det för oss in på ett helt annat område!

Dvs företagarens prissättning och timdebitering. Om denne skyltar med småsaker och tar betalt för dem synligt.. så är dennes timdebetering helt fel. Som egen företagare så finns vissa saker man ska tänka på när man sätter sin timdebetering från början (när man startar sitt företag).. och det är grundutbudet av utrustning som behövs för att kunna praktisera sitt yrke, det är ev bilkostnader.. som slitage, servicar, ev lokalhyra, larm, telefon osv.. (dock inte mil/bensin). De ska liksom aldrig en privatperson behöva se.. de ska bara se den timdebeteringen som hantverkaren tar.. och antal timmar denne jobbat.

Tillkommer såklart en ev parkeringsavgift, bensin/mil - plus de här stora extra grejerna jag talade om innan (byggställningar osv).

Men när en kostnad tillkommer för att kunna utföra sitt jobb så ser jag det som företagarens skyldighet att informera om att de inte har den utrustning som krävs - och att det därför kan komma att tillkomma en extra avgift för hyra av den.

Det kostar dem liksom inget att nämna det för kunden innan, istället för att det ska bli sura miner och tjafs när fakturan ska betalas.

Men det här med kommunikation är inte alltid lätt, inte på någon sida..

Men det finns ju ett skäl till varför kunderna kommer till en, det är för att de inte vill/kan göra jobbet själva och alla har inte ens intresse av att det görs ens (mer än att de vill ha ett badrum / kök i sitt hus).. då kan man inte förvänta sig att de vet vad som är brukligt att en hantverkare har i sin bil eller inte.. (och med det: vilka kostnader som tillkommer och inte!)

Nu skulle jag personligen betalt det ändå om jag var nöjd med jobbet i övrigt, men jag hade nämnt för hantverkaren att denne borde ha talat om att det tillkom en sådan hyresavgift... när de ändå visste att de skulle bila och de hade tackat ja till jobbet!
 
  • Gilla
Mikael_L och 8 till
  • Laddar…
Hur företagaren väljer att införskaffa de verktyg som krävs för arbetet är inte mitt problem. Jag har fått en offert och betalar därefter. Har företaget inte kunnat specificera vad arbetet ska kosta så får företaget skylla sig själv.
Tänk om taxi-bolaget hade slängt på en femtiolapp för "leasing av bil" utöver taxametern? Eller om fraktbolaget hade skickat en separat faktura för slitage av fordon? I mitt jobb som lastbilschaufför så ser företaget till att skriva en vettig offert, där ingår kostnader för bränsle, fordon, slitage och allt som kan tänkas ingå. Kan vi göra det med fordon för miljoner, då ska man nog kunna lista det för en bilningshammare med.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 10 till
  • Laddar…
F Flummox skrev:
Hur företagaren väljer att införskaffa de verktyg som krävs för arbetet är inte mitt problem. Jag har fått en offert och betalar därefter. Har företaget inte kunnat specificera vad arbetet ska kosta så får företaget skylla sig själv.
Tänk om taxi-bolaget hade slängt på en femtiolapp för "leasing av bil" utöver taxametern? Eller om fraktbolaget hade skickat en separat faktura för slitage av fordon? I mitt jobb som lastbilschaufför så ser företaget till att skriva en vettig offert, där ingår kostnader för bränsle, fordon, slitage och allt som kan tänkas ingå. Kan vi göra det med fordon för miljoner, då ska man nog kunna lista det för en bilningshammare med.
Så sant som det är sagt. Allt annat är ren idioti.
 
  • Gilla
Tamazin och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Om beloppet är litet i förhållande till totalen så betalar man och är glad? Kan man inte vända på det? Om beloppet är litet i förhu till totalen så bjuder firman på det och får en glad kund och gör en bättre offert nästa gång?

Jag har betalt hyra för verktyg, byggnadsställningar, container etc när jag har haft företag hemma som gjort olika jobb. Alla dessa företag har varit tydliga med det innan. Svårare än så är det inte.

Att påstå att det är självklart att kunden ska betala för hyra av verktyg fast företaget inte tagit upp det i offerten är vansinne. I offerter brukar man ta upp timpenning, eventuellt antal timmar etc, men skippa saker som hyra av verktyg, hyra av container och resekostnader. Företag som skriver sådana offerter måste tydligen tycka att det är mer självklart att hyra av verktyg ska betalas av kunden än betalning för timmarna det tar att utföra jobbet...
 
  • Gilla
Mikael_L och 9 till
  • Laddar…
Precis, vart går gränsen?
Företaget åtar sig att bila upp golvet och i offerten står det att det tillkommer arbetstid. Det är väldigt svårt för beställaren att veta att företaget som åtar sig uppgiften inte har verktygen för att utföra uppdraget.
Bättre att det står i offerten att de inte har verktyg för för det.

Dock slås jag av en annan sak:
Fakturan är väldigt detaljerad. Ner till en plastsäck på 11kr. Om man nu är så detaljerad i fakturafasen tycker jag man kan förvänta sig att även offertdelen från samma företag ska vara i nivå med det.

Slutsats, offerten borde ha varit mer informativ.
 
  • Gilla
Mikael_L och 6 till
  • Laddar…
Självklart ska du betala hyran, det är ju ditt badrum! Hur kan ni överhuvudtaget fundera på något annat?! Vadå rätt ska vara rätt? Firman har ju gjort precis vad dom ska och rätt, du är nöjd med resultatet och den har hållit tidsplanen. Det är inte den anlitade firmans fel att ni som kund inte förstår er på hur man renoverar ett badrum och vad som behövs för att jobbet ska flyta på. :)
 
  • Arg
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Cerb och 11 till
  • Laddar…
Det hade ju varit enklare om firman sa från början att det kommer ta betalt hyran av verktyg. Det är en olustig känsla för man vet inte om de försöker blåsa en eller om de uppriktigt jobbar så. Men det är en mindre summa, därför är tiden TS och vi här mer värd en hyreskostnaden. Ta det som en P-bot, jävligt trist men har du bil så är det sånt som kan hända.
 
  • Gilla
MisterBob
  • Laddar…
A
Vem orkar älta 1000 kr.

Betala o gå vidare.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.