Hej, har en fundering på att bygga en stor vedeldad bastu vid mitt sommarhus. tänkte ca 5 m *3,5. Jag skulle vilja diskutera vad det ungefär kan tänkas kosta allt som allt.

Stora fönster är ett krav så säg 4 m långt fönster som går från golvet och nästan upp till taket (se bild). Tänkte bara ha ett litet omklädningsrum precis innan man kommer in i själva bastun. Så omklädningsrummet blir inte mer än 1,2 m brett. Vatten kommer ej finnas i bastun.

Vad tror ni det kostar om man lejer bort allt arbete och inte gör något själv? El kan en elektriker jag känner fixa.

Jag höftar med 150 000. Är jag lite väl optimistisk då?

Har ingen aning om hur mycket isolering etc man behöver vid sådana här byggen men det vet säkert någon här. Tänkte även lägga in klinker på golvet så det blir lätt att rengöra. Trä blir skitigt och brukar bli slitet med tiden är min erfarenhet.

Har tittat på olika färdiga byggsatser men inget har direkt fallit mig i smaken.

Så vad tror ni det kostar? :)
 
  • Enkel ritning av en vedeldad bastu med stort fönster, dimensioner markerade som 5 meter och 3,5 meter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska du leja bort allt, dra avlopp/vatten/el till/från(hur långt? Inkoppling var i hus? Fall ? ) så tror jag du ligger lågt tyvärr. Dush? Bara fönsterpartiet installerat är en bra peng. Ska du ha ett ej öppningsbart parti så kolla exvis interglas.dk . Kan du dela upp fönstret i fler sektioner kommer det bli mycket billigare och hanterbart för din snickare. Han kan sätta fönsterkassetterna i egenbyggda karmar så sparar du en hel del. Jag höftar till på 250-300 kkr utan att veta svar på ovanstående.

Red: Ska du bara ha 4 väggar av trä och tak, med en kamin i mitten utan vatten el etc tycker jag du ska köpa en bastubyggsats och modifiera själv.dvs köp byggsatsen, fråga leverantören vilket prisavdrag du får om du väljer bort standardfönster. Sätt upp och såga ut och sätt in egenbeställda fönsterkassetter som passar dina mått...)
 
El finns redan framdraget. El kommer bara behövas till besinning och möjligtvis någon fläkt. Dusch finns i annan närliggande byggnad så avlopp behövs ej.

Ok ska kika på lite olika fönster och se vad de kan kosta. Men 300 k tyckte jag lät mkt!
 
Bara en liten isolerad platta med markarbete kan kosta 100 kkr.. Sätter du boden på plintar är det en annan sak, men det har du inte angivit.
 
Jag har börjat bygga en fristående bastu med omklädningsrum på 15m2 med måtten 5.3x2.8m... Byggt på plintar och lagom med isolering i väggar och tak. Hittills har det gått ganska exakt 100k och då har jag inte börjat med bastuinredningen än, annars är allt helt tätt och klart för användning. Jag beräknar ca 50k till så totalen bör bli 150k och då har jag gjort ALLT själv.
Att leja bort allt gissar jag 300k beroende på standard. Ska det vara gjuten platta kanske 50k mer.

MVH

Daggen
 
I InsidersUnited skrev:
Bara en liten isolerad platta med markarbete kan kosta 100 kkr.. Sätter du boden på plintar är det en annan sak, men det har du inte angivit.
Bygga på plintar går absolut bra. Bara det håller med tiden! Då får man ner priset ganska rejält?
 
Daggen84 Daggen84 skrev:
Jag har börjat bygga en fristående bastu med omklädningsrum på 15m2 med måtten 5.3x2.8m... Byggt på plintar och lagom med isolering i väggar och tak. Hittills har det gått ganska exakt 100k och då har jag inte börjat med bastuinredningen än, annars är allt helt tätt och klart för användning. Jag beräknar ca 50k till så totalen bör bli 150k och då har jag gjort ALLT själv.
Att leja bort allt gissar jag 300k beroende på standard. Ska det vara gjuten platta kanske 50k mer.

MVH

Daggen
Satan det blir såpass dyrt ändå. Hur avancerat är det att bygga själv om man inte har någon yrkeserfarenhet?
 
K kinyo skrev:
Satan det blir såpass dyrt ändå. Hur avancerat är det att bygga själv om man inte har någon yrkeserfarenhet?

Jag har ingen yrkeserfarenhet men har snickrat en del på fritiden och det är inga problem men har man tummen mitt i handen och aldrig byggt något innan skulle jag nog inte göra det själv... Jag hade inte velat att bastuprojektet var mitt absolut första bygge.
Allt går att lösa med hjälp av internet och detta forum men det tar en del tid vilket man inte ska glömma.

MVH

Daggen
 
Vedeldad bastu/gäststuga 15kvm med "Gästboden" från byggbeskrivningar som förlaga för bjälklags- och väggkonstruktion.
Lättbetongplintar på 0-18 kross, mellan 20 och 40 cm gropar (i lera) fyllda med kross, justerats med domkraft de första åren.
Pulpettak med papp, ca 7 grader.
Begagnade fönster, stomvirke och ytterpanel från bondsågen, 95mm isolering.
Råspont som innerpanel och tak i förrum, flytande vinylmatta på golv.
Bastupanel i tak, liggande stockpanel på vägg, lavar i asp, våtrumsmatta och spygatt till stenöga i basturum.
Ingen el, inget vatten (är uppgraderat med solcell, 12v batteri och dioder när grabben tyckte det var för mörkt att basta med värmeljus).
Kastor KARHU-20V (vattentank), rostfri skorsten, dubbla galvade plåtar golv till tak bakom aggregat.
Allt utom mattan är gjort själv. 65 000:-
Byggstart Oktober 2011, premiärbad April 2012 (utan väggpanel och lavar, det går ju inte att vänta när sotaren godkänt :D)
Mitt första bygge på gården och det viktigaste

"I bastun tvagar vi själen"

/johny
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.