Vad varje dopp går på kan man ju räkna på om man vill. Har badat minst en timme varje kväll. Ska man jämföra det med vad det kostar att åka 2 mil till sjön eller lika långt till simhallen och för köpa årskort för 1200 per familjemedlem?
Sen överdriver ni väl eventuella kostnader för att fylla igen poolen. Det är väl bara att ta ett par lass med traktorn och tippa i? Folk i stan betalar ju om man hämtar fyllnadsmaterial så det skulle ju gå med plus.
 
  • Gilla
Patmark
  • Laddar…
M
Nissens Nissens skrev:
tycker du beskriver det bra, men det är ändå lite lustigt att ingen som har pool vill räkna på vad varje dopp kostar.. Det påverkar ju absolut inte kostnader förstås, men det ger en känsla för om man tycker att det är värt att betala en viss summa för varje dopp. För vissa kan det vara värdefullt, för andra mindre värdefullt.
Jag håller med om att det är tveksamt om det höjer marknadsvärdet med att installera pool, för majoriteten av husköparna är det en fördyring av driften och merarbete. Vilket gör att man sannolikt begränsar mängden intressenter vid en försäljning. En granne stängde av och fyllde igen sin pool för ett tag sedan, och det var en hel del jobb och kostnader med det också... nu är det en fin gräsmatta där.
Förstår inte frågeställningen "per dopp"? Jag tror dom flesta tycker det är en helt oväsentlig faktor för något som nyttjas ganska mycket. Eller brukar du sätta upp en ekvation som inkluderar din inkomst varje gång du använder en pryl och därmed får en bild på om det är värt att använda den?

Jobb..Poolen krävde ganska mycket jobb att installera men att sköta den kräver mindre tid än min egna hygien. Värme, sköts automatiskt av en värmepump som håller 32-33gr. Fick elräkningen för Juli idag förresten, 300kr. Rengöring, brukar behöva dammsuga varannan, var tredje vecka, tar 10-15min. Descifisering (säkert felstavat), sköter sig själv då jag har saltklorinator med automatisk styrning.
På hösten tömmer jag ur 1m vatten och lägger på plåtar, tar en lördag i anspråk. På våren tar jag bort plåtarna och fyller på 1m vatten.
Poolen är nog den grej som kräver minst i form av arbete och kostnad kontra utnyttjandegrad.
Jag har båt, där räknade jag lite snabbt. Tar 2 helger att vårrusta. Båtplats och p-kort 7.000/säsong, bottenfärg, vax, olja, filter mm. 2000, försäkring 3000, värdeminskning 10000. Den har jag använt 1 (!) gång denna sommar. 22000kr kostade den dagsutflykten, och då är inte soppan inräknad! Men åker jag ut en gång till denna sommar så sjunker kostnaden med 50%!
 
  • Gilla
Peribe4 och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Bara för att det är poppis i Stockholm så behöver det inte vara det i resten av landet, i Gbg upplever jag inte det tex.
Endast drygt 10% av Sveriges befolkning bor i Sthlm...
Nu byggde jag ju pool för att jag ville ha en och inte för att det är populärt.
 
  • Gilla
Peribe4 och 4 till
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
tycker du beskriver det bra, men det är ändå lite lustigt att ingen som har pool vill räkna på vad varje dopp kostar..
Delvis tror jag att det stämmer att man inte vill räkna på vad doppen kostar. Jag vill inte heller tänka på vad varje mil med min bil kostar. Det kollar jag bara om jag jämför två olika bilar, vilken som är mest ekonomisk. Annars föredrar jag att tänka på årlig kostnad, så slipper jag fundera på vad den där extra körningen till Bauhaus för att jag glömt något kostade. En kombination av irrelevans och att stoppa huvet i sanden kan man väl säga.

För mig själv är det så att jag helst hade velat ha sjötomt och bada från tomten, men hade inte råd när jag köpte. Tio år senare vill jag inte flytta från mitt bygge bara för att få sjötomt (ska man räkna kostnad per titt på utsikten/båttur/dopp på en sjötomt i en attraktiv del av landet blir det hiskeliga styckepriser). Så en pool räddar mitt primära mål, att när som helst kunna göra kanonkulan från altanen.

Sedan är det likt att bo mitt i Stockholm på ett sätt. Känslan av att alla butiker och restauranger finns alldeles utanför dörren är värd en hel del pengar för många, även om man trots möjligheterna mest sitter hemma och äter Billys och kollar på netflix. Ska man då slå ut det man betalar för sin lägenhet på "pris per restaurangbesök" sätter man nog gnocchin i halsen. Det är ju en fråga om känsla också.

Sedan skulle jag säga att ur miljöaspekten så är poolerna nog en ganska bra investering om det kan få innehavaren att hemestra istället för att flyga till Thailand mitt under högsommaren. Vatten har vi nästan obegränsat i större delen av Sverige och uppvärmningen kan man verkligen jobba på med sol, tak och mycket mer istället för att bara köra el.
 
  • Gilla
  • Haha
nerdybynature och 5 till
  • Laddar…
P
J j-o75 skrev:
Nu byggde jag ju pool för att jag ville ha en och inte för att det är populärt.
Det där med populärt gällde värdeökningen på fastigheten tror jag.
 
Jag för inte dagbok över pooldoppen i vår familj. Tar inte heller betalt av grannarnas barn som badar här. Eller räknar brukandeminuter (barnens dopp varar ofta i timmar). Men det är klart att poolen kostar, men vi slipper trängas på en badstrand som är överbefolkad med personer som tyvärr inte följer normalt beteende. Många i vår närhet skaffar pool för att badstranden inte längre bara befolkas av lokalbefolkningen utan folk från närliggande områden också, vilket medför trängsel, stök och blåljusutryckningar. Det är ett nytt samhälle nu och vi anpassar oss.
 
Det där med att vilja räkna är nog ingen sanning att poolägare inte vill. Utmaningen är snarare att kunna göra det. Eftersom andrahandsvärdet är i princip noll är det inte som att räkna på mil på en bil eller liknande, utan man får gissa hur länge poolen kommer hålla för att få en siffra som är relevant. Sedan tror jag att de flesta inte loggar antal bad, kWh och keminköp. Jag gjorde nyss ett grovt överslag på vår pool. Hittills har det kostat ungefär 170 kr per person och dopp, men den sjunker ju varefter tiden går, så var den stannar innan poolen eller vi lägger av är det ingen som vet. Jag vet inte om det gör dig mindre ovogt inställd till pool eller inte, men nu har du åtminstone en siffra.
 
M Markarbetaren skrev:
Förstår inte frågeställningen "per dopp"? Jag tror dom flesta tycker det är en helt oväsentlig faktor för något som nyttjas ganska mycket. Eller brukar du sätta upp en ekvation som inkluderar din inkomst varje gång du använder en pryl och därmed får en bild på om det är värt att använda den?

Jobb..Poolen krävde ganska mycket jobb att installera men att sköta den kräver mindre tid än min egna hygien. Värme, sköts automatiskt av en värmepump som håller 32-33gr. Fick elräkningen för Juli idag förresten, 300kr. Rengöring, brukar behöva dammsuga varannan, var tredje vecka, tar 10-15min. Descifisering (säkert felstavat), sköter sig själv då jag har saltklorinator med automatisk styrning.
På hösten tömmer jag ur 1m vatten och lägger på plåtar, tar en lördag i anspråk. På våren tar jag bort plåtarna och fyller på 1m vatten.
Poolen är nog den grej som kräver minst i form av arbete och kostnad kontra utnyttjandegrad.
Jag har båt, där räknade jag lite snabbt. Tar 2 helger att vårrusta. Båtplats och p-kort 7.000/säsong, bottenfärg, vax, olja, filter mm. 2000, försäkring 3000, värdeminskning 10000. Den har jag använt 1 (!) gång denna sommar. 22000kr kostade den dagsutflykten, och då är inte soppan inräknad! Men åker jag ut en gång till denna sommar så sjunker kostnaden med 50%!
Gällande arbetet har du säkert helt rätt! Jag har ju inte haft den över vintern än, men ärligt talat så lägger man ju inte ner alls mycket tid på skötseln. Jämför det med tiden vissa sitter och och spelar på datorn eller går ut och spelar golf eller vilken annan hobby som helst. En hobby är något man ägnar sig åt för att koppla av och rensa hjärnan. Det får ta tid och kosta pengar. En del kollar på TV varje kväll, jag badar varje kväll. Inget är bättre eller sämre.
 
  • Gilla
twoody och 3 till
  • Laddar…
P
M Markarbetaren skrev:
Undersökning som stödjer fakta om värdeökning för hus med pool.
Jag tror absolut att det kan höja värdet, men jag tror inte att det är något man kan räkna med. Folk är så olika, och väldigt få av dom där hemnetknarkarna sitter redo med plånboken. Även om ett hus med pool är en våt dröm för många är det färre än så som är villiga att göra det som krävs. Folk orkar ju inte ens måla om fasaden själva.

Sedan litar jag inte på undersökningen, som förväxlar korrelation med kausalitet vilket är vanligt när man presenterar statistik för att stärka sitt case. Det kan ju också vara så att hus med pool i allmänhet har ett mycket bättre skick och utrustning, material mm. av den enkla orsaken att poolägare ofta är engagerade i sitt hem och investerar mycket i det.

MEN! Därmed inte sagt att inte jag hoppas få en slant extra för min pool. Det är bara det att jag inte tycker att man ska räkna så mycket med värdeökning, utan istället räkna med att det blir en kostnad som man får ta. Ökar den värdet är det en bonus.
 
För många barnfamiljer är jag helt övertygad om att pool smäller väldigt högt inför ett husköp. En av våra grannar har pool och ingen annan av grannarnas ungar har mer kompisar på besök än dem. Det är helt enkelt så att har någon i klassen pool så blir denne automatiskt väldigt populär bland klasskamrater och övriga kids. Det minns man ju själv från skolgången...man ville gärna vara kompis med de som hade pool man kunde latja i.

Bor man därför i ett område som är attraktivt för barnfamiljer av andra anledningar (närhet till skola osv) så är jag helt övertygad om att en pool på tomten höjer värdet på fastigheten långt över kostnaden för att skaffa poolen. På samma sätt som en plan gräsmatta gör det...även om jag tror att i valet mellan pool och plan gräsmatta så vinner poolen.
 
  • Gilla
j-o75 och 2 till
  • Laddar…
M
P Paxman skrev:
Bor man därför i ett område som är attraktivt för barnfamiljer av andra anledningar (närhet till skola osv) så är jag helt övertygad om att en pool på tomten höjer värdet på fastigheten långt över kostnaden för att skaffa poolen. På samma sätt som en plan gräsmatta gör det...även om jag tror att i valet mellan pool och plan gräsmatta så vinner poolen.
Behöver inte gå längre än till mig själv. Vi har gräsmatta på baksidan, folk som aldrig varit hemma innan "jaha, här har ni gräsmatta, punkt", lagom imponerade. När man sedan öppnar altandörren och dom kliver ut på trädäcket med poolen, helt insynsskyddad, nedsänkt i altanen på 75m2, då tappar dom flesta hakan och utbrister "wooow".
Jag har svårt att tänka mig att någon normalt funtad människa som i framtiden skulle köpa mitt hus skulle utbrista "nä fy fan vad hemskt, ta hit en kranbil med några lass jord så gör vi gräsmatta här istället och sänker husets värde med några 100 lök":D
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Jag har två små barn och att ha pool är ett fantastisk enkelt sätt att ge dem vattenvana på ett säkert och bra sätt. När jag inte är där är poolen såklart stängt och säkrad.
 
  • Gilla
Sjöolsa och 4 till
  • Laddar…
engs
Lite sugen på pool men det där att det skulle bli ett dragplåster för kvarterets alla ungar ser jag som en direkt nackdel...

Till TS, skitsnyggt!
 
  • Gilla
twoody och 4 till
  • Laddar…
M
P Patmark skrev:
Jag tror absolut att det kan höja värdet, men jag tror inte att det är något man kan räkna med. Folk är så olika, och väldigt få av dom där hemnetknarkarna sitter redo med plånboken. Även om ett hus med pool är en våt dröm för många är det färre än så som är villiga att göra det som krävs.
Jag håller inte med. Räcker att titta på Gullberg Jansson som ökat sin omsättning med 60% första kvartalet i år. Andra kvartalet med många Corona-hemmajobbare kommer smälla ännu högre. Suget efter pool är enormt nu när många inte vill åka utomlands.
"Våra kunder har kommit igång med sina projekt då många slutkunder i ett tidigt skede har tagit beslut om poolbygge. En del kan troligen tillskrivas coronapandemin utifrån att en hel del planerar för "hemester" och därmed väljer att investera i sitt hem och en pool", kommenterar Peter Bäck i vd-ordet, och tillägger att orderstocken vid utgången av mars var god."

Jag tror även framöver när resandet kommer bli dyrare (lågt utbud, färre aktörer), samt att många tvekar att resa pga. rädsla för corona, vill minska sitt klimatavtryck (greta-effekten) etc. så kommer knappast poolsuget minska. Jag kan tillägga att om jag får välja mellan att tillbringa en vecka med min familj på mitt poolområde eller resa till Grekland och trängas med några 100 på en all inclusive så är valet ganska enkelt.
 
  • Gilla
j-o75 och 1 till
  • Laddar…
P
M Markarbetaren skrev:
Jag håller inte med. Räcker att titta på Gullberg Jansson som ökat sin omsättning med 60% första kvartalet i år. Andra kvartalet med många Corona-hemmajobbare kommer smälla ännu högre. Suget efter pool är enormt nu när många inte vill åka utomlands.
"Våra kunder har kommit igång med sina projekt då många slutkunder i ett tidigt skede har tagit beslut om poolbygge. En del kan troligen tillskrivas coronapandemin utifrån att en hel del planerar för "hemester" och därmed väljer att investera i sitt hem och en pool", kommenterar Peter Bäck i vd-ordet, och tillägger att orderstocken vid utgången av mars var god."

Jag tror även framöver när resandet kommer bli dyrare (lågt utbud, färre aktörer), samt att många tvekar att resa pga. rädsla för corona, vill minska sitt klimatavtryck (greta-effekten) etc. så kommer knappast poolsuget minska. Jag kan tillägga att om jag får välja mellan att tillbringa en vecka med min familj på mitt poolområde eller resa till Grekland och trängas med några 100 på en all inclusive så är valet ganska enkelt.
Det håller jag helt med om och framhöll i ett tidigare inlägg angående miljö och pool. Tror också att poolbyggandet kommer öka om inte folk börjar förlora sina jobb i högre utsträckning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.