kristofer12345
Hej

Vilket är det bästa tillvara tätskiktet till enbart tvättrum med betong massivt golv, alltså ej med duk, bara rollbart tätskikt , på hornbach o bauhaus.. vad rekommenderar ni o kan ni länka dessa? Någon som har testat? Måste finnas i butik..
Mvh
 
kristofer12345
”Rollbara istället för tillvara..
 
K
Bauhaus säljer LIP numera, det hade jag kört på.
Är det källare eller risk för tillskjutande fukt?
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
K KjellTimell skrev:
Bauhaus säljer LIP numera, det hade jag kört på.
Är det källare eller risk för tillskjutande fukt?
Nej detta är inte i källare, så ingen risk, har du något namn på detta ? Eller länk? Alltså jag tänkter inte ha duk , bara skarvar o hörnor..
 
kristofer12345
Är det detta ?
 
  • Skärmklipp av LIP Folielim hink 5 kg på en produktinformationsida på en webbsida med beskrivning och egenskaper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det där ser ut att vara tänkt att användas till LIP:s foliesystem, i alla fall om du inte har klippt av någon väsentlig del under rubriken "Användningsområde".
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
Nä men ok, jag hittade dock kliito k1+K2 verkar man kunna använda utan duk/folie tolkar jag detta rätt?
 
  • Skärmdump av bruksanvisning för Kiilto foliesystem, inkluderar instruktioner för användning och kontaktinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
Tack men kan inte se i instruktionerna på att det använda utan folie o kan ej hitta dessa på hornbach eller bauhaus jag behöver får klart vilka produkter jag behöver använda utan duk..
 
BirgitS
kristofer12345
Jag hittade casco o mapei rollbart hos hornbach precis , priserna är identiska , vilket är bäst tro?
 
  • En hink av Casco VapourStop, ett ång- och fuktspärrande medel, står i en byggmarknad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blå hink med Casco AquaStop, ett vattentätt membran för byggprojekt, i en byggmarknadshylla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand pekar på en burk Casco AquaStop rollbart membran i en butikshylla med pris 125 SEK.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hinkar med Mapei Megagum, en-komponent vattentät membran för inomhusbruk, staplade i en butikshylla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Casco har två system enligt https://www.bkr.se/godkanda-tatskiktssystem/ men det som kallas Rollat 2 är bättre.

Mapei System VT är godkänt.

Du får kolla att Hornbach har allt annat som behövs i systemen inne.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
BirgitS BirgitS skrev:
Casco har två system enligt [länk] men det som kallas Rollat 2 är bättre.

Mapei System VT är godkänt.

Du får kolla att Hornbach har allt annat som behövs i systemen inne.
Ja kanske kör rollat 2 kanske men rollat 1 verkar vara om man ej har dusch etc, men dom har allt inne o dom verkar bra. Mapei verkar ju lite budget om man jämför med casco men där finns också allt inne o verkar ju helt ok här är bilder på hur dom olika systemen läggs, casco 1 o 2 enda skillnaden var att man hade en ångtätning vilket ej mapeis system hade eller casco 1 kolla mina bilder nedan
 
  • Illustration av Casco Rollat 2 tätskiktssystem för våtrum med komponenter som underlag, ångspärr och fogmassa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skylt med en illustration av Casco Rollat 1 tätningssystem för våtrum med listade komponenter och appliceringssteg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Affisch som visar stegen i ett rullbart membransystem för tätskikt i våtrum från Mapei.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
kristofer12345 kristofer12345 skrev:
Ja kanske kör rollat 2 kanske men rollat 1 verkar vara om man ej har dusch etc, men dom har allt inne o dom verkar bra. Mapei verkar ju lite budget om man jämför med casco men där finns också allt inne o verkar ju helt ok här är bilder på hur dom olika systemen läggs, casco 1 o 2 enda skillnaden var att man hade en ångtätning vilket ej mapeis system hade eller casco 1 kolla mina bilder nedan
Jag har ett badrum med det som idag heter Casco Rollat 1. Lätt att applicera och jobba med var det. Det har fungerat bra i över 15 år på gipsskivor.

Casco Rollat 2 kom ju när man skärpte reglerna för ångmotståndet i tätskikten till 1 milj s/m. Då klarade inte enbart deras rollade produkt Aquastop det utan man fick lägga till en tunnskiktsprodukt som är tätare - VapourStop - som rollas på före Aquastop. Casco Rollat 1 (=enbart Aquastop) kan fortfarande användas på massiva betongkonstruktioner men kräver fuktsäkerhetsprojektering om det ska användas i våtzon 1. Verkar vara bökigt för hemmapularen. Casco Rollat 2 trollar bort kravet på fuktsäkerhetsprojektering.
 
  • Gilla
kristofer12345 och 1 till
  • Laddar…
Är lite osäker om tråden. Gäller detta ett riktigt våtrum med dusch eller badkar? I så fall blir det osäkert om rollat tätskikt är ok.

sedan gäller det också att kolla att det valda systemet är godkänt av tillverkaren för det underlag som är aktuellt.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.