God kväll!

Håller på med att planera för ett växthus. Skulle vilka att varje sektion ser ut som jag har skissat.
Vägglaset kommer då möta takglaset utan någon regel emellan. Då har man ingen regel som stör när man sitter och tittar upp.

ber om ursäkt för den dåliga skissen :)

Min fundering är om konstruktionen blir tillräckligt styv?
 
  • Skiss av en växthusdesign i CAD med måttangivelser där vägg- och takglas möts utan regel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Har nu skissat klart och nedan blev utfallet.
 
  • Digital skiss av träråske till växthus med måttangivelser i programmet SketchUp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ErikLtz
  • Laddar…
I och med att växthuset är monterat mot en större byggnad tycker jag att det borde klara sig bra mot vindlaster.
Och gör inte just glasen, som är väldigt formstabila, att bygget blir stabilt för vridande laster?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
I och med att växthuset är monterat mot en större byggnad tycker jag att det borde klara sig bra mot vindlaster.
Och gör inte just glasen, som är väldigt formstabila, att bygget blir stabilt för vridande laster?
Nu börjar det växa fram. Snart dags att beställa glas.
 
  • Trästomme för byggnation av växthus eller uterum i soligt landskap med stegar och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
Du gör ett bra jobb!
 
  • Gilla
widdde
  • Laddar…
Hur många kvadrat?
 
W widdde skrev:
Nu börjar det växa fram. Snart dags att beställa glas.
Antar att du tänkt sätta fast glaset utan på med någon metallist eller?
Hur har du tänkt ta upp toleranser i bygget och på glaset för att undvika att det blir en glipa mellan tak och sida?

Hur har du tänkt med ventilation, blir det något takfönster?
 
Talvan Talvan skrev:
Hur många kvadrat?
Tack! Det är nu det roliga börjar när man kan se lite hur slutresultatet blir. Grundarbetet var otroligt tungt och trist :)

Det 18kvm. 3x6 meter.
 
M mattoys skrev:
Antar att du tänkt sätta fast glaset utan på med någon metallist eller?
Hur har du tänkt ta upp toleranser i bygget och på glaset för att undvika att det blir en glipa mellan tak och sida?

Hur har du tänkt med ventilation, blir det något takfönster?
Jag kommer att sätta in dubbla trälist typ 15x15mm som en fals. Glasen kläms fast mellan dessa. Glasen på taket läggs direkt på reglarna med EPDM gummi under och över sedan en list som skruvas ned och klämmer fast glasen.

Glasen på taket kommer skjutas fram över hammarband så att regnvatten kommer ut en bit från väggen.

Det blir två ventilationsfönster på den högsta långsidan.
 
H
Väldigt snyggt! Vet du ungefärligt hur mycket kostnaden för allt glas blir? Skulle vara intressant att veta!
 
H Hejhejho skrev:
Väldigt snyggt! Vet du ungefärligt hur mycket kostnaden för allt glas blir? Skulle vara intressant att veta!
Tackar!

Det beror helt på om man vill ha isolerglas eller härdat enkelglas. jag kommer använda 5mm härdat glas rakt igenom.
Det blir nog ca 50kvm glasyta. ca 700kr per kvm.

Nu jobbar jag för en glasgrossist så jag har ett annat inpris.
 
  • Gilla
Hejhejho
  • Laddar…
Nu är stommen färdig och glasen beställda. Återstår bara att måla allt innan glasen ska in :)
 
  • Ommålad trästomme för byggnadsprojekt på en betonggrund i en trädgård, med en stege och isoleringsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
W widdde skrev:
Jag kommer att sätta in dubbla trälist typ 15x15mm som en fals. Glasen kläms fast mellan dessa. Glasen på taket läggs direkt på reglarna med EPDM gummi under och över sedan en list som skruvas ned och klämmer fast glasen.

Glasen på taket kommer skjutas fram över hammarband så att regnvatten kommer ut en bit från väggen.

Det blir två ventilationsfönster på den högsta långsidan.
Hej!
Jag har själv kört fast i mitt växthusbygge när det kom till takhöjder. Jag har glasskivor i 4mm härdat glas, men förstår inte gurkan ska fästa dem på reglarna?! Om du lyckades, kan du inte beskriva hur du gjorde o kanske skicka en bild. Otroligt tacksam för råd!!!
 
W widdde skrev:
Tackar!

Det beror helt på om man vill ha isolerglas eller härdat enkelglas. jag kommer använda 5mm härdat glas rakt igenom.
Det blir nog ca 50kvm glasyta. ca 700kr per kvm.

Nu jobbar jag för en glasgrossist så jag har ett annat inpris.
Handlar man ifrån Interglas så tar dom 494 per kvm för 5 mm härdat, CE-märkt glas med avdragen kant. De levererar från Köpenhamn och kör hem för knappt 500:- upp till Mälardalen. Handlat bl.a isolerglas lågenergi av dem till vardagsrummet och det gick på 2400 kr för 3 fönster om totalt 5 kvm. Riktigt billigt och funkade klanderfritt.
 
  • Gilla
widdde och 1 till
  • Laddar…
W widdde skrev:
Jag kommer att sätta in dubbla trälist typ 15x15mm som en fals. Glasen kläms fast mellan dessa. Glasen på taket läggs direkt på reglarna med EPDM gummi under och över sedan en list som skruvas ned och klämmer fast glasen.

Glasen på taket kommer skjutas fram över hammarband så att regnvatten kommer ut en bit från väggen.

Det blir två ventilationsfönster på den högsta långsidan.
Vad fäste du glasen i taket med för list?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.