Vi har haft en vattenskada som besiktningsmannen trodde var kondens från luftluftvärmepumpen. När jag tog bort så man såg rördragningen så ser det ut såhär bredvid innedelen. Vad är röret som inte är anslutet till för? För att hälla kondensvatten i väggen? :)
 
  • Skadad vägg med synlig rördragning och ett löst rör bredvid isolering och kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det svarta röret, är till för kondensvatten från innedelens kylelement, när den avfrostar. Den bör sticka ut, och helst ha en slang, så det inte droppar/rinner efter vägg.
 
Framför allt kommer det vatten där när man kör värmepumpen i kylläge och röret ska definitivt ledas ut på ett bra sätt med fall hela vägen. Vanligtvis låter man det följa kylmedierören ner till utedelen där det avslutas en bit från väggen.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Äe det någon som har erfarenhet av att avleda kondensvatten till en stenkista?
 
Det räcker om du bara leder ner slang/rör ner närmare marken då det enbart kommer vatten där sommartid när du kör ac.

Eller menade du kanske utedelens kondensvatten från avfrostningarna, ska du leda bort det så måste det vara ner till frostfritt
 
Tack för svaret.
Jag tänkte en lösning som gör att jag slipper tänka på kondensvatten - både från innedelen till utedelen via kondensröret i "kanalen" (vid ac/sommardrift) och för utedelens avfrostning - en stenkista c:a 0.5 m ner (Skåne!) på c:a 20 liter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.