Heij83
Peter1986 Peter1986 skrev:
jag tänkte nog lite fel.
Men hur tight har du reglat mellanbjälkslaget.
Jag har 300cc, och
Även mindre på vissa ställen. Använde Biltemas skyddsbox för LED.. den är 180x180.
Den har en höjd av 70mm, då måste jag ta hål i pappen vilket jag gärna vill undvika.
Men bra tipps annars (y)
Dessutom så kommer vissa spottar hamna riktigt illa till på ett ställe har jag tre takstolar intill varandra + en bjälke vilket gör att jag inte kan sätta någon spott djupare än 40mm på en stäcka av 18cm och tyvärr så sammanfaller det precis ovanför trappan.
 
Heij83 Heij83 skrev:
Tror det blir 45 st
Jag som elektriker tycker det låter lite mycket. Men för att hålla mig till ämnet så finns det tunna spottar som bör passa i gles. Har faktiskt aldrig satt spottar direkt i isolering även om det finns ett gäng som är godkända för det :)
 
Heij83
Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag som elektriker tycker det låter lite mycket. Men för att hålla mig till ämnet så finns det tunna spottar som bör passa i gles. Har faktiskt aldrig satt spottar direkt i isolering även om det finns ett gäng som är godkända för det :)
jag har planerat dom med ett avstånd på 1200-1800mm

Öppen katalog med bilder och specifikationer för inbyggnadsspotlights på ett skrivbord med ritningsutkast i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Heij83 Heij83 skrev:
Den har en höjd av 70mm, då måste jag ta hål i pappen vilket jag gärna vill undvika.
Men bra tipps annars (y)
Dessutom så kommer vissa spottar hamna riktigt illa till på ett ställe har jag tre takstolar intill varandra + en bjälke vilket gör att jag inte kan sätta någon spott djupare än 40mm på en stäcka av 18cm och tyvärr så sammanfaller det precis ovanför trappan.
Aha! Jag körde utan papp. Köpte dock downlights som går att sätta mot isolering men har träfiber så blev lådor ändå.
Måste säga att jag är väldigt, väldigt nöjd men downlightsen ”Malmbergs MD-70” dim2warm med bygghöjd 39mm.
Kanske lite varmare ljus än många föredrar men för mig perfekta :)
Kör hårt! ;)
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
jag har planerat dom med ett avstånd på 1200-1800mm

[bild]
I vilka rum? Jag har inte monterat just dessa men överlag så använder jag spottar som punktbelysning och inte som allmän ljus, bortsätt från badrum. Det kan lätt bli skuggor om man endast har spottar :)
 
Heij83
Ramnemark Ramnemark skrev:
I vilka rum? Jag har inte monterat just dessa men överlag så använder jag spottar som punktbelysning och inte som allmän ljus, bortsätt från badrum. Det kan lätt bli skuggor om man endast har spottar :)
Tanken är att ha det på hela nedre plan.
Men vi har upp till 4m i takhöjd på vissa ställen.
 
Redigerat:
Ouhh jag hade samma problem med dom jävla pottorna. Körde vindduk så man jag kunde sprutisolera mellanbjälklaget som jag tror du tänkt göra också!
Fick kapa ur i princip alla pottor för golvbjälklag. Var ett helvete, dock gick montering av spot problemfritt sen.
 
Heij83
NyaTorpane NyaTorpane skrev:
Ouhh jag hade samma problem med dom jävla pottorna. Körde vindduk så man jag kunde sprutisolera mellanbjälklaget som jag tror du tänkt göra också!
Fick kapa ur i princip alla pottor för golvbjälklag. Var ett helvete, dock gick montering av spot problemfritt sen.

Men då förlorar ju pottorna sin funktion!?
 
Heij83 Heij83 skrev:
Men då förlorar ju pottorna sin funktion!?
Ja det gör dem. Dels är det en viss volym som krävs för kyla, men sedan är oftast plasten självsläckande(?) och då vill man undvika brännbart material som reglar.

Men det ska mycket till för att det ska börja brinna med Led-spottar. Det var värre med halogen...
 
Fick till svar av elektrikern att det inte var krav från tillverkaren med pottor men att försäkringen ville ha det så jag gjorde en kompromiss
 
Försäkringen har nog inte några högre krav än svensk standard/tillverkarens anvisning. Men det skadar inte med hängslen och livrem :)
 
Den bästa försäkringen är den man inte behöver använda :) med det menar jag att det är bättre veta vad man gör så det blir en säker installation.
Försäkringens villkor är bara till för att reglera premier och utfall. Det ger inte per automatik ökad säkerhet bara för att man håller sig inom försäkringsvillkoren.
 
Heij83
Då var halva huset isolerat, fortsättning i morgon
 
  • Halv-isolerat hus med öppen vägg och isoleringsmaterial, bredvid en lastbil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Halvisolerat rum med isoleringsmaterial mellan träreglar på väggarna och ledningar framdraget längs taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Heij83
Vilken milstolpe!
Nu är huset full isolerat.

litet missöde där jag missat att läkta gjorde så vindduken och västkustskivorna där sprack.
bara på det igen och läkta på och trycka tillbaka.
 
  • Interiör av ett under konstruktion hus med isolerade väggar, synliga vinddukar och elledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av husfasad där isolering och vindduk syns under en avskalad sektion med skadade västkustskivor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Vill man inte få på taket innan man isolerar väggar och tak? Det bör väll finnas en risk för fukt som inte kan torka ur annars? Mest nyfiken :D
 
  • Gilla
Linuslin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.