På dagens hus brukar man spika en 28x70 liggande c/c 600 på asfaboarden som luftspalt? Min fråga är , Är det verkligen nödvändigt. Jag jobbar som snickare och jag renoverar gamla hus och (dom husen nästan alla från 50-60 talet) spikades panelen rakt på vindpappen,panelen är i kanonskick. Isolermässigt måste det vara bättre att göra så eftersom man inte får in en massa kall luft bakom panelen. Åsikter emottages gärna ;)
 
Ska du måla panelen med "modern" färg ska du ha luftspalt. Tänker du måla med Falu Röd kan du skippa spalten. ;)
 
jag skall måla med järnvitriol ;D
 
Luftspaletn ingår i 2 vägs systemet. Luftspalten är ingen luftspalt på det sättet utan skall ventilera bort den fukt som kommer att krypa in i virket. Sen om det behövs eller inte där tvista de lärde.
 
Bob_the_builder
Om man har stående regelverk utan utvändig, liggande sekundärregel så lär man nog ha åtminstone 28x70 att spika panelen i (förutsatt stående panel). Det är iofs en liten annan fråga, men den påverkar ju virkesdimensionen i hög utsträckning.
 
;D Nu kommer svaret, Onödigt med 28mm, men en läkt är ett måste, för annars lyser spikraderna när det blir frost på väggen. Finns förklaring till det me, men inte ikväll. :-[
 
Jag skall bygga hus och skall sjäv måla med järnvitriol. Har hittat en bra sida med mycket information, http://www.trainformation.se/mainpage/
Har haft en del mailkontakt med en kille där och fått rekommendationen att luftspalten skall vara minst 34 mm. Detta p g a att järnvitriol inte har någon vattenskyddande effekt och därför måste ventileras ordentligt.
 
Jag har kört med 34x70. Mest för att få något ordentligt att spika i. 28x70 är i klenaste laget att dra en tretummare i, med risk att spikarna kryper ur. 28mm i kombination med det snabbvuxna skitvirket som säljs är ingen bra kombination.

/Thrax
 
Vi har järnvitriol or 44mm spalt. Dvs 22m plank i kors med 60cc
 
På de gamla fina faluröda mangårdsbyggnaderna i Småland är panelen ofta över 100år och här saknas luftspalt. Husen är ju väl bevarade. Misstänker att det är likadant över hela riket. Så länge man målar med en liknande färg (slamfärg,järnvitrol) ser jag ingen anledning att ändra ett väl beprövat koncept. Men vid nya, täta färger (som plastfärg) som ej kan andas utåt kan det mycket möjligt krävas luftspalt!
 
Och bygger du i övrigt helt lika då? Dvs stock, tjärpapp, panel? Näver under fönstrena?
 
Trodde det var luftspalt eller inte luftspalt vi diskuterade! Inte om man har näver under fönstrena...
 
Min poäng var att man inte skall stirra sig blind på detaljer. Huset måste ses som en helhet. Dvs det som funkade för 100 år sedan kanske inte funkar idag eftersom så mycket annat är annorlunda. Hur vi använder husen, byggmetoder....
 
Detta gäller ju hus från 60 talet ,det är ju inte direkt forntiden ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.