Skulle byta kniv på min Klippo och okunnig som jag är så åkte jag till den lokala återförsäljaren. Jag visade bilder på kniven, knivaxel osv.

Han menade då att det knivfästet som satt på inte tillhörde Klippo och att det också satt på något över knivfästet för drivningen. Detta trots att jag inte har drivning på klipparen. Men detta var också bara att dra/ knacka bort. Detta då knivaxel blir alldeles för kort för att passa klippos knivfäste.

Försökte ta bort detta idag och ytterkanterna sprack i små delar men själva centrum sitter stenhårt. Tog fram vinkelslipen för att försöka få bort den men för mig ser det ut som ”drivning-grejen” och knivaxel är en helhet och otagbar utan att byta hela axeln. Konstigt då att det fanns en skruv på ”drivning-grejen” som jag på dessa bilder har skruvat bort. Någon som kan ge lite experthjälp?

Närbild på en skruv och dess axel på en gräsklippare med synliga skador och rester av klipp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en gräsklippares knivaxel och knivfäste med synliga slitage och en borttagen skruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en klippoknivaxel med spruckna kanter och avlägsnad skruv som verkar vara en del av drivningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på gräsklipparaxel med skadat knivfäste och borttagen skruv, visande möjlig drivningsdel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut som navet till nånting som haft remdrift från motoraxeln. Antagligen nå hpd..........Den är med all säkerhet lös men har väl rostat fast på axeln. Nu har du ju börjat skrota den så då är det bara fortsätta antar jag. Det är ju bara kapa vidare så du frilägger axeln och då släpper väl presspassningen och den borde lossna lättare. Har du testat med avdragare?
På en vanlig klippo så är det väl oftast bara ett alufäste som sitter med samma skruv som till kniven. Påtryckt på axeländen bara.
 
Får testa med avdragare. Tack för svar
 
De kan ju ha tagit motorn från nåt annat och då lär man väl hålla koll på axellängden om man ska ha rätt knivfäste.
 
Det har den säkert gjort. Har 5 olika klipphöjder på kåpan och väljer man den mellersta blir det inte mycket kvar.

Men med såg att klippos knivfäste gick någon centimeter högre upp om jag nu får bort drivrems-grejen. Har köpt avdragare så ska göra ett försök ikväll.
 
Avtagare från biltema gjorde susen. Nu står jag dock inför ett annat problem. Jag vet helt enkelt inte vilket knivfäste jag ska ha. Jag fick med klippo från återförsäljaren men det knivfästet har en lång utåtgående skåra i hela fästet. Inte som axeln som har plats för en ”halvmåne” som används som klack. Men har även en rak utåtgående ”linje” som jag inte får bort. Har försökt med tång men vågar inte prova slå bort den.

Bifogar två bilder och hoppas någon kunnig vet hur jag kan lösa detta.

Måttstock mäter axeldiametern på ett gräsklipparfäste med synlig halvmåneform och rak linje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av en Briggs & Stratton Quantum 35 motor med fuktiga löv och smuts. Problematiken rör motorfästet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skadat knivfäste med 22 mm axel från gammal maskin utan sprängskiss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har precis samma problem. 22 mm axel. Vad jag förstått får man pröva sig fram. Har kvar mitt skadade knivfäste. Får gå till fackhandeln o se om de kan finna ngt, som passar. Finns inga sprängskisser på min maskin - för gammal, så kan inte beställa utifrån det.
Skadat knivfäste med 22 mm axel från gammal maskin utan sprängskiss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sole_oggi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.