Hej, jag ska göra ett försök att bygga min första friggebod/förråd (oisolerad) och skulle behöva några tips. Den kommer stå dels mot en carport och mot ett plank.
Hörn av en trädgård med vit carportdörr till vänster, träplank bakom gruslagd yta med stenplattor och träreglar på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En tanke är att regla upp den mot planket och ha ett snedtak från carporten mot gräset.
Men blir lite osäker på om jag isf ska använda impregnerade reglar mot planket eller inte?
Samt vad fasaden/väggen ska ha för material mot plank sidan?
Eller om jag borde ha en luftspalt mellan plank och friggebod?
Tomt hörn med grus, omgivet av ett träplank och vit carport, förberett för friggebodsbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det naturliga kanske hade varit att regla upp friggeboden mot carporten, men den är tyvärr lite bananformad och vore enklare att använda planket som referens?
 
En friggebod (utan bygglov) måste väl vara fristående vad jag förstår? Dock kan den väl egentligen stå hur nära som helst så länge den är fristående.
 
Precis, den måste vara fristående. Nu bygger du ingen friggebod. Du gör en tillbyggnad av carporten.
4,5 meter från tomtgräns gäller också, om du inte har godkännande från grannen.
 
Den blir fristående, har beslutat att sätta upp väggarna som färdiga väggkonsoler mot carport och planksidan.
Har även grannens godkännande
Så denna tråd kan stängas då jag har fått svar på mina frågor på annat håll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.