Hej medlemmar!

nu har jag stött på ett problem som ingen annan verkar ha stött på vad gäller förläggning av Byggmax takpanneplåt på en altan.

problemet är att skarvar blir jättefula på undersidan och glipar väldigt mycket medan det på ovansidan ser helt perfekt ut Krånglat med detta i flera dagar utan att finna en lösning.

Plåtens yttre ändar på långsidorna ser olika ut och det är den ”udda” sidan som förstör det i skarvarna!
är detta tak tänkt att ligga på hustak bara där man inte ser undersidan eller vad är det frågan om?

bifogar lite halvdåliga bilder från en sen kväll under helgen här..

Hjälp mig snälla
 
  • Ovansidan av en altan som täckts med Byggmax takpanneplåt, visar skarvar med ojämn passform och glipor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt under en altantak med Byggmax takpanneplåt där skarvarna syns ojämna och glipar vid träbjälkarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på undersidan av en takpanneplåts fula skarv där plåtarna inte överlappar jämnt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du skall ha en läkt i varje vågdal. Sedan skulle jag rekommendera någon form av kondensskydd annars kommer det droppa kondensvatten.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Visst står det i instruktionen för plåten hur det ska vara med bärläkt?
Det var väldigt tydligt när jag la det enda takpanneplåttaket jag har lagt.

Protte
 
  • Gilla
Gnomeboy
  • Laddar…
Nu sitter bärläkten på varannan vågdal, men blir det helt bra med en bärläkt på varje vågdal då? Känns inte som att man kan få ihop skarvarna be ändå? Försökt med lösa bitar fram och tillbaka men det blir inte bra ändå!

En kompis har också köpt från byggmax för något år sedan och det är lite olikt det jag har. Då sitter vattenrillan eller vad det kallas, en halv rad inåt så han får en bit slät välvd plåt i den synliga skarven som gör att den blir i princip osynlig. Han har börsinformation på varannan dal som mig
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Du skall ha en läkt i varje vågdal. Sedan skulle jag rekommendera någon form av kondensskydd annars kommer det droppa kondensvatten.
Ja, det där går inte.
 
Har du lagt plåtarna i rätt ordning.
Lagt den nedre plåten sedan övre eller alla nedre plåtar sedan de övre?

Har sett ett tak lagt i fel ordning och det var inte grannt.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Har du lagt plåtarna i rätt ordning.
Lagt den nedre plåten sedan övre eller alla nedre plåtar sedan de övre?

Har sett ett tak lagt i fel ordning och det var inte grannt.

Protte
Det ligger med hela längder, lagt från höger till vänster. Hade bara lagt och skruvat 2st plåtar innan jag såg insidan. Slet ner allt igen.
 
Hmm.. flyttat om bärläkten nu och skruvat upp 2 st skräpbitar av taket. Fortfarande åt helvete?
 
  • Ommöblerad bärläkt och uppskruvade skräpbitar på tak i en trädgård, stege i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har inte lagt just byggmax takpanneplåt, men det ser ut som att dom inte ligger tillräckligt omlott? Det ska ju inte vara sån där glipa, samt så brukar ju nästa plåt ligga över tidigare plåts topp, så att den slutar ner i dalen.
 
Nej precis. Den undre plåtens kant har mycket spetsigare toppar så det går inte att få det bra. Utifrån sett så ligger allt helt perfekt och slickat men blir sådär på insidan. Blir galen på detta nu

Provat 50mm överlapp som monteringsanvisningen säger men även lagt en hel panna överlapp utan skillnad .
 
Ingen som har något bra svar?

Vågar inte fortsätta att lägga taket om det nu inte blir någon skillnad på skarvarna och för att jag gör något fatalt fel? Men tycker inte att jag kan vara så dum i detta fall att jag verkligen gör fel?
 
Ser det bra ut på ovansidan, det håller tätt och sitter fast så hade jag bara kört på. Sånt där tänker man på i en vecka och sen får man nya bekymmer att oroa sig över :)
Stör du dig ändå på att det är glipor på undersidan så är det väl bara att klä in det så är problemet ”löst”.
 
  • Gilla
Gnomeboy
  • Laddar…
H hagv skrev:
Ser det bra ut på ovansidan, det håller tätt och sitter fast så hade jag bara kört på. Sånt där tänker man på i en vecka och sen får man nya bekymmer att oroa sig över :)
Stör du dig ändå på att det är glipor på undersidan så är det väl bara att klä in det så är problemet ”löst”.
Det har du faktiskt helt ett i !
Har levt med att sprött, trasigt plasttak i 4 år så lite glipor dör man inte av.
Ska iväg och köp lite mer tak imorgon så får se om det ligger på plats sen också .

Kan ibland snöa in på att det ska bli rätt istället för funktionabelt
 
Du tänker alltså ha det utan kondensskydd under?
 
K Kurtivan skrev:
Du tänker alltså ha det utan kondensskydd under?
Det tänker jag

Känns inte som att det behövs på en vanlig altan? Ingen jag vet med plåttak på altanen har kondensskydd och det är inga problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.