Hej!
Jag skulle vilja bolla mer er angående tjockleken på dörrspegel. Om ni tittar på bilderna så är både ramverket och dörrspegel 20mm tjocka.
Nå, vad säger ni, flipp eller flopp? Dörren är inte limmad än.
Ska jag hyvla spegeln ner till 16mm istället?
Laddar upp en bild på bokhyllan också ;)
 
  • Obyggd trärumsavdelare och bokhylla i ett rum med råa trämaterial och verktyg, ännu inte färdigställda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Obehandlad träpanelad dörr med ram och spegel i 20mm tjocklek bredvid ett vattenrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sidovy av en ofärdig träinredningsdörr som visar tjockleken på ramverket och dörrspegeln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en 20mm tjock dörrspegel som hålls upp framför en lika tjock dörr, med en bokhylla i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
Spontant känns det konstigt med en spegel som sticker fram utanför ramen. Å andra sidan såg det ju bra ut på bilden rakt framifrån.
 
Om jag tittar på mina spegeldörrar, både nya och gamla, så ligger spegeln klart innanför ramen.
 
Om det fungerar med dina fräsar kan du ju göra en fals på baksidan så att den livar med ramen så slipper du hyvla ner.
Syns kanske inte så bra men här är en bild på baksidan av en testdörr jag gjort till mitt projekt

Baksidan av en testdörr i trä med fals längs kanten, liggande på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jurij The Fury
  • Laddar…
N Nybyggarn skrev:
Om det fungerar med dina fräsar kan du ju göra en fals på baksidan så att den livar med ramen så slipper du hyvla ner.
Syns kanske inte så bra men här är en bild på baksidan av en testdörr jag gjort till mitt projekt

[bild]
Det var en intressant tanke. 4mm fals löser alla problem faktiskt. Lite extra arbete bara att fräsa och mäta ut. Jag såg att det är rätt så tajt mellan falsen och ramverket på backsidan av din dörr, är du inte rätt att skivan kommer slå sig?
 
Jo det är nog lite tajt, får nog minska bredden på spegeln lite.
Jag gjorde en plan kant även på framsidan så att spegeln ska kunna röra sig bättre, vet inte om det är rätt metod men det känns som att det borde fungera. Annars är dom flesta äldre dörrar jag sett fasade ända ut i kanten.
Det här är som sagt bara en prototyp som legat några år och jag har inte gjort några riktiga dörrar än, det kom "annat i mellan".

Närbild av en träprototyp för en dörr med plan kant utformad för att passa en spegel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trähantverk med en försänkt kant och en lös del, troligtvis en dörrprototyp på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
LoweW och 1 till
  • Laddar…
N Nybyggarn skrev:
Jo det är nog lite tajt, får nog minska bredden på spegeln lite.
Jag gjorde en plan kant även på framsidan så att spegeln ska kunna röra sig bättre, vet inte om det är rätt metod men det känns som att det borde fungera. Annars är dom flesta äldre dörrar jag sett fasade ända ut i kanten.
Det här är som sagt bara en prototyp som legat några år och jag har inte gjort några riktiga dörrar än, det kom "annat i mellan".

[bild] [bild]
Det ser ju bra ut!
Jag gjorde som du föreslog. Falsade 4 mm på backsidan så att spegeln är jäms med ramverket nu.
 
  • Träram med falsad 4 mm kant för att passa spegel, hand håller i spegelkanten mot ramen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nybyggarn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.