Jag har ett par loftsängar av metallrör som jag skulle vilja fästa i vägg. Sängarna är ganska stadiga, men en liten aning svajar de ändå, och det skulle jag vilja slippa. Det borde räcka att fästa dem i en punkt, i hörnet. Men jag är osäker på hur jag ska kunna förankra det stadigt.

Golvlisten gör att sängen står en liten bit ut från väggen. Jag skulle kunna sätta två träklossar av golvlist högre upp i hörnet, för att få rätt distans. Men hur fixerar jag metallröret riktigt hårt mot träklossarna? Det känns som jag behöver något som går att spänna åt riktigt hårt. Det bör också vara möjligt att ta bort och sätta fast igen, om jag någon gång behöver dra ut sängarna.

Jag är tacksam för alla tips och idéer!
 
  • Detaljbild på hur en vit metallrörsloftsäng möter en vägg med golvlist.Miniatyr av hela sängen syns i bildens hörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G gbgustaf skrev:
Jag har ett par loftsängar av metallrör som jag skulle vilja fästa i vägg. Sängarna är ganska stadiga, men en liten aning svajar de ändå, och det skulle jag vilja slippa. Det borde räcka att fästa dem i en punkt, i hörnet. Men jag är osäker på hur jag ska kunna förankra det stadigt.

Golvlisten gör att sängen står en liten bit ut från väggen. Jag skulle kunna sätta två träklossar av golvlist högre upp i hörnet, för att få rätt distans. Men hur fixerar jag metallröret riktigt hårt mot träklossarna? Det känns som jag behöver något som går att spänna åt riktigt hårt. Det bör också vara möjligt att ta bort och sätta fast igen, om jag någon gång behöver dra ut sängarna.

Jag är tacksam för alla tips och idéer!
Vet du vad väggen består av? En gersågad regel vägg till vägg bör hålla sängen stum mot väggen på ett enkelt sätt.
 
prototypen prototypen skrev:
Patentband, en allmän "Fixar allt" produkt.
[länk]

Protte
I min familj så har hålband låg SAF (spousal approval factor) tyvärr :crysmile:
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Ja det får ju gärna synas så lite som möjligt.

En liten skruvögla längst inne i hörnet och ett kraftigt buntband som man drar åt funderar jag på, men jag vet inte hur stadigt det blir. Slangklämma skulle också kunna vara ett alternativ. Den går ju att spänna åt hårt, men går ändå lätt att ta bort igen.

Det är gipsväggar, men jag antar att det finns en regel bakom, eftersom det är i ett hörn.
 
A
Borra ett hål i benet och klossen skruva in i väggregeln med lång skruv,skruven kan målas vit om det är viktigt(y) krångla inte till det:)
 
  • Gilla
gbgustaf och 1 till
  • Laddar…
T
En gång i tiden när jag hade en liknande säng i en liten etta med kokvrå så köpte jag vanliga rörsvep i koppar plus bladskruv med montagehål i ena änden. Bara fästa skruven i väggen, lägga kopparsvepet runt benet på sängen och binda ihop kopparsvep plus väggskruv med lämplig mindre skruv med mutter. Kopparsvep finns i alla möjliga dimensioner man kan tänka sig och blir snyggt.
Gjorde bara en snabb googling, men dessa produkter finns lite varstans.

https://www.vvsobygg.se/sortiment/v...lammer/svep/kopparsvep/kopparsvep-cu-ror.html
https://www.bauhaus.se/bladskruv-mtf-fzb-6x75-traganga-6-5mm-hal
 
  • Gilla
gbgustaf
  • Laddar…
D09
Borra ett hål igenom något av rören närmast väggen och som är hyffsat dolt och dra fast med en lång genomgående skruv+bricka?
 
Dotterns loftsäng fixerade jag genom att skruva ett kort spännband i väggen, en träskruv och en bricka. Sen kunde jag spänna fast och lossa sängen vid behov.

Men nog låg SAF på den också :D
 
  • Gilla
gbgustaf
  • Laddar…
A
Hur du än skruvar,tänk på hur ett vägghörn oftast är reglat:)

Illustration av vägghörn med reglar och isolering markerad med blå linje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
gbgustaf
  • Laddar…
Tack för många bra tips!

Borra hål i benet, lägga en kloss bakom och skruva rakt igenom är nog det bästa om man vill göra det enkelt och stabilt.
Jag har nu insett att en fästpunkt är för lite. Det behövs i alla fall två fästen i vägg för att få bort svajet helt.
Det andra fästet blir svårare, eftersom det metallröret inte står mitt för en regel.
Jag vågar nog inte fästa bara i gipset, för det kan bli ganska stora krafter om flera barn klättar upp.
Kanske får det bli ett fäste vid närmaste regel, och ett borrat hål genom ett av de liggande metallrören.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.