Är jag tvungen att borra och skruva i taket eller finns det någon annan lösning för detta?
 
  • Oöppnad takkrok för ljuskrona i taket som behöver monteras utan att borra och skruva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Taklampa utan skal i handen framför vit vägg, med elektriska kablar som sticker ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad har du för avstånd mellan hålen i monteringsblecket på armaturen? Det kan vara så att det är möjligt att ta bort takuttaget, fästa blecket i takdosan och koppla in i dosan.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Vad har du för avstånd mellan hålen i monteringsblecket på armaturen? Det kan vara så att det är möjligt att ta bort takuttaget, fästa blecket i takdosan och koppla in i dosan.
5 cm. Tänker du att det skulle gå att skruva i plasten alltså? (Jag är nog lite trög)
 
Jag blir lite osäker då jag inte ser några skruvar på ditt uttag men det jag tänkte var att om det finns en hyfsat modern takdosa bakom uttaget så kan man skruva blecket direkt i dosans skruvhål, se bild på sådan dosa nedan. Tror att dessa skruvar är cc 70 mm men det kan man ju anpassa till.

Svart modern takdosa med flera anslutningar och centrerat skruvhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Aha ok! Tack, kollar det!
 
Men vänta nu, borde det inte bara vara att skruva på en vanlig hankontakt och hänga lampan i kroken?
 
Tittade inte tillräckligt noga på bilden. Jag tar tillbaka ovanstående kommentar och hävdar motsatsen.
 
Det där ser ut som en takdosa av äldre snitt, med centrumskruv. Känn efter om det går att skruva loss kroken (gärna med strömmen bruten då dessa inte alltid är isolerade och teoretiskt vid ett mindre bra kopplingsarbete i dosan skulle kunna bli strömförande, även om det är långsökt). I så fall skulle man kunna tänka sig att borra ett hål mitt i ditt bleck och skruva fast det med kroken, förutsatt att denna ryms i armaturen och dosan sitter bra fast samtidigt som lampan inte är för tung.
 
Denna typ av fäste ser man ganska ofta. Spontant skulle jag säga att du får borra upp den med två hål i taket, då en bit från bef. dosa. Sedan göra någon snygg kabeldragning till takuttaget.
 
1) Skruva ut kroken ur dosan
2) Ta loss ”Kontakten” som på dessa gamla uttag är en separat del av uttaget.
3) ta bort locket
4) borra hål i det det där blecket som följde med lampan
5) spänn fast blecket med lampkroken
6) sätt på en hankontakt på lampan
Klart
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.