Hej! Vår köksblandare har knarrat och varit trög ett bra tag men nu har det börjat läcka när man öppnar den, rinner rätt mkt ner på själva kranen. Vad kan vara felet?
Nån tätning bara eller byta hela kranen?

Dessutom, har ingen avstängning under diskhon, hur stänger jag av vattnet då?
Nere vid pannan? Kommer det inte komma nåt vatten då om man plockar isär kranen?
 
  • Köksblandare med läckage på kranen och vattendroppar mot en diskbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om den bara knarrar kan det räcka att smörja den lite, men läcker den så behöver du nog byta ut insatsen.

Spaken får du loss genom att lossa ”färgbrickan” och lossa en liten insexskruv som håller fast spaken. Därunder sitter själva kranmekanismen. Ska du lossa den måste du stänga vattnet.
Om du inte vet exakt vilken kran du har får du nog skruva ur insatsen och ta med den till någon som kan fixa fram en ny.
Jag smorde upp min insats genom att hälla lite matolja på alla lederna i den, och den blev mycket tystare och lättare att röra.
 
Om du inte har avstängning vid blandaren får du stänga längre bort, ex. vid vattenmätaren. När du har stängt kan du öppna vid något tappställe längst ned i huset (både varmt och kallt) samt högt upp för att släppa in luft så tömmer du rören och slipper slabb när du skruvar isär.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.