F falkn skrev:
Ställning ja. Mobil verkstad har jag aldrig varit med om. Du menar alltså att det är rimligt att en skorstensinklädnad och 3 huvar ska ta 2 arbetsveckor i debiterad tid att utföra? Dessutom för 700 kr/h?

Jag hade aldrig betalat för mer än hälften.
F falkn skrev:
Ställning ja. Mobil verkstad har jag aldrig varit med om. Du menar alltså att det är rimligt att en skorstensinklädnad och 3 huvar ska ta 2 arbetsveckor i debiterad tid att utföra? Dessutom för 700 kr/h?


Jag hade aldrig betalat för mer än hälften.
1. Om du räknar 8 arbetsdagar som 2 veckor och sitter och räknar på miljonjobb måste det vara lätt att få ihop kalkylen.
2. 700 kr tar vi , vi tar betalt för vårt hantverk och ,vill inte kunden betala behöver dom inte, kommer alltid finnas nån som är billigare . Bättre att tjäna pengar
3. Om du räknar på jobb i miiljonklassen som du påstår och plåtslagaren skall åka till verkstan och tillverka varje gång istället för att tillverka på plats så får du ganska höga kostnader för personal som skall åka fram och tillbaka .
4. Skall du ta dig tid att beklaga dig kan du väl åtminstonde skriva med allt arbete som att bygga, riva ställning , justera vinkelrännor osv.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
1. Om du räknar 8 arbetsdagar som 2 veckor och sitter och räknar på miljonjobb måste det vara lätt att få ihop kalkylen.
2. 700 kr tar vi , vi tar betalt för vårt hantverk och ,vill inte kunden betala behöver dom inte, kommer alltid finnas nån som är billigare . Bättre att tjäna pengar
3. Om du räknar på jobb i miiljonklassen som du påstår och plåtslagaren skall åka till verkstan och tillverka varje gång istället för att tillverka på plats så får du ganska höga kostnader för personal som skall åka fram och tillbaka .
4. Skall du ta dig tid att beklaga dig kan du väl åtminstonde skriva med allt arbete som att bygga, riva ställning , justera vinkelrännor osv.
Jag räknar inte så mycket på jobb, jag driver dem (100 miljoner och uppåt). Jag syftade på att plåtarbetena på mina jobb ofta ligger mellan 1-1,5 mkr. Hade de jobbat så långsamt hade det tagit 2 år att bygga tak på 3 flerbostadshus...

Typiskt måttar de allt på plats och tillverkar hemma, ja. Kanske inte så rationellt att stå och bocka plåtar till 100 fönster på plats eller knäcka 250 rännkrokar ute i regnet.

Det framgår inte av TS om plåtslagaren själv bygger ställning. Vad för ställning behövs egentligen till detta lilla jobb? Borde räcka med en stege och livlina alt. en hantverkarställning under arbetsstället + lina.

Du får såklart ta betalt för vad du vill, men det var flera som reagerade på timmarna likt TS reagerade på den offerten denne fått. Det är liksom smällar man får ta när man tar 700 kr/h och debiterar/offererar många timmar.

Att måtta det TS specat får inte ta mer än en timme på plats. Hantverkarställning 30 minuter, bockställning 1 h. Sen lite körtid. Får du det till 8h och dina kunder inte ifrågasätter det är det bara att gratulera.

Edit: såg nu att du specat ännu mer tid. Vad är det du ska etablera? 3-manna tält och gasolkök?
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
F falkn skrev:
Jag räknar inte så mycket på jobb, jag driver dem (100 miljoner och uppåt). Jag syftade på att plåtarbetena på mina jobb ofta ligger mellan 1-1,5 mkr. Hade de jobbat så långsamt hade det tagit 2 år att bygga tak på 3 flerbostadshus...

Typiskt måttar de allt på plats och tillverkar hemma, ja. Kanske inte så rationellt att stå och bocka plåtar till 100 fönster på plats eller knäcka 250 rännkrokar ute i regnet.

Det framgår inte av TS om plåtslagaren själv bygger ställning. Vad för ställning behövs egentligen till detta lilla jobb? Borde räcka med en stege och livlina alt. en hantverkarställning under arbetsstället + lina.

Du får såklart ta betalt för vad du vill, men det var flera som reagerade på timmarna likt TS reagerade på den offerten denne fått. Det är liksom smällar man får ta när man tar 700 kr/h och debiterar/offererar många timmar.

Att måtta det TS specat får inte ta mer än en timme på plats. Hantverkarställning 30 minuter, bockställning 1 h. Sen lite körtid. Får du det till 8h och dina kunder inte ifrågasätter det är det bara att gratulera.

Edit: såg nu att du specat ännu mer tid. Vad är det du ska etablera? 3-manna tält och gasolkök?
Dina kommentarer är bara dryga och okunniga med svar som 3 manna tält och gasolkök
Var lite ödmjuk istället och erkänn att du inte kan ett skit om plåtarbeten eller hur lång tid det tar.
samtidigt lämnar du ingen förklaring till hur du får ihop 8 arbetsdagar till 2 veckor
att du driver projekt i 100 miljoners klassen måste vara en omöjlighet när du varken kan läsa rätt eller räkna rätt för den delen heller .
Detta blir mitt sista inlägg i denna tråd , lycka till med dina "100 miljoners projekt"
 
  • Gilla
Schaljärnet och 1 till
  • Laddar…
När jag jämför omläggningen av vårt tak hemma för ca 200k med din offert att fixa tre huvar och lite sneda rännor känns 60k något, men inte mycket, i överkant. Å andra sidan tar det alltid tid när man ska småpilla och bara riva delar..
 
T TrädgårdsBjörnen skrev:
När jag jämför omläggningen av vårt tak hemma för ca 200k med din offert att fixa tre huvar och lite sneda rännor känns 60k något, men inte mycket, i överkant. Å andra sidan tar det alltid tid när man ska småpilla och bara riva delar..
Tack för svar! Ingår även bubblor/beslag och åtgärd vindskivor och rännor. Inte lätt som novis att veta men bra forum här för råd.
 
6-700kr/h för arbetet anser jag inte är några konstigheter, däremot känns 60 000 som mycket pengar. Däremot kan det ju finnas saker som påverkar, behövs ställning etc. Har TS fått en mer specificerad offert?

Oavsett om priset är rimligt eller inte, ta alltid in flera offerter.

Jag har ingen uppfattning om hur lång tid tillverkning och montering tar. Men @pelle plåttak du kanske kan svara på kostnaden för etablering/avteableringen i ditt räkneexempel, är det ställningsbyggandet du tänker på där? Eller vad är det som gör att det tar 2 dagar för den delen av jobbet?
 
Ställning är exkluderad, finns på plats för snickarens arbete. Har varit svårt att få andra offerter nu. Alla plåtslagare tycks ha semester. Arbetet behöver utföras omgående och jag har frågat runt sedan några veckor tillbaka. Finns det någon plåtslagare här som verkar i Göteborgsområdet så tar jag gärna emot tips!
 
Kerstinalv Kerstinalv skrev:
Tack för svar! Ingår även bubblor/beslag och åtgärd vindskivor och rännor. Inte lätt som novis att veta men bra forum här för råd.
Med tanke på alla smågrejer som behöver göras låter inte priset helt tokigt. Prova att pruta några kronor och kör igång med jobbet. Hellre tätt tak än vattenläcka och några tusenlappar mer på kontot.
 
  • Gilla
Kerstinalv
  • Laddar…
Hej igen!

Har du förresten en uppfattning om vad materialkostnader är för inklädning av skorsten, tre huvor, bubblor etc. Och gärna om du eller någon annan kan gissa antal timmar för arbete? Priset jag fick var 60 t men rotavdrag avgår ju på arbetsdelen. Hittar inte vad jag tidigare skrivit i tråden.
 
Har lagt ett Plannja klicktak själv men skorstensbeklädnad fick en plåtslagare göra. Blev riktigt snyggt till skillnad från den fula huv jag hade förut. Nu fick jag ett riktigt lågt kompispris på 10 000.- ( kanske halva priset), så uppenbarligen kostar plåtarbeten ganska mycket. Klart du kan få ett slarvjobb billigare! Har du tagit referenser?
 
Skorstensplåt och avluftning kostade mig ca 14 ksek att få monterad och klar. Då ingår två besök (120km) ett för mätning och ett för montage. Tillverkning gjordes på verkstad så ingen etablering.
 
Tack alla för input! Det slutade på 55.000:- Avgår rotavdrag. Arbetet pågick en vecka inkl framställning i verkstad. Huset är 12 m högt och ställning var nödvändig. Snickaren har besiktigat och gav MVG i omdöme. Nu är taket helt och inget mer indropp!
 
  • Gilla
Drömtroll
  • Laddar…
Intressant att försöka jämföra planerade +miljonprojekt med 100-tals likvärdiga moment med akutjobb i semestertider på handgjorda grejor i få exemplar med många olika delarmoment. (Man skulle kunna säga att det verkligen är är att jämföra äpplen med päron...)

Sen 12m upp lär ingen vilja/få jobba med stege och det krävs lite mer avancerad=dyrare ställning på de höjderna skulle jag tro. Även om det i det här fallet låter som ställningen redan fanns där.

Så här syns vikten av korrekt information i en tråd OCH lite ödmjukhet att det inte automatiskt är dyrt bara för att det är en hög prislapp.

Tycker nog priset som TS slutligen fick låter ganska rimligt för det jobbet. Är det dessutom riktigt bra utförande låter det toppen(y)
 
  • Gilla
Kerstinalv
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.