Calle Anka skrev:
Egen skiss....finns på vår hemsida!

Ritade grunderna till detta hus på ett millimeterpapper. Sen har det varit många turer med olika inblandade innan vi hamnade på den slutliga lösningen.

Hur mycket kommer ert hus gå på???
 
Lite i den övre häraden, vi har en del tillval....kommer inte lägga ut siffrorna officiellt på hemsidan.

Men om du räknar 232 kvm samt enklare garage 54 kvm x TH priser för ett normalhus och lägger på lite grann per kvm så får du fram ett överslag.....

När slutkalkylen är klar kan jag skicka ett mess till dig!

/Calle
 
Vet inte om det fortfarande är intressant... men vi har i alla fall läktpanel på vårt hus. Som kommer om mindre än tre veckor.
 
Liggande eller stående?
Hur ser spikförsänkningarna ut? Såg ett hus där de skjutit för "hårt".
 
Är det någon som har kunnat få ner priserna hoss trivselhus? Våra försäljare hävdar att han har gett oss 50 000 i rabatt utan att vi har bett om det!
 
"Våra försäljare hävdar att han har gett oss 50 000 i rabatt utan att vi har bett om det! "

Om det varit i Stockholm så hade dom nog lovat vad som helst och lite till .....
M.a.o,, rabatt i all ära,, försök säkerställa att du inte åker på mer kostnader efter hand som framkommer efter avtalet..,,, Typ omlastning t.ex,, finns med i deras informationspärm att det kan hända. Synd bara att man fick pärmen efter avtalet skrevs på.
 
Apropå val av panel till TH så valde vi både stående och liggande. Det blev jäkligt snyggt, ger lite extra liv åt fasaden.

Vid slutbesiktningen påpekade dock besiktningsmannen att det vid olyckliga omständigheter ev kunde komma in vatten i det innerhörn där den stående och liggande panelen möts. Fog i springorna skulle lösa problemet så det gäller att antingen göra detta själv eller få snickaren att sätta detta.

 
Har du ingen bild på resultatet för allmän beskådan? Vore kul att se.

Vad har alla ni andra Trivselbyggare gjort för tillval på husen?
 
Har bara bilder där byggställningar skymmer en del, får ta lite nya bilder på huset nu när det är klart.

Hoppas det går att se tillräckligt på dessa bilder:

21852841_ce801b6b2d.jpg
21852840_56fda220dc.jpg
21852838_14096241ae.jpg

För övrigt har vi valt spottar i fönstersmygarna. Blev super! Framförallt de uppåtriktade spottarna i de höga snedfönstren ger en läcker effekt.
 
Kanonsnyggt! Skall det målas sen? Färg?

Skall tala med vår säljare om blandad panel!
 
Det är redan målat men jag har varit lite dålig med kameran på sistone. Det har varit en del att stå i... Färgen blev hur som helst bruten vit (S-0502-Y) vilken får huset att "lysa" vitt så man ser det på flera kilometers avstånd. Vi är helnöjda för färgen får huset att se större ut än vad det är (byggyta 66 kvm). Jag ska se om jag får tummen ur och ta lite nya kort i eftermiddag så kanske jag får ut nåt innan veckan är slut.

Det enda negativa med den liggande fasaden är att den är jobbig att måla, framförallt småbrädor runt dörr/fönster. Sen är det ju också viktigt att hindra att vatten vandrar in i anslutningen till stående fasad...
 
Vi har gjort en del tillval. Kamin, tak över tvättstugedörren, spånskiva innanför gipset, en skjutdörr, aluvitvaror, induktionshäll, en del tillval i köket... Sedan måste jag säga att vi fått en hel del "på köpet", som färgade ytterdörrar, som en skjutdörr (ja vi har två :), två garderober med skjutdörrar, ett extra skafferi mm.
 
Lite mer Trivselfunderingar?

  • Någon som bytt ut värmepannan 495 mot en 11 kwh Greenline Bergvärmepump? Vad har ni fått betala för mellanpris?
  • Har ni haft möjligthet att ändra eluttag mm i ytterväggar?
 
Vi har en 495a i ett Trivsehus, känns fortfarande som ett rätt beslut.

För oss var det så att om vi kom in i tid med ändringar gällande el i yttervägg så var det både lösbart och prisvärt. Nu missade naturligtvis Trivselhus att ta med ändringarna, så de fick göras på plats, naturligtvis bekostat av TH. Dock är det ju bättre att få det gjort på fabrik, det är lite bökigt och kräver omsorg för att få ångspärren tät igen.
 
OK....i vårt fall var elen aldrig uppe till diskussion....låter som de försöker undvika att få kundönskemål på eldragningen eftersom en utomstående elkonstruktör är iblandad.

Ritningar jag fick var inte helt åt pipan men visst har jag synpunkter...

I vårt fall så räcker inte 495:an och vi skall ha ett separat ventilationssystem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.