Någon här som äger en Ooni koda pizzaugn och vill dela med sig av erfarenheter.

Surfade på den under kvällen. Ser väldigt trevlig ut.
Uppvärmingstid 15 min.
500 °C
0,4 kg/h i gasolförbrukning.
Klarar pizzor på 33 cm. Finns en större också 40 cm.

Känns smidigt att bara starta den och inte behöva vänta som med en vedeldad ugn.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
A
jag har ingen för jag tycker den mest ser ut som en leksak, tveksamt om den gör det den skall
 
  • Gilla
bluesboy
  • Laddar…
Den ser ju bra ut på YT klippen som finns.
 
Fick ÄNTLIGEN tag i en ooni koda.
Har hunnit att göra 20 st pizzor hittills :love:
Den gräddar väldigt fint. Kanten bubblar upp fint.

Har lite problem med degen bara.
Ska testa lite olika recept. Tycker degen är lite för kladdig och inte lika spänstig som klippen på YT.

Så ni som funderar på att köpa en ooni: Ni blir inte besvikna.
 
  • Älska
FredrikR
  • Laddar…
Jag har också en Koda och är supernöjd. Angående degen så finns det ju flera varianter som du säkert känner till, själv föredrar jag den "svenska", som definitivt inte blir kladdig, och följer receptet som går att finna här: http://pizzahemma.bloggplatsen.se/
Jag kalljäser i ca 24 timmar, blir spänstig och fin.
 
A
Fyra bilder på pizza i olika stadier av tillagning med en Ooni Pro gasdriven pizzaugn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kör Ooni Pro med gasinsats. Fungerar superbra den med.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Nice, här kommer en av mina:
Hembakad pizza på träskärbräda med brunbrända kanter, tomat, ost, svamp och vitlöksås.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Mina 5ct om pizzadeg.

1: väg alla ingredienser. Vatten, mjöl, salt och jäst. Inga konstigheter.
2: använd riktigt mjöl. Bästa mjölet som finns tillgängligt "överallt" är Ramlösa kvarns Tipo 00.
3: knåda minst 15 minuter i maskin
4: jäs 48 timmar i kylskåp
5: dela upp degen två timmar innan det ska ätas och låt stå i rumstemperatur under plast.

Edit: så låg andel vatten som 52% som herrn i länken ovan kör med brukar jag inte ha, snarare 60 eller lite över....
 
  • Gilla
lmgmags och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Mina 5ct om pizzadeg.

1: väg alla ingredienser. Vatten, mjöl, salt och jäst. Inga konstigheter.
2: använd riktigt mjöl. Bästa mjölet som finns tillgängligt "överallt" är Ramlösa kvarns Tipo 00.
3: knåda minst 15 minuter i maskin
4: jäs 48 timmar i kylskåp
5: dela upp degen två timmar innan det ska ätas och låt stå i rumstemperatur under plast.

Edit: så låg andel vatten som 52% som herrn i länken ovan kör med brukar jag inte ha, snarare 60 eller lite över....
Har kört vetemjöl special.
Knåpade 7 min i maskin.
Väger allt men ska kolla upp vågen. Litar inte fullt på den.

Har du något recept på napolitansk pizzadeg? Som du är nöjd med.
Hur stora gör du bullarna (i gram)?

Kul att fler är nöjda med sina ooni!
 
J jonitz skrev:
Nice, här kommer en av mina:
[bild]
Kebabpizza?? ;)

Ser förbaskat gott ut
 
Ähhh...nu vart jag hungrig missinassen...får bli pizza till lunch imorrn...
 
24h-deg. Ger 8 degbollar á 250 g.

0,6 g vanlig jäst (som en ärta)
720 g vatten 18°
1250 g Caputo 00 eller Ramlösa Manitoba Cream
30 g havssalt

- Blanda jäst, vatten och mjöl i en maskin som kan knåda ordentligt (jag kör en Bjørn Teddy) ca 4-5 minuter tills allt är blandat
- Häll i saltet.
- Höj till hög hastighet (för bröddegar) ungefär 3-4 minuter, tills 75% gluten har uppnåtts. Degen skall kunna sträckas till ett halvgenomskinligt ”fönster”..
- Stanna maskinen och låt degen vila 30-60 min. Degen bör nu hålla runt 26°. Anpassa vattentemp för att hamna rätt.
- Dela upp degen i 250 g-bitar och sträck ihop bitarna till små bollar. Det är viktigt att degen är spänd runt bollen.
- Placera med mellanrum i tät plastlåda I 24 h

Måtten har jag labbat mig fram till och det kan skilja lite upp och ner beroende på maskin.
 
  • Gilla
  • Älska
lmgmags och 2 till
  • Laddar…
fgo fgo skrev:
Har kört vetemjöl special.
Knåpade 7 min i maskin.
Väger allt men ska kolla upp vågen. Litar inte fullt på den.

Har du något recept på napolitansk pizzadeg? Som du är nöjd med.
Hur stora gör du bullarna (i gram)?

Kul att fler är nöjda med sina ooni!
Jag har ingen Ooni, jag har murat en vedugn, men deg har jag gjort en hel del... (y)

Vetemjöl special tycker jag fungerar bättre för bakning, typ semlor och kanelbullar...

Receptet på napolitansk deg står ju ovan.. ;)
Mjöl, vatten, salt jäst. Runt 60-62 procent vatten, salt efter smak, jag brukar ta runt 8-10 gram till 750 gram mjöl.. Vanlig jäst, jag brukar dela en kub tre gånger (dvs 0,125 av paketet)...
Och VÄG VÄG VÄG! Jag har mätt olika decilitermått och det är nästintill omöjligt att få nån form av repeterbarhet med dem. De är ofta för små också... Det värsta jag har innehåller 0,8 deciliter.

När jag delar upp degen, efter två dagar i kylen, brukar jag väga den innan jag delar upp den. Sen delar jag den i något som går jämt upp, brukar hamna runt 170-180 gram styck... Ofta gör jag dock lite mindre pizzor, mest för att minska risken att paja alltihopa under flytten till ugnen...

Edit: manitoba cream som nämns ovan tycker jag fungerar sämre än Tipo 00, men det är ju lättare att få tag på... Det är bättre än vetemjöl special i alla fall...
 
Redigerat:
  • Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
”Tipo 00” säger ju egentligen bara att mjölet är extra vitt. Ingenting om proteinhalten, vilket är det man är ute efter för att glutenkedjorna skall bildas = möjlighet till segare deg. Ramlösa Patisserie är lika vitt, men fullständigt värdelöst att baka bröd på. Det är till för småkakor och mjuka kakor.
Ramlösas Tipo 00 är utmärkt i båda sammanhang, men jag tycker att Ramlösa Manitoba Cream eller för den delen Kungsörnens Vetemjöl Special reser sig bättre i den långa jäsningen. Kan dock bero på att jag FORTFARANDE inte har en riktig pizzaugn utan bakar på 25 kg granit i en vanlig ugn. :(
 
engs
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.