Nissens
Det finns absolut effektivare uppvärmningsätt än vitvaror. Men många går endast efter vilken energi de drar. Det är mer intressant att veta hur mycket mer de kostar än den ordinarie värmekällan kostar. Och den skillnaden blir väldigt liten. Effekten en vitvara drar är ju långt iffån en ren förlust...
Alla har väl en hobby. Men en pool är en del av driftkostnaden av huset. Spelar man golf, jagar, har båt etc, så är det ju helt frikopplat från fastigheten...
 
Jag tycker egentligen att det är helt bortkastade med pool. En massa skötsel osv.

Håller just nu på och bygger en 3x7m thermomur pool med all tänkbar teknik och platssvetsad liner. Budget är ca 150k.

Frun vill ha pool...
 
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Och visst är det märkligt att ingen vill räkna på kostnaderna att ha pool, och att fundera på vad varje bad kostar? Annars tål ju det mesta att räknas på och minimera driftskostnader... varför gäller inte det just pooler? Mycket konstigt.
Nu hittar du på igen. Var får du detta ifrån? Jag har tex lämnat uppgifter om driftkostnader och dessa baseras på att jag har två separata elmätare för att mäta värmepump resp övrig utrustning.

hela installationen är bokförd ner till minsta krona (eller ok, lätt överdrift, men ner till chokladkaka-nivå iaf) så jag vet exakt vad investeringen är.

när du är på semester, brukar du räkna hur ofta du badar för att kunna räkna ut kostnaden per bad? Det är ju en fullständigt ointressant KPI och om man faktiskt känner att den är intressant ska man garanterat inte bygga pool. Det är inte billigt att bada i en egen pool, oavsett vad den kostade att bygga.
 
  • Gilla
Patmark och 2 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Frun vill ha pool...
Det är fru som är dyrt att ha.
 
  • Gilla
  • Haha
30-06 och 11 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Oavsett, så är det märkligt att många inte ens vill diskutera vad det kostar att installera och driva en pool...
vilket konstigt inlägg i en tråd som skapats just för att visa hur billigt man kan bygga en ”riktig” pool.

billigare än så här blir det inte och om du bill veta hur dyrt det kan bli så finns det inget tak på det.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Tummen upp för alla som fullständigt skiter i Jante-maffian och gör som de själva finner bäst och har råd till.
Lev och låt leva!!!
 
  • Gilla
Peribe4 och 7 till
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Du och Donald Trump hade gillat varann :)
Tror inte Trumpen gillar någon som tycker att han är en dement, narcissistisk psykopat, men vore kul att träffa honom för att se om mitt intryck av honom stämmer med verkligheten.
 
Försöka räkna ut pris per dopp är knappast rättvist..... själv badade jag inget förra året och bara ett dopp i år så då är ju kostnaden per dopp skyhög...... men för två år sen blev det säkert mellan 5-10 dopp om dagen och kostnaden per dopp blir ju väldigt mycket lägre då......
Kan väl jämföra med kostnad för boendet.....
Få nätter hemma kanska man ska sälja och bo dom på hotell?
Fast dagarna man är hemma är ju guld värda...
:love:
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Kapa inte min tråd nu med massa skit. Vill ni inte ha en pool så skriv inget alls.
 
  • Gilla
Peribe4 och 19 till
  • Laddar…
Nissens
MathiasS MathiasS skrev:
Nu hittar du på igen. Var får du detta ifrån? Jag har tex lämnat uppgifter om driftkostnader och dessa baseras på att jag har två separata elmätare för att mäta värmepump resp övrig utrustning.

hela installationen är bokförd ner till minsta krona (eller ok, lätt överdrift, men ner till chokladkaka-nivå iaf) så jag vet exakt vad investeringen är.

när du är på semester, brukar du räkna hur ofta du badar för att kunna räkna ut kostnaden per bad? Det är ju en fullständigt ointressant KPI och om man faktiskt känner att den är intressant ska man garanterat inte bygga pool. Det är inte billigt att bada i en egen pool, oavsett vad den kostade att bygga.
Jag hittar inte på nu, och har inte hittat på något tidigare.
Däremot skriver du emot dig själv, först säger du att du redovisat och räknat på allt, sedan säger du att du inte vill räkna på vad varje dopp kostar dig.
Det är ju precis det jag skriver... man vill inte räkna på det.
Så du bekräftar det jag påstår. :)
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag hittar inte på nu, och har inte hittat på något tidigare.
Däremot skriver du emot dig själv, först säger du att du redovisat och räknat på allt, sedan säger du att du inte vill räkna på vad varje dopp kostar dig.
Det är ju precis det jag skriver... man vill inte räkna på det.
Så du bekräftar det jag påstår. :)
Nej du blandar ihop sakerna helt, igen. Jag har alltid koll på vad jag gör för investeringar, ner på detaljnivå men att slå ut det på "per dopp" eller "per varv på banan" eller "per promenad" (för skor) är jag fullständigt ointresserad av så jag låter bara bli att göra kalkylen även om jag kan göra den.

Ej heller räknar jag ut vad poolen kostar i förhållande till min lön, sveriges BNP eller statsskuld då det är ett mått som är helt oanvändbart. Det du försökte säga var att man inte vill räkna ut vad poolen kostar (Vilket var fel, speciellt i denna tråd) och nu försöker du trixa dig ur det och säga att man inte vill räkna ut en KPI som är helt irrelevant eftersom jämförelsetal saknas. Dessutom uppstår inte kostnaden "per bad" vilket ytterligare förstärker problemet.
 
  • Gilla
Patmark och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Bara för att du inte begriper vad jag är ute efter så behöver inte det betyda att det är fel.

Självklart är det intressant att veta vad kostnaden är per utnyttjande. Precis som när man räknar ut vad bilen kostar per år inklusive bränsle, service, reparationer, värdeminskning etc. Och sedan slår ut det på milantalet. Det är intressant att veta vad bilen kostar per mil för att se om man tycker att det är värt priset.
Det är uppenbart att du inte vill räkna på pris per nyttjande, och det är lätt att förstå varför.
Jämförelsen med semesterresan du gjorde haltar rätt kraftigt, jag har aldrig någonsin rest någonstans endast för att bada, bad har varit en liten delmängd av många fler upplevelser. :)
Häng inte upp dig på detta nu, utan ta dig ett välförtänt dopp i poolen! :)
 
Redigerat:
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
J j-o75 skrev:
Kapa inte min tråd nu med massa skit. Vill ni inte ha en pool så skriv inget alls.
Massa skit, du menar vad det kostar?
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Varje person har sin egen "uträkning", jag själv och övriga i familjen vill ha pool, så vad det kostar per dopp är ganska ointressant.
Ska man börja räkna vad det kostar per dopp vs åka till badhus får man bada väldigt mycket om det ska vara värt det, men friheten av att kunna hoppa i och bada i 10 minuter medans potatisen kokar eller guppa runt med en öl i handen tillsammans med några kompisar i tre timmar är för mig helt avgörande.
Vill man bygga dyrt gör man det, vill man bygga billigt går det också som vi ser här.

Hur ska man kunna motivera en hobby, eller är det fel att ha en hobby?

TS är väl minst lika skadad som jag själv, gillar att leta och förhandla priser eller hitta helt galna lösningar som är billigare och/eller bättre än standardutbudet.

(y) :cool::beer:till TS, för den budgeten hade 99,7% (OBS, ingen exakt uträknad siffra) fått en uppblåsbar pool utan värme.... till exakt samma kostnad per dopp ;)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
Riktigt fint bygge! Till en klart överkomlig kostnad dessutom...som säkert kan inspirera många, och få flera att släppa tanken att pool är så dyrt att den drömmen är bara att glömma. (y)

Argumentet kostnad per dopp är i mina ögon en smula enfaldig. Räknar man så är det ju bara att avstå från alla glädjekällor i livet som kostar pengar. Att ha en fritidsbåt större än en eka i Sverige är bara att glömma, att köpa en splitt ny bil kommer inte på tal, öppna en flaska vin är otänkbart osv osv i all evighet. Varje människa måste göra sin egen avvägning: kostnad kontra utdelning.

Miljöaspekten är viktigt för många, men om en pool gör en lyckligare så kanske man väljer att tillbringa semestern hemma istället för att resa till Mallorca och så är det argumentet punkterat.

Vi har tyvärr inte förutsättningar för att ha en riktig pool pga för liten tomt, för mycket insyn, ohälsa och lite annat. Vår lösning kunde inte varit mycket billigare. 149 kr på Ö & B:

Person som slappnar av i en liten uppblåsbar pool på en uteplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I denna "pool" får både frugan och jag plats i utan att trängas. Den värms av bergvärme och solenergi (varmvatten från kranen när den fylls och solens strålar under dagen), är portabel och tas undan när den inte används. Vattnet som töms ut används för att vattna rabatter.

Visst, den håller inte jämn temperatur, den har ingen rening och det går inte att simma i den...men den är bättre än ingenting! Och som någon skrev tidigare i tråden; man blir lika blöt i en pöl som i en pool! :D
 
  • Gilla
nerdybynature och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.