P Patmark skrev:
Superfint och tevligt att du delar med dig! Tråkigt att se alla jantekommentarer som bara ifrågasätter.

Om man tycker att en pool är för mycket jobb eller för dyrt för att vara värt det beror det kanske helt enkelt på att man inte är så fantastiskt förtjust i att bada. Vissa av oss vill bada precis hela tiden. Allt på hela det här forumet är mycket jobb och de flesta tycker att det arbetet är kul.
Jag fattar inte heller riktigt varför man ens bryr sig om man inte gillar att bada eller vill ha en pool. Tur att man bor i ett område där alla projekt man har hejas fram!
 
  • Gilla
Hellacopter och 5 till
  • Laddar…
Inte för att låta negativ....men att säga att bygga en pool inte är så dyrt är som att säga att det inte är så dyrt att bygga ett hus. Det är ju helt och hållet vad man är ute efter. Man måste jämföra äpplen och äpplen och inte äpplen och päron.
Ett trähus med krypgrund är billigare att bygga än tex ett hus med gjuten platta och betongväggar.
Köper man allt det billigaste så blir det billigt. Men hur länge håller det och vilken kvalitetskänsla får man? Är en viss känsla att smälla igen dörren på en Mercedes S-klass och att göra samma sak på en Fiat Uno...
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
K korthoga skrev:
Inte för att låta negativ....men att säga att bygga en pool inte är så dyrt är som att säga att det inte är så dyrt att bygga ett hus. Det är ju helt och hållet vad man är ute efter. Man måste jämföra äpplen och äpplen och inte äpplen och päron.
Ett trähus med krypgrund är billigare att bygga än tex ett hus med gjuten platta och betongväggar.
Köper man allt det billigaste så blir det billigt. Men hur länge håller det och vilken kvalitetskänsla får man? Är en viss känsla att smälla igen dörren på en Mercedes S-klass och att göra samma sak på en Fiat Uno...
Är väl synnerligen vettigt att leta kostnader och bygga på ett så billigt och bra sätt som möjligt och som passar den egna plånboken. Alla är inte fullskitna i pengar eller gillar att ha dyra lån för att kunna stila för grannarna.
Man blir lika blöt i en billig och bra pool som i en flashig och svindyr Lidingö-dito.
Ungefär som att man oftast kommer dit man vill i en Fiat Uno som i en i förtid upprostad Merca...
 
  • Gilla
  • Haha
Luddis_1 och 6 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
det är lite hur-långt-är-snöret över detta. Förbrukningen beror förstås på var man bor, hur varmt man vill ha det, vilken utrustning man har. Jag gör av med uppskattningsvis 5kkWh en säsong från maj till en bit in i oktober. Hälften, ungefär, är vattenpumpen som jag kör 24x7 resten är värme (i början och slutet på säsongen primärt). Håller 31-32 under ett pooltak, 40kubik, Stockholm.

det går garanterat att reducera detta utan nämnvärd komfortförlust om man vill, men för mig skulle det ha konsekvenser på skötseln av poolen.
Linerns livslängd minskas rätt mycket om du håller över 30grader. Men det vet du säkert redan.
 
R Robban1234 skrev:
Linerns livslängd minskas rätt mycket om du håller över 30grader. Men det vet du säkert redan.
Ja det har jag hört, men jag ser två saker rörande det:

1. Jag har inte pool för att spara pengar utan för att det är en vardagslyx. Är det kallt när jag går i är det ingen lyx och hela poängen med pool är borta => Linern lever så länge den lever.

2. Min första liner höll 8 år. Har under perioder haft problem med kemi-regleringen och då förstört ytskiktet på linern. De typiska problemen kopplade till hög vatten temp med mjukmedel som försvinner har jag inte sett några tecken på. En cm ovan vattenytan där linern är lika varm som under vattnet, var den fortfarande mjuk, blå och fin. => Det verkar möjligt att få 10-12 år med 31gr i vattnet och det tycker jag är ok.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 2 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Är väl synnerligen vettigt att leta kostnader och bygga på ett så billigt och bra sätt som möjligt och som passar den egna plånboken. Alla är inte fullskitna i pengar eller gillar att ha dyra lån för att kunna stila för grannarna.
Man blir lika blöt i en billig och bra pool som i en flashig och svindyr Lidingö-dito.
Ungefär som att man oftast kommer dit man vill i en Fiat Uno som i en i förtid upprostad Merca...
Som sagt, det är helt vad man är ute efter. Jag säger inte att det är dåligt, jag säger bara att man kan inte jämföra äpplen och päron. Med ditt resonemang så blir man lika blöt i en grop med regnvatten som man lagt lite sopsäckar i.
 
Jag har mellan 31 och 36 grader varmt i poolen större delen av sommaren, allt sedan jag skaffade pooltak.
Har en timer som startar cirkpump och en fläkt när temperaturen under pooltaket överstiger 25 oC.

Jag har normalt sett ingen uppvärmning utom precis i början av säsongen när jag startat upp den.

Min poolduk är nu 25 år gammal, men det är ingen normal liner utan är egentligen en armerad PVC-folie som jag limmat själv på plats. Tyvärr med massa veck. När jag renoverade poolen 95/96 så sa foolkpool, att "vi har liner för omeldebar leverans" men när jag väl ville ha de så "va...men nu semester....sommar, 8-11 veckor lev.tid", så jag köpte PVC-folie och limmade ihop..

Poolduken är numera nästan vit under vattnet men klarblå ovanför vattenytan.

Poolen är 4x7 meter och pooltaket 5,5x11.
 
Pool är väl den ultimata formen av onödigt lyx där man eldar för kråkorna och använder upp vatten som kommer bli mer och mer en bristvara om somrarna.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
R Rolle85 skrev:
Pool är väl den ultimata formen av onödigt lyx där man eldar för kråkorna och använder upp vatten som kommer bli mer och mer en bristvara om somrarna.
Ja, det är märkligt att man lägger mycket kraft åt att isolera huset, skaffa bergvärme och spara kostnader. Men plötsligt är allt det oviktigt när det handlar om pool. Då är driftkostnader ointressanta, och vad varje bad kostar vill man inte räkna på. Om någon till äventyrs kritiserar detta så är man negativ och inte konstruktiv... mycket konstigt...
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Nissens
J j-o75 skrev:
Jag fattar inte heller riktigt varför man ens bryr sig om man inte gillar att bada eller vill ha en pool. Tur att man bor i ett område där alla projekt man har hejas fram!
Och visst är det märkligt att ingen vill räkna på kostnaderna att ha pool, och att fundera på vad varje bad kostar? Annars tål ju det mesta att räknas på och minimera driftskostnader... varför gäller inte det just pooler? Mycket konstigt.
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
För att folk har varit så duktiga med att spara in på allt annat så då unnar man sig lite slöseri :)
 
  • Haha
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Nissens
R Rolle85 skrev:
För att folk har varit så duktiga med att spara in på allt annat så då unnar man sig lite slöseri :)
Visst, men det borde ju fortfarande vara ingressant att räkna på det. Kostar varje dopp typ 5000:- så är det kanske bra att känna till det? :)
 
Det är väl upp till var och en vad de räknar på? Jag räknar på elkostnader när jag väljer kyl/frys, men inte en per dopp-kostnad om jag åker på utlandssemester. Folk gör säkert olika avvägningar beroende på vem man är.
 
Nissens
Öööh, kyl o frys???
Det är väl ett nollsummespel nästan eftersom värmen från dem bidrar till uppvärmningen av huset? Försumbara kostnader alltså., och semesterresor är väl inte bara dopp?
Oavsett, så är det märkligt att många inte ens vill diskutera vad det kostar att installera och driva en pool. Jag gillar att bada, men varje gång jag räknar på det så känns det alldeles för dyrt. Man kan ha väldigt mycket annat roligt för de installations och driftskostnaderna...
 
Kanske finns mer effektiva uppvärmningsaggregat än vitvaror, och frågan är om all inclusivd är så mycket mer än dopp. Poängen var snarare att vissa väljer dyrare resor, bilar, kläder, grillar, verktyg eller vad det nu är, som kanske inte alltid har samma värde för andra. Du har säkert en dyr hobby någon annan tycker är slöseri.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.