Jag håller på att renovera några rum och sätter bland annat upp en "klassisk" sekelskiftes-bröstpanel (tredelad hög sockel).

Jag vill låta panelen fortsätta ner längs trappan för att knyta ihop våningarna. Utmaningen är då att botten på panelskivan behöver följa de kurvade vangstyckena.

Vad finns det för "tricks" för att enklast kunna kopiera över kurvan på skivmaterialet för att sedan kunna kapa och få så bra passform som möjligt?

Bilden nedan ger ett litet exempel. På andra ställen av trappan är kurveringen betydligt mer avancerad.

Kurvig vangstycke ned längs en trappa där renovering pågår för att infoga sekelskiftes-bröstpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du tager en kloss på vilken du fäster en blyertspenna på kortsidan, med spetsen nedåt.

Du sätter upp en bit kartong på väggen.

Du för klossen utefter böjen så att motsvarande form ritas upp på kartongen.

Du klipper kartongen efter din nyritade blyertslinje.

Du haver nu en perfekt mall.
 
  • Gilla
ninhuo och 4 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Du tager en kloss på vilken du fäster en blyertspenna på kortsidan, med spetsen nedåt.

Du sätter upp en bit kartong på väggen.

Du för klossen utefter böjen så att motsvarande form ritas upp på kartongen.

Du klipper kartongen efter din nyritade blyertslinje.

Du haver nu en perfekt mall.
Detta är ganska korrekt. Men bör kanske förtydligas. Pappskiva eller enkel masonit behövs som mallmaterial. Grovskär så bra som möjligt och fäst mot väggen med häftpistol eller stift. Sedan gör du en träbit med spets nedan som kan röras följande vangstycket.
För träbiten längs vangstycket, hållit vertikalt och skriv/ritsa med blyerten på överkanten träbiten mot mallen.
Finkapa, kanske upprepa.
Nu har du en fin mall för tillskärning av gips eller whatever.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Toppen, tack för bra förslag och förtydligande!

Följdfråga: Hur gör jag då bäst för att hålla klossen med pennan helt lodrät när jag ritar? Det känns som att det inte krävs mycket för att jag ska komma lite snett med dålig passform som följd...?
 
Jag skar nyligen gips till trappa och hade samma problem som du. Jag tog först passet och ritade ett vågrätt streck på väggen med start i högsta punkten. Sen höll jag till passet i lod och mätte mellan streck och vang varje 10-20 cm beroende på hur komplex formen var och överförde dessa mått till skivan. Sen ritade jag på frihand en mjuk kurva genom alla punkter på skivan och sågade. Det fungerade toppen!

Gipsvägg skuren i mjuk kurva längs en trappa med trästeg och röda eldosor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ninhuo och 2 till
  • Laddar…
Har du en kloss som är 2-3 cm tjock bör den kunna ligga ”kloss mot” vangstycket, det är sällan böjen är snävare än så. Men mallen kan du ju testa direkt mot vangstycket och rita om vid behov tills den blir korrekt.
 
  • Gilla
John Vestberg
  • Laddar…
Det finns olika verktyg att ta till i situationer som denna. Googla på dragpassare så hittar du diverse; självklart finns det andra varianter/lösningar också. Om du har tid och kan tänka dig att importera har du t ex:
https://www.rockler.com/m-power-perfect-butt-profile-scriber

Men även svenska hyvlar.se har en variant:
https://www.hyvlar.se/easyscribe-parallellrits

En fungerande snikvariant är att använda en bricka (dvs "bult/bricka/mutter-bricka" med lämplig diameter. Man stödjer en penna mot nederkanten av brickans hål och låter brickan rulla utefter den kurva man vill kopiera. Funkar rätt bra.

@Thomas_Blekinge har i övrigt bra förslag om hur du kan gå tillväga.
Lycka till!
//Ronnie
 
  • Gilla
ninhuo och 3 till
  • Laddar…
Jag brukar malla på den så kallade Mjölkpappen, tjocka täckpappen för golv. Den är styv men tunn, lätt att klippa fint i.
 
  • Gilla
John Vestberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.