Var på en visning nyligen på en läcker lägenhet annonserad som trea. Det tredje rummet visade sig vara ett loft byggt över en del av allrummet. Takhöjd i allrummet var 3,70 ungefär. Loftet var byggt på stolpar och hade en egen takhöjd på kanske 1,50-1,60. Dom hade klämt i ett mindre skrivbord där och benämnt det som arbetsrum. Trappan upp var rent livsfarligt även för en nykter person. Räcket runt loftet hade horisontella vajrar utan klätterskydd.
Jag påtalade för mäklaren att loftet stred mot Boverkets rekommendationer i många delar och hur dom kunde anse att detta kan vara det tredje rummet. Inget svar så klart.
Hur kan man som utbildad mäklare sälja en två som en trea utan att upplysa kund att loftet är högst otjänligt som extra rum?
Lägenheten såldes naturligtvis till överpris men man kan ju bara undra.
 
Syrran köpte nyss en lägenhet, annonserades som en tvåa, det andra rummet bestod av en vägg man smällt upp i vardagsrummet, precis så djupt att man fick in en säng, inget fönster såklart.
Sedan hade den av någon oförklarlig anledning en klädkammare som var max 1m bred och 3m djup, dvs snudd på oanvändbar.

Nej, mäklare håller jag inte högt. Vår kunde inte se skillnad på mexisten eller hålkälstegel. Och självdragsventilationen blev mekanisk eftersom där satt en fläkt på toa.

Och den som sålde vår lägenhet lämnade ut prospekt som inte var färdigt (full med "lorem ipsum" och liknande).
 
Javisst. Om jag ska sälja min bostad någon dag kommer jag att lägga en gul tejpremsa tvärs genom vardagsrummet, och vips har jag ett rum extra! Härligt!
 
  • Haha
  • Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.