Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nja, som sommarhus tycker jag att det kan räcka ok med bara en dusch/toa. Körde nyss en helg med 11 pers på landet så, inklusive blöjbarn. Det gick bra, även om längre tid förstås ger andra påfrestningar. I TS fall lär man också relativt lätt kunna inreda ett andra enklare hygienutrymme i källarens tvättstuga.

Vill man få tag i ett billigt hus som ändå är funktionellt tycker jag att det här verkar vara ett bra exempel. Det finns förstås många argument mot det också, men annars hade det ju inte legat ute för en kvarts miljon.

Och ja, argumenten mot är väl främst läget ihop med standarden, vilket gör att väldigt få investeringar kommer betala sig, utan renoveringar får vara för ens egen skull, inte för värdets skull.
De är två vuxna och sju barn (okänd ålder). Jag förutsätter att de inser vilka brister som finns när de väl tittar på objektet. Priset är det inget fel på, och huset ser ok ut. Tyvärr är kostnadrrna för de flesta åtgärder som kan behövas höga i förhållande till priset, åtminstone om man sla leja bort dem.
Elen är inget måste, men wcn med dusch ser ut stt behöva åtgärdas, utöver det kostar det att ordna dusch i källaren (tex i tvättstugan,) och man får vara beredd på att det behöver dräneras om.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Kompisen har läst hela tråden och har följande kommentar:

"Jag har kommit fram till att det finns "Telia Öppen Fiber" i området och det kostar cirka 20 000 kr att ansluta, vilket kan ske om ungefär ett år.

Tanken var att uppgradera till trefas och förmodligen byta till en modern elcentral. Det innebär att man kan ha ett högre totalt effektuttag. Som jag förstått det kan man fördela den till olika "sektioner" (grupper) eller rum även om det inte är trefas efter elcentralen förutom kanske till spis, luftvärmepump och vad som nu kan behövas.

Däremot har jag läst att det kan det uppstå diverse problem vid byte av elcentral och så en allmän fundering på om det inte vore vettigt att helt dra om elen om ledningarna är närmare 100 år gamla.

Syftet var att få ett hum om ungefärlig kostnad för att avgöra om det var intressant att lägga ett bud eller inte.

Jag är väl medveten om att förrådet behöver omfattande renovering eller kanske till och med rivas.

Det finns en dusch på toaletten, men vid ett eventuellt köp skulle ett badrum eller till och med någon typ av relaxavdelning byggas i källaren på sikt.

Men eftersom läget inte känns helt rätt har vi valt att inte lägga ett bud. Vår tanke var att det skulle nyttjas som fritidshus."
 
  • Gilla
sunqan och 1 till
  • Laddar…
Om nu handuken redan kastats in så är min kommentar mer principiell.

Er fundering på att (låta) byta ledningar pga ålder är väldigt sund! Ett absolut minimum är att låta en fackman bedöma skicket - de kanske redan är bytta en gång sedan uppförandet av byggnaden, och i så fall kan de vara ok ett antal år till.

Men de kan också vara aktuella för utbyte. Om utbyte innebär att ta ner kablarna som sitter på väggarna och sätta dit nya, med frisk och pålitlig isolering i sig, och med modern standard på jord, på antal vägguttag, på petskydd etc, ja då behöver inte kostnaden bli så astronomisk.

Det som skrivits om att riva upp alla väggar för att fräsa in rör så det blir "modern osynlig" installation, det är väl något i klass med reklamen för "keno-vinnare" - de som sägs ha det jobbigt att hitta något att spendera pengarna på...

I ett hus från den tiden, och speciellt som fritidshus, skulle det se minst sagt konstigt ut med dold förläggning i mina ögon.

Sedan kan man fundera på vem som bott där tidigare, kanske en ensam person. Vi har nyligen sett på listan om någon som bott med sin familj i en 3-rumslägenhet, med elstandarden "extra allt" efter en renovering för 6 år sedan, med enfasmatning, och inte behövt byta en enda säkring.

Fortsätter man med pelletsvärmen, eller kör med braskamin + luft-luftvärmepump (de flesta jag sett matas med vanlig enfas stickpropp) så är min gissning är att huset faktiskt skulle kunna fungera med enfas-matning de kommande 5 åren, precis som det gjort de senaste 75 ...

Liten datorfarm, fritidshus, 7 pers 75 m2, nä, det låter knepigt. I fritidshuset har man väl max en lap-top, och kanske någon liten Raspberry-PI för fjärrövervakning? Stora, dyra, datorprylar i ett tomt fritidshus, om än i en tätort, men i ett område av Sverige som har lite av problembild, det vore bara att be om halvårets inbrott...
 
S Soltorp40 skrev:
Om nu handuken redan kastats in så är min kommentar mer principiell.

Er fundering på att (låta) byta ledningar pga ålder är väldigt sund! Ett absolut minimum är att låta en fackman bedöma skicket - de kanske redan är bytta en gång sedan uppförandet av byggnaden, och i så fall kan de vara ok ett antal år till.

Men de kan också vara aktuella för utbyte. Om utbyte innebär att ta ner kablarna som sitter på väggarna och sätta dit nya, med frisk och pålitlig isolering i sig, och med modern standard på jord, på antal vägguttag, på petskydd etc, ja då behöver inte kostnaden bli så astronomisk.

Det som skrivits om att riva upp alla väggar för att fräsa in rör så det blir "modern osynlig" installation, det är väl något i klass med reklamen för "keno-vinnare" - de som sägs ha det jobbigt att hitta något att spendera pengarna på...

I ett hus från den tiden, och speciellt som fritidshus, skulle det se minst sagt konstigt ut med dold förläggning i mina ögon.

Sedan kan man fundera på vem som bott där tidigare, kanske en ensam person. Vi har nyligen sett på listan om någon som bott med sin familj i en 3-rumslägenhet, med elstandarden "extra allt" efter en renovering för 6 år sedan, med enfasmatning, och inte behövt byta en enda säkring.

Fortsätter man med pelletsvärmen, eller kör med braskamin + luft-luftvärmepump (de flesta jag sett matas med vanlig enfas stickpropp) så är min gissning är att huset faktiskt skulle kunna fungera med enfas-matning de kommande 5 åren, precis som det gjort de senaste 75 ...

Liten datorfarm, fritidshus, 7 pers 75 m2, nä, det låter knepigt. I fritidshuset har man väl max en lap-top, och kanske någon liten Raspberry-PI för fjärrövervakning? Stora, dyra, datorprylar i ett tomt fritidshus, om än i en tätort, men i ett område av Sverige som har lite av problembild, det vore bara att be om halvårets inbrott...
Har du synpunkter på vilka datorer ts kompis tänkt ha i stugan? Det handlar nog dessutom inte om särskilt stöldbegärliga prylar.
Sen handlade det hela om vad "fixa till elen" innebar. och det lär vi aldrig få veta.
 
Tja, och nej. Jag är själv en "dator-junkie" som gillar (vissa) 80-talsmaskiner till en nivå som frugan älskar - att häckla mig för...

Men om någon tänker ställa upp moderna (<10 år) maskiner för säg 50++ kkr och lämna dem obevakade i en tom gammal villa i Mellansverige hoppas jag verkligen att det inte är samma försäkringsbolag som jag har.

När Du skriver driver att kompisen driver företag som datakonsult mm luktar det lite att någon tämligen modern server skall stå "off site" och köra diskspegling över nät och liknande snygga {virtuella|""}lösningar. Inse att även om man installerar larm så har den lokala polisen arbetstid 9-17, därefter är det ca 1 timmes körtid, om det råkar finnas någon ledig patrull. De har dock vanligtvis viktigare saker (människor i kläm, typ - ingen ironi från min sida här) att göra än att fundera på inbrott i fritidshus.

Jag bryr mig inte om vilka datorer någon har, men man måste vara realist om dagens verklighet i landet - vilket alla IT-killar i Stockholm inte verkar vara.

Jag har erfarenheter av angränsande kommuner, som för 10-20 år sedan såg en massa fritidshus säljas till tyska köpare som drömde om en stuga i lugna omgivningar. Många av de stugorna är nu sålda/övergivna, när tyskarna tröttnade på att varje besök till stugan började med polisen, städning, byggfirma och ett tomt spritförråd - något mer av värde än så var det sällan, men det räckte för ständig plundring.

En datorfarm i en annars tom villa vore verkligen en honungskruka...

Det finns mer än en (jobben) orsak till att husen "i landsorten" kostar ungefär som en badrumsrenovering i Stockholm - tråkigt nog.

Om man är så noggrann att man vill räkna i förväg på vad det kostar att fixa lite gammal el, bör man verkligen också ha med kostnader för att ta hand om skador och förluster efter inbrott i kalkylen, alternativt kostnaden för att byta alla dörrar och fönster till högsta säkerhetsklass och göra om huset till en bunker. Att ersätta stulna datorer, eller informationen på dem, tar jag inte ens upp i listan...
 
Nissens
connywesth connywesth skrev:
Jag har inte tillräckliga kunskaper om hus och elför att avgöra vad som är rimligt, så därför frågar jag och min kompis vad det kan röra sig om för nivåer på kostnad. Vi vet båda lite vad skillnaden är mellan 1-fas och 3-fas men inte vad som krävs för att installera det i huset.
Men du förstår väl att när det står att huset värms av en pelletspanna så är huset inte eluppvärmt?
Du skrev inledningsvis att det var oklart om huset är eluppvärmt. Ändå står det alltså tydligt att det värms med en pelletspanna från 1973. Det krävs väl inga speciella kunskaper för att förstå det? Känns som att du o din kompis inte är speciellt engagerade, utan lämpar över allt i tråden. :)
 
Nissens Nissens skrev:
Men du förstår väl att när det står att huset värms av en pelletspanna så är huset inte eluppvärmt?
Du skrev inledningsvis att det var oklart om huset är eluppvärmt. Ändå står det alltså tydligt att det värms med en pelletspanna från 1973. Det krävs väl inga speciella kunskaper för att förstå det? Känns som att du o din kompis inte är speciellt engagerade, utan lämpar över allt i tråden. :)
När jag skriver att jag "inte vet" så betyder det exakt det, dvs "jag vet inte".
 
S Soltorp40 skrev:
Tja, och nej. Jag är själv en "dator-junkie" som gillar (vissa) 80-talsmaskiner till en nivå som frugan älskar - att häckla mig för...

Men om någon tänker ställa upp moderna (<10 år) maskiner för säg 50++ kkr och lämna dem obevakade i en tom gammal villa i Mellansverige hoppas jag verkligen att det inte är samma försäkringsbolag som jag har.

När Du skriver driver att kompisen driver företag som datakonsult mm luktar det lite att någon tämligen modern server skall stå "off site" och köra diskspegling över nät och liknande snygga {virtuella|""}lösningar. Inse att även om man installerar larm så har den lokala polisen arbetstid 9-17, därefter är det ca 1 timmes körtid, om det råkar finnas någon ledig patrull. De har dock vanligtvis viktigare saker (människor i kläm, typ - ingen ironi från min sida här) att göra än att fundera på inbrott i fritidshus.

Jag bryr mig inte om vilka datorer någon har, men man måste vara realist om dagens verklighet i landet - vilket alla IT-killar i Stockholm inte verkar vara.

Jag har erfarenheter av angränsande kommuner, som för 10-20 år sedan såg en massa fritidshus säljas till tyska köpare som drömde om en stuga i lugna omgivningar. Många av de stugorna är nu sålda/övergivna, när tyskarna tröttnade på att varje besök till stugan började med polisen, städning, byggfirma och ett tomt spritförråd - något mer av värde än så var det sällan, men det räckte för ständig plundring.

En datorfarm i en annars tom villa vore verkligen en honungskruka...

Det finns mer än en (jobben) orsak till att husen "i landsorten" kostar ungefär som en badrumsrenovering i Stockholm - tråkigt nog.

Om man är så noggrann att man vill räkna i förväg på vad det kostar att fixa lite gammal el, bör man verkligen också ha med kostnader för att ta hand om skador och förluster efter inbrott i kalkylen, alternativt kostnaden för att byta alla dörrar och fönster till högsta säkerhetsklass och göra om huset till en bunker. Att ersätta stulna datorer, eller informationen på dem, tar jag inte ens upp i listan...
Det är frågan om att min kompis ville köpa en "sommarstuga" men han är en dator-nörd, precis som jag så han vill alltid ha kraftfulla datorer i sin närhet när han är där. Alltså ingen datorfarm. Utan ett brinnande intresse för datorer och systemutveckling, samt möjligheten att kunna jobba fullt ut från sommarstugan....
 
Nissens
connywesth connywesth skrev:
När jag skriver att jag "inte vet" så betyder det exakt det, dvs "jag vet inte".
Precis, det är det jag menar. Trots att det står klart och tydligt i beskrivningen så säger du att du inte vet.
Hade du varit engagerad och seriös så hade du förstås läst fastighetsbeskrivningen. :)

Antingen har du ju läst men inte förstått, eller inte läst. Lika illa båda..
 
Nissens Nissens skrev:
Precis, det är det jag menar. Trots att det står klart och tydligt i beskrivningen så säger du att du inte vet.
Hade du varit engagerad och seriös så hade du förstås läst fastighetsbeskrivningen. :)

Antingen har du ju läst men inte förstått, eller inte läst. Lika illa båda..
Det är inte jag som är husspekulanten utan min bekant. Så jag behöver inte engagera mig över huvud taget, la ut en fråga här på forumet, för att hjälpa min bekant.
 
S sunqan skrev:
Den datorutrustning som kräver trefas är rimligen över 20 år gammal. Och den kräver även kylning. Den utrustningen har jag svårt att tro att han har för nåt annat än "datornörderi".

Har du varit inne på hemnet och då även besökt mäklarens hemsida för objektet? Det verkar inte så. Det är inte särskilt svårt att identifiera det utifrån din beskrivning. Det finns inget bredband, hade det gått att få till en rimlig peng hade mäklaren med hög sannolikhet skrivit det.

Om din kompis bara vill ha in trefas, och få trefasmatning till ett rum i källaren, då är det inte särskilt dyrt. Vill din kompis även fälla in all utanpåliggande el, och låta hantverkare göra det, då pratar vi helt andra kostnader. Han behöver snickare, målare, elektriker och nån som samordnar. Skulle jag gissa handlar det om mellan 500000 och en mille i kostnad. Kan han göra allt utom elarbetet själv, då är det en dryg veckas jobb för en elektriker. Så utan att veta vad din kompis vill, går det alltså inte ens att komma med en rimlig gissning. Att säga "mellan 75000 och en mille" är visserligen rimligt korrekt, men i min värld är det oseriöst.

Mitt råd just nu är att du skickar hit honom så han kan svara och fråga själv, så kanske nån här kan hjälpa till på ett seriöst sätt. Just nu har vi inte en aning om vad han vill med huset. Har han t.ex en mille att lägga på renoveringen? (Han lär inte få låna de pengarna i form av ett bostadslån)
Och om frågaren måste ha avbrottsfri kraft? Sedan finns det nya maskiner men även rackskåp (sk PDU) SOM matas med/kräver 3x220 och nolla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.