Jag och polare brukar spela poker rätt ofta, så jag har kollat runt efter pokerbord att köpa men inte funnit något prisvärt.

De ihopvikbara för omkring en tusenlapp verkar riktigt kassa, sen för de med vadderade sarger och mugghållare så hamnar priserna omkring 5.000 kr istället...

Dessa är inspirationsbilder:
Poker - Kopphållare svarta 02.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Poker - Kopphållare 03.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Tisdag 14:e September 2014
Mitt projekt kom jag på en Tisdag nu i Oktober, pokerkvällen var på Lördagen så jag hade inte mycket tid på mig.

Jag kände att jag fixar att göra både ett snyggare och bättre själv, vilket ger den härliga känslan av att ha gjort det själv samtidigt som det blir billigare. :)


Jag börjar med en OSB skiva ovanpå mitt köksbord:

2014-10-14 18.51.22.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mäter och funderar hur stort bordet kan bli, större är väl alltid bättre? :cool: OSB-skivan är 1200x2500 mm och matbordet är 890x1800 mm



Sitter och kladdar på ett papper och försöker räkna ut hur jag ska kapa till hörnen för att få exakt samma längd på dessa som kortsidorna på det kommande åttakantiga pokerbordet, det visar sig rätt svårt även om jag gissar mig fram till hyffsat rätt mått redan på andra försöket.

2014-10-14 18.51.37.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Kommer då på idén att använda Google SketchUp, då får man precisa mått på millimetern samtidigt som jag kan lägga skivan ovanpå bordsskivan för att se att jag inte hamnar innanför bordsskivans mått!

2014-10-14 18.51.41.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det verkar fungera klockrent, bra vinklar och bra mått samt att bordsskivan hamnar innanför (den svarta rektangeln)



Jag kapar till enligt min skiss och klär skivan med "utegräs" köpt på ÖoB (enda gröna jag hittade med extremt kort varsel, det blir lätt att klä om skivan senare)

2014-10-14 19.21.46.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Även varit och handlat fejkat skinn samt skumgummi. Testar att lägga ut rullen med skinn på bordskanten för att bilda mig en uppfattning om slutresultatet.

2014-10-14 19.29.05.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta kan bli hur bra som hellst, samtidigt som det kan bli helt värdelöst! :D



Jag börjar fundera på hur stora safthållare jag ska ha, samt dess placering och sargens placering. Jag funderar också på hur jag ska tillverka safthållarna, jag vill inte ha dem i bordet utan jag vill ha dem i sargen.

2014-10-14 19.52.49.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Jag inser fort att jag inte kommer hinna få tag i mugghållare, sådana jag vill ha, rostfria varianten som finns på båtbutiker kostar 95 kr styck. Även om jag beställer dem på nätet är det tveksamt jag hinner få hem dem, än mindre troligt att jag hinner montera dem.

Poker - Kopphållare 04.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Beslutar att version 1 av bordet får vara utan safthållarna. Kapar till sargens bitar och låter dem sticka ut ca 30-40 mm utanför bordsskivan. Detta gör jag för att jag inte vill se den gröna mattan under den svarta sargen. Då jag låter den sticka ut så kommer den ej att synas.

2014-10-14 21.12.43.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är första kvällens resultat, klockan är 21:12 och det är trots allt jobb dagen efter så får avsluta här. Jag har även beslutat att fästa dessa sargbitar med vingmuttrar och behöver inhandla dessa samt även vagnsbultar som jag ska slå i ovanifrån innan sargen kläs så att allt blir demonterbart på ett smidigt och hållbart sätt.
 
Redigerat:
Intressant projekt. Det känns inte klent med en 11 mm osb? Eller är din skiva tjockare?
 
Byggde ett liknande (fast mindre) bord för många år sedan. Vi använde "filt" som underlag istället för din utematta, blev kanonbra till en början, korten gled fint vid utdelning osv. Tyvärr slets denna filtmatta upp ganska snabbt, så det gäller nog att hitta något som håller och inte blir för strävt så korten fastnar. Biljardbordsmatta kanske?
Angående mugghållarna, kan du inte bara skippa skinn/skumgummi där du ska fästa hållarna? Eller gå på krogen en kväll o kolla hur blackjack-borden har löst det?

Ser för övrigt riktigt bra ut :D
 
Det blir nog (har nog blivit?) snyggt! :)

Jag byggde ett bord (skiva) i mdf för några år sedan och är riktigt nöjd med resultatet. Mitt består av en hel skiva som stomme. Ovanpå stomskivan har jag sedan skruvat en inre skiva som är klädd med tunt skumgummi plus grön filtmatta och utanför den en sarg klädd med tjockare skumgummi och fuskskinn på det. I sargen sitter mugghållare, något liknande de du lagt in bild på. I och med att jag lagt inre skivan och sargen i samma nivå blir sargbeklädnaden bara någon eller ett par centimeter högre än filten vilket jag tycker funkar riktigt bra. Dessutom, iom att både innerskivan och sargen ligger på en hel stomme så blir man av med alla fula veck och skit som blir när man häftar fast filt och skinn på undersidan. Det enda som syns underifrån är skruvskallarna som håller ihop de övre skivorna med den undre.
Ska se om jag kan ta några bilder i kväll....
 
Först och främst, kul med denna respons! (y) Jag var osäker om detta platsade på Socialt & Projekt-delen men tänkte att det kanske kan inspirera någon! :)

huggan skrev:
Intressant projekt. Det känns inte klent med en 11 mm osb? Eller är din skiva tjockare?
Du har rätt, 11mm är det och det blev lite klent trots att det inte sticker ut så långt utanför bordskanten. Nästa version kommer jag att göra av en styvare skiva, kanske MDF (dock tungt)... Vill även ha så skivan går vika ihop till nästa version!

Lexington skrev:
Byggde ett liknande (fast mindre) bord för många år sedan. Vi använde "filt" som underlag istället för din utematta, blev kanonbra till en början, korten gled fint vid utdelning osv. Tyvärr slets denna filtmatta upp ganska snabbt, så det gäller nog att hitta något som håller och inte blir för strävt så korten fastnar. Biljardbordsmatta kanske?
Angående mugghållarna, kan du inte bara skippa skinn/skumgummi där du ska fästa hållarna? Eller gå på krogen en kväll o kolla hur blackjack-borden har löst det?

Ser för övrigt riktigt bra ut :D
Jag tog bara utemattan för att jag fick den gratis av chefen! :) Jag kommer att köpa någon bättre matta till nästa version, har dock inte hittat någon lämplig!

Jag vet hur jag ska fästa mugghållarna nu, borra ett tajt hål och skära ett mindre hål i skinnet så när mugghållarna pressas ned så håller de fast skinnet. (Mugghållarna har juh en kant som sticker ut!)

ToRy skrev:
Det blir nog (har nog blivit?) snyggt! :)

Jag byggde ett bord (skiva) i mdf för några år sedan och är riktigt nöjd med resultatet. Mitt består av en hel skiva som stomme. Ovanpå stomskivan har jag sedan skruvat en inre skiva som är klädd med tunt skumgummi plus grön filtmatta och utanför den en sarg klädd med tjockare skumgummi och fuskskinn på det. I sargen sitter mugghållare, något liknande de du lagt in bild på. I och med att jag lagt inre skivan och sargen i samma nivå blir sargbeklädnaden bara någon eller ett par centimeter högre än filten vilket jag tycker funkar riktigt bra. Dessutom, iom att både innerskivan och sargen ligger på en hel stomme så blir man av med alla fula veck och skit som blir när man häftar fast filt och skinn på undersidan. Det enda som syns underifrån är skruvskallarna som håller ihop de övre skivorna med den undre.
Ska se om jag kan ta några bilder i kväll....
Det blev snyggt enligt mig! :)

Har du skum under "spelbordet"? Blir inte det vingligt för markerhögarna?

Sen vill jag ha en ännu högre kant, med en led-list monterad under på insidan av armstödet tänkte jag! ;)

Jag skulle vara glad om du kunde dela med dig av lite bilder från ditt bort! :)
 
Fan nu blev jag också sugen på att bygga ett bord! :)
För en massa år sedan så investerade jag och mitt pokergäng i en svart pokerduk av ull. Den är riktigt bra. Kommer inte ihåg vart vi köpte den men det va på löpmeter. Kostade mycket men det va det värt.
Under den så har vi underlagsfoam till klickgolv och rullar bara ut på matbordet hos den vi ska spela hos.

Men ett hopfällbart bord med sarg och ledlist låter ju rätt roligt måste jag säga... :)
 
lorens skrev:
Har du skum under "spelbordet"? Blir inte det vingligt för markerhögarna?

Sen vill jag ha en ännu högre kant, med en led-list monterad under på insidan av armstödet tänkte jag! ;)

Jag skulle vara glad om du kunde dela med dig av lite bilder från ditt bort! :)
Vingligt blev det inte, bara lite lagom mysigt mjukt. Nu minns jag nu inte exakt vad det var för något jag lade under, det kan ha varit en lite tjockare filt under den gröna filten bara, det kanske inte var skum över huvud taget...?

Led-listen var ju en riktigt bra idé! Kan nog bli riktigt snyggt, kör på det. Du kan ju kanske fälla in några små dolda kameror också när du ändå håller på... Kan vara bra att ha i trängda lägen. :D

Ska försöka komma ihåg att ta bilder.... Mitt minne alltså.... :rolleyes:
 
Jag har gjort ett budgetbord utan sarg. Basen fick vara spånskiva, en spik och snöre för att rita rundningen av kortsidorna och sen sticksågen.

Som duk köpte jag velour på rea på Jysk (det är 5 meter på en rulle så det räcker till två bord). Under duken la jag stegdämpningsfolie. Stegdämpningsfolien är lite smalare än bordet så jag fick skarva på längden. La två lager med skarvarna omkastade så de är omlott. Skarvarna är tejpade med pakettejp på undersidan.

Man behöver lite fjädrande yta för att det ska vara enkelt att plocka upp korten och stegdämpningsfolien är billig och tål spill bra.

Har funderat på att göra sarg, men de flesta lösningar av rundad sarg sågar ut den ur skivor, blir mycket materialspill. Har en fundering att limma ihop remsor av tunnare plywood till "kantiga bågar" och sen rensåga för att få mindre spill. Men har inte blivit av att jag orkat göra det.

Spånskivan är lite sladdrig, men eftersom den ligger ovanpå matsalsbordet så funkar det bra. Så länge man inte hänger för hårt på kanten:) Den sticker ut ungefär 10 cm på långsidorna och närmare 15 på kortsidorna (bordet är alltså rundat också).
 
Onsdag 15:e September 2014

Varit och handlat vagnsbultar för att enkelt men samtidigt hållbart kunna skruva lös sargen ifrån skivan. Dels för enklare förvaring men även för att kunna byta ut tyget på skivan... Det kan lätt spillas på den! ;)

2014-10-15 20.59.59.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Skär till skummgummit i remsor till sargbitarna.

2014-10-15 21.18.07.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2014-10-15 21.48.49.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Då är det dags att klippa till skinnbitarna!

2014-10-15 21.48.35.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Häfta fast skinnet med ordentlig press på skummgummit. Jag stog på knä på skivan för att det skulle pressas ut ordentligt så skinnet skulle bli schysst uppspännt!

2014-10-15 22.25.24.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2014-10-15 22.25.33.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Här startade dock mitt stora huvudbry, jag vill inte ha veck någonstans (lite av en perfektionist! ;) )...

2014-10-15 22.42.04.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2014-10-15 22.42.21.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Blev det något slutresultat?

ska själv bygga ett bord och letar inspiration
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.