Hej.
Söker tips och råd.

Har ganska nyligen flyttat och så vi har nu en tomt på ca 3500kvm delat ungefär 50/50 med gräsmatta och singel.

Kollar runt efter en bra trädgårdstraktor som främst kommer användas till att räfsa all singel och sedan kunna ha den till att ploga delar av det hårdjorda på vintern så vi kommer ut med bilarna.

Jag kommer troligtvis klippa gräsmattan en hel del med den också men det är inte huvudjobbet för den så att säga så jag har nog bestämt mig för att de inte ska bli en frontmonterad klippare utan då som sagt en trädgårdstraktor istället.

Jag har fastnat en hel del för Husqvarnas modeller så som LTH151 eller liknande för dom finns ju till vettiga begagnade priser.

Men vad sägs om alla andra?
Stiga, MTD osv.. ??

Tack på förhand
 
Jag har en Husqvarna LTH 154 på landet och är nöjd med den. Tidigare hade vi en MTD och den var klart sämre byggd men å andra sidan var 20års skillnad på dem också.
 
A
A Antonadler skrev:
jag har nog bestämt mig för att de inte ska bli en frontmonterad klippare
Är du säker? en frontklippare är ju så överlägset smidig med midjestyrning:)
 
Handyman 1 skrev:
Är du säker? en frontklippare är ju så överlägset smidig med midjestyrning:)
Men om jag har förstått de rätt är dom inte lika bra att använda till allt annat utöver gräsklippning!?
Alltså till eventuell snöskottning, dra sånt litet släp, dra harv osv..?
Eller har jag missuppfattat de?
Men visst att midjestyrningen är grymt bra
 
A
Vet faktiskt inte,men det finns ju slungor plogblad mm till frontklippare även 4wd mm mm.
 
  • Gilla
Antonadler
  • Laddar…
Jag är själv mycket nöjd med mitt val av traktor med uppsamlare. Perfekt att samla upp gräs och löv till komposten. Dammsuger gårdsplanen bra också. Häktar av uppsamlaren för att hänga på vagnar och krattor och allt möjligt. Går att släpa bort 150 kilos stenar med den. Just min blev en Husqvarna. Ingen fantastisk kvalitet men ok för pengarna.
 
S segv skrev:
Jag är själv mycket nöjd med mitt val av traktor med uppsamlare. Perfekt att samla upp gräs och löv till komposten. Dammsuger gårdsplanen bra också. Häktar av uppsamlaren för att hänga på vagnar och krattor och allt möjligt. Går att släpa bort 150 kilos stenar med den. Just min blev en Husqvarna. Ingen fantastisk kvalitet men ok för pengarna.
Låter som exakt de jag tänkt ha min till. Men blev de en LTH151 för dig?

Mvh
 
Jag lägger min röst på en John Deere.
Har haft en sådan och var väldigt nöjd med den.
Den var inte midjestyrd men var väldigt bra som trädgårdstraktor.
Startade alltid, men framförallt var den stark som sjutton! Betydligt bättre starkare än grannens trädgårdstraktor som är en MTD har jag för mig.
Den klippte lätt högt ängsgräs utan att ens sucka i motorn.
Det sitter en Kawasakimotor på den, o jag vet att John Deere fortfarande har Kawamotorer på vissa modeller.
 
  • Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
Är det Electrolux som tillverkar / tillverkade MTD ? Hade en för länge sedan som jag alltid misstänkte var en Lux. Inte särskilt bra men rätt billig.
 
  • Gilla
Antonadler
  • Laddar…
A Antonadler skrev:
Låter som exakt de jag tänkt ha min till. Men blev de en LTH151 för dig?

Mvh
tc138 tror jag min heter.
 
Stiga Park 4wd midjestyrd Honda 16 hk, helt suverän på plogning och gräsklippning. Vi har ett 105 cm däck med tre knivar och den har inga problem driva det även om det är blött och långt. Jag jämför med vår förra maskin en MTD med B&S 12,5 hk. Inte dålig i sig men kan inte på nåt sätt mätas mot Stiga maskinen.
 
Jag kom över en Husqvarna LT151 igår så de blir till att testa den nu en säsong och se vad den går för
Fick den till riktigt bra pris så kan få igen pengarna igen om jag skulle sälja den igen nästa år efter utvärdering
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.