Hej.
Vill bara tipsa er om att om ni har en skada eller. Kommunikation med folksam begär ut dina handlingar.
Fick en chock när jag läste bland mina handlingar fanns underlag från andras. Skador, vissa av mina saknades och hur de tilltalar en och gör noteringar är skrämmande.
 
Svårt att hänga med här. Fanns det uppgifter och underlag från andra försäkringstagare i dina handlingar?
Att det förs in uppgifter om skador mm i en försäkringstagares akt får anses korrekt och är bra för båda parter.
 
Ja men inte andras ska vara i min akt.
 
Hur motiverar Folksam att det återfinns uppgifter om andra försäkringstagare i dina handlingar?
 
De vägrar svara. Tillrpga på allt är de andras försäkringsbolag folksam dotterbolag tre kronor. Min skada handlas av folksam.
 
Folksam och andra bolag har en kundombudsman, kanske ska du framföra dina synpunkter och klagomål till denna inrättning?
 
Om du hittar uppgifter om skador som kan härledas till andra personer bör du anmäla detta till Datainspektionen.
 
  • Gilla
Helene Cranser
  • Laddar…
Tack, då ska jag göra det. Känns inte rätt att hitta andras information i mina handlingar. Kan ju även då tänka mig att mina kan hamna hos andra. Hade trott bättre om ett stort företag som folksam.
 
  • Gilla
nevinator
  • Laddar…
Det skulle kunna vara så att det är ett skadärende där motparten (exempelvis den man krockat med) har en försäkring i ett annat försäkringsbolag. Då vill ju det bolag som försäkrat den icke-vållande ha ersättning från den vållandes bolag och därmed måste rimligen sådana uppgifter sparas i anslutning till skadeärendet (vållande, skadelidande etc).

Så, det kan vara helt i sin ordning med andra ord. Kolla med Folksam först och be dem förklara varför de andra personerna finns med. Kan de inte det ligger väl en anmälan till datainspektionen nära till hands.
 
Nej utifrån handlingarna finns inga kopplingar mellan skadan. Jag har en sakskada som bara berör mig och deras skador utifrån handlingarna finns inga likheter.
 
H Helene Cranser skrev:
Nej utifrån handlingarna finns inga kopplingar mellan skadan. Jag har en sakskada som bara berör mig och deras skador utifrån handlingarna finns inga likheter.
Ok, ja då verkar det ju lite mer oklart
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.