G Gustav Vidlund skrev:
Tack för svar! Hur mycket vinter är det där du har bastun? Var fick du tag på rännan?
Jag bor nära Uppsala.
Plåten till rännan hittade jag hemma på gården. Precis rätt mått så det var bara att bocka till den över en tvåtumfyra med lite fall och plugga övre änden med en träplugg.
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Angående golv i bastu. I fristående vedeldad bastu överväger jag plankor med ett par millimeters springor, så att vattnet kan rinna rakt ut. Är rädd för drag vintertid.

Alternativen till ovanstående känns mer omständiga med plastmatta osv.
 
murak
Furugolv med fall mot ränna går utmärkt så länge det är vedeldat och bastun får tillfälle att torka efter bastubad.
 
  • Gilla
plan-g och 1 till
  • Laddar…
Jag har plastmatta och en ventil bakom aggregatet. När jag öppnar den blir det väldigt kallt på golvet. Så med springa kan jag tänka mig att det alltid är dragit på golvet. Det spelar ingen roll när man bastar men när man ska duscha så blir det dragit när det är kallt ute.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
P plan-g skrev:
I fristående vedeldad bastu överväger jag plankor med ett par millimeters springor, så att vattnet kan rinna rakt ut. Är rädd för drag vintertid.
Funkar utmärkt. Sitter man på nedre laven utan fotbräda kan det iofs kännas dragit, men helst ska man ju upp lite när man bastar.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
Hur mycket vatten skvätter ni som hamnar på golvet? Det lilla som blir kvar på vårt täta trägolv torkar av sig själv och är det mer än vanligt går det bra att torka upp. Jag skulle aldrig vilja ha kallt och dragigt vid golvet.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
murak
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur mycket vatten skvätter ni som hamnar på golvet? Det lilla som blir kvar på vårt täta trägolv torkar av sig själv och är det mer än vanligt går det bra att torka upp. Jag skulle aldrig vilja ha kallt och dragigt vid golvet.
Det är olika, vissa tvättar sig ju i bastun och då blir det ju ordentligt blött, speciellt om barnen e med o plaskar. Men det får man göra som man vill :)
 
Om man inte har springor, men vill kunna slabba med mkt vatten väljer t.ex. plastmatta - behöver man ju nästan ordna med fall. Stort moment.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur mycket vatten skvätter ni som hamnar på golvet?
Beror på om det är barn med eller inte. Jag gillar att tillåta lite lek som att hälla vatten på sig själv och varandra. Bastar jag ensam blir det dock väldigt lite slabb, då blir det någon enstaka skopa på kaminen och i övrigt används vattenhinken då mest till att hålla andra (och kanske tredje) ölen kall.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
P Peter_Ker skrev:
Jag byggde bastu för tre år sedan som en friggebod på 15 m². Golvet är oisolerat med råspont och furugolv skruvat ovanpå. Golvet faller mot en golvränna i plåt som rinner ut bakom bastun.
Tänkte göra lika men undrar om du hade distanser mellan råsponten och furugolvet och om du inte märkt av nån mögeltillväxt?
 
Jag skruvade golvet direkt i råsponten.
Jag har inte märkt av något mögel och bastar en gång i veckan i snitt.

Närbild på ett golv av skruvade träplankor med synlig råspont och träpelare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
murak
P Peter_Ker skrev:
Jag skruvade golvet direkt i råsponten.
Jag har inte märkt av något mögel och bastar en gång i veckan i snitt.

[bild]
Tack för info! Har du fler bilder att dela med dig av? Både byggnation och nuvarande är av intresse! (fick bygglov för kaminen idag)
 
  • Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
Interiör av en bastu under konstruktion med träpaneler, isolering och en nivåskillnad i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oinredd bastu under konstruktion med träreglar och sittlavar lutade mot väggen, verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats med ränna under konstruktion för bastun, trägolv och virke synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Underkonstruktion av bastu med synlig värmebarriär och stående träreglar, innertak klätt i träpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oinredd bastu under konstruktion med verktyg och byggmaterial på arbetsbänk, träpanel på väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bastukamin placerad under den höga delen av taket i en träbeklädd bastu, med synlig rökkanal som leder uppåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd bastu med träbänkar och ljusa träväggar, konstruerad under det högsta takpartiet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bastun skulle egentligen vara spegelvänd med rännan under sittlaven, men pga pulpettak så var kaminen tvungen att vara under den höga delen. Värmeskjölden på vinden var typ 50 cm hög och fick inte plats annars.
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Här är bastun som jag har hämtat inspiration till min bastu ifrån. Står i Norra Karelen.

Röd bastustuga med snötäckt tak i vinterlandskap, Norra Karelen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kalle_livelong och 1 till
  • Laddar…
P Peter_Ker skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]

Bastun skulle egentligen vara spegelvänd med rännan under sittlaven, men pga pulpettak så var kaminen tvungen att vara under den höga delen. Värmeskjölden på vinden var typ 50 cm hög och fick inte plats annars.
Tusen tack för bilderna Peter_Ker. Går själv i tankarna att bygga en bastu i befintlig förrådsyta (vi har förrådslängor med 8 celler, så i en cell kommer bastun byggas). Har du möjlighet att lägga upp bilder på hur du gjorde genomföringen på skorstenen? Köpte du Harvias egna skorsten? Jag funderar på att köpa Jeremiahs (https://www.puuilo.se/Jeremias-bastuskorsten-o155-mm-x-2500-mm-rostfritt-stal) skorsten, där värmeskölden är 20 cm hög så bastun ska stå vid yttervägg.

Ett stort aber för mig har varit golvet, gått i tankarna om isolering/flytspackling/klinkers/matte osv. men nu när jag såg din lösning så känns den solklar! Som jag har förstått det är furugolvet behandlat med lack eller liknande? Man måste väl ha på något för att skydda mot väta. Blir det halt när det är blött?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.