Ska bygga en pool och har kollat både på Foolkpools träkonstruktioner och en Glasfiberpool från Kristianstad Pool och Spa. Vad rekommenderar ni?

Sen har vi tagit in offert på grävning och markentreprenad runt poolen där vi ska lägga marksten. 800 000 kr kr!!! Funderar på att köpa/hyra en 3,5 tonsgrävare och göra det själv istället. Tips???
 
Vad ingår i den offerten? Köpa en grävmaskin för ett jobb kanske är lite dyrt har du någon maskinvana sen tidigare?
 
väldigt luddigt och sparsamt skriven offert.

"Vi beräknar kostnaden för schakt för pool samt hårdgjorda ytor runt poolen och parkering för en bil samt plintar till stugorna till ca 800 000 kr+ moms"

Där plintar är till ett attefallshus vi ska bygga.

Jag har lite erfarenhet men min far som ska hjälpa till har mer erfarenhet och har grävt en del.
 
  • Gilla
hansson1977
  • Laddar…
Hyr en grävare, man lär sig snabbt och sparar pengar.
 
Du har lämnat för lite information för att kunna få en välgrundad rekommendation på väggkonstruktion.

Trä är bra för det är billigt och enkelt att jobba med, håller mycket längre än man kan tro även när man gräver ner den.

Glasfiber och pp pooler har alla samma gigantiska nackdel (och fördel). Många lycksökare i branschen säljer dessa typer av pooler och det är svårt eller omöjligt för en lekman att avgöra kvaliteten på det som säljs. Får du problem och du har råkat köpa av en leverantör som inte tillverkar lokalt så kommer det vara svårt för företaget att byta ut baljan då frakten blir för dyr => du hamnar i ett ändlöst tjafsande som inte leder något till.

Min generella rekommendation är att bygga pool av material du kan köpa hos närmaste bygghandlare. Träpool, Thermopool, Skalblock, prefab betongväggelement. En bubblare är Tjälldens Thermoblock som har många fördelar.

För egen del föredrar jag Thermopoolen som byggs av dorocell-block som fylls med betong. Håller för evigt, inga specialkomponenter för väggarna. Är speciellt lämplig i suteräng-situationer men även som nedgrävd så är den bland det stabilaste man kan bygga för en liner-pool.

Skillnaden i pris mellan olika väggalternativ slår inte väldigt hårt på totalkostnaden, det är andra saker som styr (som din markentrepenad tex).

Själva grävandet för en pool är inte komplierat. Som grävamatör gör jag det på några dagar med en mindre maskin. Det svåra kan ju vara logistiken kring schaktmassor etc.

Det är svårt att förstå vad det är som kostar 800kkr. Behöver man spränga eller vad är orsaken till priset? Hur har man kunnat offerera markarbete utan att veta vilken pooltyp du ska ha?
 
Offerten låter ju absurd, men oavsett vad de tänker sig ingår i den så är inte själva grävandet det dyra. Ingår det bädd, stenläggning och plintar till ett skjul så är ju den summan betydligt högre.

Vill bara säga att du kommer inte spara några större pengar om du inte tänker göra även de arbetena själv.
Däremot ska du givetvis ta in några offerter till och be dem speca upp.

Ang. pool så är sprutbetong billigare än man kanske tror.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Du har lämnat för lite information för att kunna få en välgrundad rekommendation på väggkonstruktion.

Trä är bra för det är billigt och enkelt att jobba med, håller mycket längre än man kan tro även när man gräver ner den.

Glasfiber och pp pooler har alla samma gigantiska nackdel (och fördel). Många lycksökare i branschen säljer dessa typer av pooler och det är svårt eller omöjligt för en lekman att avgöra kvaliteten på det som säljs. Får du problem och du har råkat köpa av en leverantör som inte tillverkar lokalt så kommer det vara svårt för företaget att byta ut baljan då frakten blir för dyr => du hamnar i ett ändlöst tjafsande som inte leder något till.

Min generella rekommendation är att bygga pool av material du kan köpa hos närmaste bygghandlare. Träpool, Thermopool, Skalblock, prefab betongväggelement. En bubblare är Tjälldens Thermoblock som har många fördelar.

För egen del föredrar jag Thermopoolen som byggs av dorocell-block som fylls med betong. Håller för evigt, inga specialkomponenter för väggarna. Är speciellt lämplig i suteräng-situationer men även som nedgrävd så är den bland det stabilaste man kan bygga för en liner-pool.

Skillnaden i pris mellan olika väggalternativ slår inte väldigt hårt på totalkostnaden, det är andra saker som styr (som din markentrepenad tex).

Själva grävandet för en pool är inte komplierat. Som grävamatör gör jag det på några dagar med en mindre maskin. Det svåra kan ju vara logistiken kring schaktmassor etc.

Det är svårt att förstå vad det är som kostar 800kkr. Behöver man spränga eller vad är orsaken till priset? Hur har man kunnat offerera markarbete utan att veta vilken pooltyp du ska ha?
MathiasS MathiasS skrev:
Du har lämnat för lite information för att kunna få en välgrundad rekommendation på väggkonstruktion.

Trä är bra för det är billigt och enkelt att jobba med, håller mycket längre än man kan tro även när man gräver ner den.

Glasfiber och pp pooler har alla samma gigantiska nackdel (och fördel). Många lycksökare i branschen säljer dessa typer av pooler och det är svårt eller omöjligt för en lekman att avgöra kvaliteten på det som säljs. Får du problem och du har råkat köpa av en leverantör som inte tillverkar lokalt så kommer det vara svårt för företaget att byta ut baljan då frakten blir för dyr => du hamnar i ett ändlöst tjafsande som inte leder något till.

Min generella rekommendation är att bygga pool av material du kan köpa hos närmaste bygghandlare. Träpool, Thermopool, Skalblock, prefab betongväggelement. En bubblare är Tjälldens Thermoblock som har många fördelar.

För egen del föredrar jag Thermopoolen som byggs av dorocell-block som fylls med betong. Håller för evigt, inga specialkomponenter för väggarna. Är speciellt lämplig i suteräng-situationer men även som nedgrävd så är den bland det stabilaste man kan bygga för en liner-pool.

Skillnaden i pris mellan olika väggalternativ slår inte väldigt hårt på totalkostnaden, det är andra saker som styr (som din markentrepenad tex).

Själva grävandet för en pool är inte komplierat. Som grävamatör gör jag det på några dagar med en mindre maskin. Det svåra kan ju vara logistiken kring schaktmassor etc.

Det är svårt att förstå vad det är som kostar 800kkr. Behöver man spränga eller vad är orsaken till priset? Hur har man kunnat offerera markarbete utan att veta vilken pooltyp du ska ha?

Tack för utförligt svar.

Företaget som säljer glasfiber poolen känner vi ägaren så att dem skulle blåsa oss har jag svårt att se. Vi har även tittat på att gjuta poolen men inte så mycket då den monteringstiden är betydligt längre då betongen ska brinna m.m. om jag förstått det rätt?

Ingen sprängning, har en lätt sluttande gräsmatta där vi ska bygga poolen och göra markentreprenaden på. De ska bara gräva hålet för poolen, monteringen gör i så fall leverantören av poolen. Får dock en känsla av att entreprenadfirman inte varit så noggrann i sin offert och lagt en överpris.
 
Ok.

Fördelen med baljor i glasfiber eller pp-plast (som nog är vanligare än glasfiber idag?) är förstås monteringstiden. Tiden från färdig markprepp till badklart är ju oslagbar med dessa baljor. Men....du har gott om tid på dig till badsäsongen börjar eftersom du inte ska göra jobbet själv så bäst är kanske att låta annat än monteringstid styra (dock påverkar det ju fortfarande totalkostnaden).

Risken för böldpest och sprickor pga sättningar får iaf mig att avstå en glasfiber eller pp-pool.

Angående markarbetet så låter det som att man råkat lägga på en nolla på priset, du bör nog ta in ett par offerter extra. För att lämna ett korrekt pris behöver dom uppgifter om grundläggningen för poolen, det är säkert rimligt att samma firma gjuter bottenplattan om du ska ha en sådan etc.

Om jag minns rätt kring monteringen av Thermopoolen så brukar man låta betongen brinna i några veckor - dvs, det påverkar inte totaltiden nämnvärt då du ändå har annat att göra under tiden. Verifiera gärna denna uppgift med tex Poolstore som har koll på detta.
 
Företaget du tagit offert från vill nog inte ha jobbet av nån anledning. Därför försöker dom skrämma bort dig med ett hutlöst pris. Du får säkert mycket bättre pris om du frågar nån annan. Eller så köper du en begagnad 5-6tons grävare för 200-250K. När du är färdig med den kan du sälja den för nästan samma.
 
Hej
Jag har byggt Tjälldens pool med thermoblock 3,5x7m och vi hamnar på ca 200tkr för allt utom poolskydd.
Ingår schakt, dränering, platta på mark, återfyllnad, underlag för ca 100kvm plattor och allt poolmaterial.
Plattor tillkommer för ca 25tkr.
Bra och lätt byggsystem

Med vänlig hälsning Jocke
 
J joasva21 skrev:
Hej
Jag har byggt Tjälldens pool med thermoblock 3,5x7m och vi hamnar på ca 200tkr för allt utom poolskydd.
Ingår schakt, dränering, platta på mark, återfyllnad, underlag för ca 100kvm plattor och allt poolmaterial.
Plattor tillkommer för ca 25tkr.
Bra och lätt byggsystem

Med vänlig hälsning Jocke
Hej
Får man fråga vad endast poolpaketet kostade och vad ingick i det?
 
Hej

Material till stomme och platta på mark inklusive invändig trappa exkl. betong
2st lampor, 2st bräddavlopp, 2st inlopp
Slangar, rör och kopplingar

Pris 79 000kr

Värmepump, filter, pump, liner, pooltak köpte jag via österlens poolcenter pris 70000
 
  • Gilla
Svesse1977
  • Laddar…
Hej
Men grävde och installerade du allt själv då?
/G
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.