Hej byggahusforum! Det är ju ganska vanligt med inredda källare. Nu funderar jag på att inreda en källarvåning på 50 kvm med två rum och kök. Jag kan tänka mig att en sån boendeform passar skiftesarbetare och nattarbetare som vill rå om sig och stänga igen. Lite extra lyx i tillvaron och öppen planlösning. Är det nåt speciellt att tänka på, och behövs bygglov? Jag tänkte börja med nivellgolv och golvvärme. Och kanke en håltagning för fönster i badrummet. Annars finns det fönster runtom. Det är ett äldre hyreshus i sten. Mycket välbyggt. Självdrag runt om. Mvh, PerOF.
 
Jag är ingen expert, men tror (baserat på andra trådar här i forumet) att följande gäller:

- Du kan slippa bygglov, men behöver göra bygganmälan (”attefallsåtgärd”), och vänta på startbesked. En hel del formalia, bl a krav kring takhöjd, ljusinsläpp, utrymningsvägar.

- Existerande och ny bostadsenhet/lägenhet behöver/bör vara 2 egna brandceller - dvs eventuellt behöver du göra något med skiljeväggar etc när du inreder lägenheten.

Gissar att flera, mer kunniga forumdeltagare kan fylla i!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.