Vad kan jag få för hjälp av en firma som renoverar kök, kan man be dem att bara göra vissa moment som drar el och montera upp ett kök och anpassa.
Tänkte riva ut gamla köket själv
Lägga parkettgolv och måla i köket.
Allt för att hålla nere kostnaderna litegrann.
Brukar firmor vilja göra delar av en renovering eller vill de göra allt. Tänkte på t ex Dåderman och liknande firmor.
Har en budget på ca 50.000 för köksmöblering och arbete. Måste jag då räkna med att även montera köket,

Sen undrar jag vad det är för skillnad om jag ber IKEA anlita sina hantverkare för montering etc. De har väl också kontakt m elektriker, VVS?

Mitt gamla kök ser ut så här
 
  • Gammalt kök med vita skåp, diskbänk och diverse köksartiklar samt matvaror på bänkskivan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett äldre, slitet kök med ljusa skåp, kylskåp, spis och diverse köksredskap på bänken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre kök före renovering med ljusgröna skåp, vita kakelplattor och spis med panna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett använt kök med vit inredning och trämöbler, plantor i fönstret och personliga föremål på ytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt köksskåp med slitna gröna luckor och silverfärgade runda knoppar, öppen låda visar tallrikar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dom skåpen har nog en svårslagen kvalitet. Jag skulle föreslå att måla luckorna, höja bänken, modifiera det du ser inte fyller dina krav. Uppgradera el och om möjligt byta rör. Det är nog inom budget. Att byta skåp utan att byta rör och el känns meningslöst, och bara rör och el tippar jag kostar 10-25k. Det lämnar kvar Ikeas allra simplaste inredning vilket vore ett enormt nedköp mot vad du redan har.
 
  • Gilla
Mitokondrien och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Dom skåpen har nog en svårslagen kvalitet. Jag skulle föreslå att måla luckorna, höja bänken, modifiera det du ser inte fyller dina krav. Uppgradera el och om möjligt byta rör. Det är nog inom budget. Att byta skåp utan att byta rör och el känns meningslöst, och bara rör och el tippar jag kostar 10-25k. Det lämnar kvar Ikeas allra simplaste inredning
vilket vore ett enormt nedköp mot vad du redan har.
Köket är ca 30 år gammalt ett Marbodalkök. Det behöver dras lämplig el för ny belysning nya kontakter mm.
Köket är stambytt 2015.
Ovanför luckorna finns en asbestmodul som jag skulle ta bort (saneringsfirma). Det ligger bakom det vita ”lådan”. Från tiden när det var frånluftssug.
Hur modifierar jag bänken nertill så det passar. Måste jag inte ha en helt ny diskbänk där?

Kan en köksfirms råda hur man kan göra, vad man kan behålla och vad som kan byggas om? Jag vet inte sådana lösningar. Kanske svindyrt
 
Vi renoverade köket genom att behålla befintliga stommar (mestadels) och sen beställa nya luckor på 1 Kök i Tenhult AB. Det blev hur bra som helst, och mycket billigare och enklare än att riva ut alltihop. (Disclaimer: Jo, jag känner han som har företaget, och detta är ohämmad reklam, men även om det inte hade varit så hade det varit en bra lösning.)
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Det som är problemet är att jag köpt en fläkt som är 60 cm bred (kolfilter). En Husqvarna fläkt begagnad men bra skick.
Den spisen som finns på plats har specialmått på 55 (inte standard). Tror bara Cylinda hade det måttet När jag bytte spisen för fem år sen (den gamla gick sönder). Det är det utrymmet som är där. Det ser fult ut om fläkten sticker ut på en sidan ovanför spisen.

Har köpt golv, ett parkett Kährs (likadant som jag har i övriga lägenheten).

Kan man lyfta ner befintliga stommar och behålla en del av dessa så att man målar bakom och fräscha upp. (Minst 30 års matfett och damm bakom) sen återmontera dessa, givetvis att man fräschar dessa?
Jag måste alltså ha hjälp med råd av olika lösningar på plats från någon kunnig på bygg/snickeri även om man kan lämna in för sprutmålning.

Min son ska hjälpa mig att spackla och måla väggar samt byta golvet. Vi måste riva ut den gamla plastmattan, skrapa bort asfalt mm under och ev våtspsckla. Han är lite småhändig men inte någon proffs. Mest entusiastisk
Men jag får nästan magsår av allt detta för jag har inga händiga personer i min bekantskapskrets
att fråga eller få hjälp av som kan leda jobbet eller hjälpa till ens. Måste betala för allt sånt. Likaså byte av bänkskivan till vänster om spisen (gillar den som är med mönster Virrvarr) men det är sunkig på vissa ställen.
 
Ser några saker att kommentera;

- Fläkt i ett flerbostadshus är ofta inte OK (det ser ut som flerbostadshus?), kanske har du köpt "rätt" passiva fläktkåpa utan fläkt. Blir det fel kommer du trycka ut os hos andra. Kan finnas liknade problem i ett hus, men jag tror det är sällsynt.
- Plastmatta och kakel från den tidsperiod du beskriver kan innehålla asbest. Kräver att man tänker på detta, speciellt om man slipar och skrapar. Kan man ta ut den "hel" är det mindre risk.
- Ofta är gamla stommar så "fastbyggda" att de inte går att ta ned hela utan mycket jobb och viss känsla/kunskap. Men frågan är om det redan är stambytt, varför ska du ta bort dem?
- Våt(rums) spackla behöver man normalt inte i kök.
- El går ofta att dra "hyggligt" snyggt utanpåliggande, eller om det finns rör i väggarna går det oftast att dra om i dessa rör, Många sätter "vinkeluttag" under skåpen, utanpåliggnade. De är funktionella och diskreta.

Med budget på 50.000 (jag antar det är för både jobb och material?) så tror jag du måste vara smart. Ikeastommar, färg och eget arbete är förvisso inte dyrt, men det du kommer behöva hjälp med drar (enl min erfarenhet) snabbt iväg om det är el och rör, men även snickare. Tänker du att ny kyl/frys/spis ska ingå i det så skulle jag säga det är mycket svårt. Men troligen har du gamla mått på kyl/frys så du bör byta om du ändå ska göra om allt annat. Gör du allt arbete själv kan det kanske gå inom budget.

Så här skulle jag tänka;
Skit i inbyggda kyl/frys. Skaffa nåt "vanligt" som det är bra pris på.
Rör så lite som möjligt av det som det är asbest i. Så länge ingen kräver du ska byta och du inte rör det sägs det vara ofarligt. Lägg parketten över plastmattan och sätt list mot väggar och skåp. Gör en anslutning till asbeströret i ventilationen utan att röra det.
Höj skåpen (om de är för låga?) - finns mycket info om hur man gör detta, tror inte du behöver lossa skåpen utan bara lossar skivan och lägger imellan en regel överst.
Gamla diskbänkar är rejäl plåt i, men många vill ändå byta. I detta fall kanske för att en normal spis ska gå in. Lägg krutet på att flytta lådhurtsen 5cm åt höger genom att ta bort en av de smala brickskåpen. Beställ nya skivor av nån som gör hela jobbet, det är lätt att såga fel och blir dyrt. Tror det finns moderna varianter på "virrvarr" perstorpskivor, men troligen inte det billigaste.
Överväg att slipa och måla luckorna för hand om du har tajt budget. Tar du ned dem, rengör noga, slipar och spacklar tror jag du får ett bra nog resultat. Men ta in offert på att lämna bort och gör det om det känns värt det och budget räcker.
Kakla är inte jättesvårt, men kan ändå vara ett moment man ganska tydligt ser om man gjort det för första gången. Byt antingen till måttanpassade stänkskydd istf kakel, eller ta in någon som kaklar.
Kolla upp att du får sätta fläkt, annars välj en annan fläktkåpa.
Försök hitta skåp/luckor som passar in med de gamla där du behöver komplettera och lämna dessa nya på lack samtidigt så de får samma färg.

Med ovan tror jag du har chans att klara 50.000 och får ett kök som håller många år till. Är du själv nöjd så är tidshorisonten 10 år för ett IKEA kök att räkna som (vid en eventuell försäljning av lägenhet) att köket är "slut". Ska du sälja om 2 år så har jag svårt att säga om ett billigaste IKEA är mer lättsålt än ett renoverat originalkök...

edit: såg det var kolfilter, antar då att den inte matar ut luften i röret utan ut i rummet igen?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Tack för utförliga råd!
Det är kolfilterfläkt, luften cirkulerar genom filtret i lägenheten inte genom något rör på sidan.
Jag har kollat via asbesttest att det inte är asbest under plastmattan och kaklet.
Så golvet måste vi riva ut, det är fint etc där.
Kyl/frys behöver inte vara inbyggd utan som det jag ha men nytt. Spisen behöver jag inte inbyggd heller i bänkskivan utan vanlig keramikhäll.
Diskbänken är inte bytt vid stambytet bara rör under.

J JohanLun skrev:
Ser några saker att kommentera;

- Fläkt i ett flerbostadshus är ofta inte OK (det ser ut som flerbostadshus?), kanske har du köpt "rätt" passiva fläktkåpa utan fläkt. Blir det fel kommer du trycka ut os hos andra. Kan finnas liknade problem i ett hus, men jag tror det är sällsynt.
- Plastmatta och kakel från den tidsperiod du beskriver kan innehålla asbest. Kräver att man tänker på detta, speciellt om man slipar och skrapar. Kan man ta ut den "hel" är det mindre risk.
- Ofta är gamla stommar så "fastbyggda" att de inte går att ta ned hela utan mycket jobb och viss känsla/kunskap. Men frågan är om det redan är stambytt, varför ska du ta bort dem?
- Våt(rums) spackla behöver man normalt inte i kök.
- El går ofta att dra "hyggligt" snyggt utanpåliggande, eller om det finns rör i väggarna går det oftast att dra om i dessa rör, Många sätter "vinkeluttag" under skåpen, utanpåliggnade. De är funktionella och diskreta.

Med budget på 50.000 (jag antar det är för både jobb och material?) så tror jag du måste vara smart. Ikeastommar, färg och eget arbete är förvisso inte dyrt, men det du kommer behöva hjälp med drar (enl min erfarenhet) snabbt iväg om det är el och rör, men även snickare. Tänker du att ny kyl/frys/spis ska ingå i det så skulle jag säga det är mycket svårt. Men troligen har du gamla mått på kyl/frys så du bör byta om du ändå ska göra om allt annat. Gör du allt arbete själv kan det kanske gå inom budget.

Så här skulle jag tänka;
Skit i inbyggda kyl/frys. Skaffa nåt "vanligt" som det är bra pris på.
Rör så lite som möjligt av det som det är asbest i. Så länge ingen kräver du ska byta och du inte rör det sägs det vara ofarligt. Lägg parketten över plastmattan och sätt list mot väggar och skåp. Gör en anslutning till asbeströret i ventilationen utan att röra det.
Höj skåpen (om de är för låga?) - finns mycket info om hur man gör detta, tror inte du behöver lossa skåpen utan bara lossar skivan och lägger imellan en regel överst.
Gamla diskbänkar är rejäl plåt i, men många vill ändå byta. I detta fall kanske för att en normal spis ska gå in. Lägg krutet på att flytta lådhurtsen 5cm åt höger genom att ta bort en av de smala brickskåpen. Beställ nya skivor av nån som gör hela jobbet, det är lätt att såga fel och blir dyrt. Tror det finns moderna varianter på "virrvarr" perstorpskivor, men troligen inte det billigaste.
Överväg att slipa och måla luckorna för hand om du har tajt budget. Tar du ned dem, rengör noga, slipar och spacklar tror jag du får ett bra nog resultat. Men ta in offert på att lämna bort och gör det om det känns värt det och budget räcker.
Kakla är inte jättesvårt, men kan ändå vara ett moment man ganska tydligt ser om man gjort det för första gången. Byt antingen till måttanpassade stänkskydd istf kakel, eller ta in någon som kaklar.
Kolla upp att du får sätta fläkt, annars välj en annan fläktkåpa.
Försök hitta skåp/luckor som passar in med de gamla där du behöver komplettera och lämna dessa nya på lack samtidigt så de får samma färg.

Med ovan tror jag du har chans att klara 50.000 och får ett kök som håller många år till. Är du själv nöjd så är tidshorisonten 10 år för ett IKEA kök att räkna som (vid en eventuell försäljning av lägenhet) att köket är "slut". Ska du sälja om 2 år så har jag svårt att säga om ett billigaste IKEA är mer lättsålt än ett renoverat originalkök...

edit: såg det var kolfilter, antar då att den inte matar ut luften i röret utan ut i rummet igen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.