Har byggt en ny altan/trall på mark och har i innerhörnet (husvägg/mellanvägg mot granne) ett stuprör som ansluter mot markavloppsröret. Tidigare satt en lövsil som funkade bra med höjden på gamla trallen (45x70-reglad + 28x120). Nu har jag dock gått upp i regeldimension för att få lägre steghöjd mellan trall och hus, och får med det problem att lösa lövsil/koppling mellan stuprör och markavloppsröret. Lövsil går ej ner i markröret pga höjden på trallen.

Finns det någon förlängning/muff/stos vilken går ner i röret (110mm borde det väl vara) som jag sen kan kapa i lagom längd, för att få dit en lövsil igen, och möta mot stupröret? Blir helt lost bland alla olika varianter som Google säger till mig.
 
Du behöver en markavloppsmuff och en liten bit markavloppsrör så får du ihop det,
 
  • Gilla
hållundan
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Du behöver en markavloppsmuff och en liten bit markavloppsrör så får du ihop det,
Tack för svaret! Självklart blir det så enkelt. Gött. Största utmaningen är väl ett hitta grejer som inte kostar skjortan (typ som hos den stora gula bygghandeln) och att man inte måste köpa på sig femton meter rör...
 
H hållundan skrev:
Tack för svaret! Självklart blir det så enkelt. Gött. Största utmaningen är väl ett hitta grejer som inte kostar skjortan (typ som hos den stora gula bygghandeln) och att man inte måste köpa på sig femton meter rör...
Den stora biten är nog längden. Men släng ut en fråga i något lokalt Facebook forum, för det du behöver (förutom muffen) blir spillbitar hos *alla* som nån gång köpt ett rör.
 
  • Gilla
hållundan
  • Laddar…
H hållundan skrev:
Tack för svaret! Självklart blir det så enkelt. Gött. Största utmaningen är väl ett hitta grejer som inte kostar skjortan (typ som hos den stora gula bygghandeln) och att man inte måste köpa på sig femton meter rör...
Köp ett rör med muff och såga av, det är inga stora pengar det handlar om, 140-200kr på ex. biltema eller byggmax för 2m eller 3m.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.