Ja har du provat med ett rejält vanlig element och jämfört med en fläkt konvektor så vet du ju skillnaden en fläkt konvektor lämnar oftast mera energi på gott och ont beroende på hur man väljer att köra systemet. Hur hållbar en fläkt än må vara och att den inte kräver så mycket rengöring kommer den inte hålla lika länge som en vanlig radiator utan fläkt är ju inte helt ovanligt att man får byta lager i tex luft luft innerdelar och dom är inte särskilt gamla är väl sällan en sån blir 20 år gammal.
 
Vad jag förstår kan det i bland bli lite knöligt med fläkt konvektor till en vp beroende på hur det kopplas in. En fläkt konvektor suger mycket energi när fläkten går vilket bör göra att vp då ökar effekten om då fläkten senare slår av gäller det att vp hinner reglera ner effekten innan den slår i taket och stoppa på grund av hög framledning eller retur. Kör man fläkten hela tiden och låter en termostat reglera flödet genom den får man kraftigt varierat flöde eftersom den lämnar hög effekt kräver den också högt flöde vilken lösning som är bäst vet jag inte båda kommer att funka men optimalt är det inte direkt kopplat mot en vp.
 
Lämpligen reglerar man en fläktkonvektor på samma sätt som övriga radiatorer, dvs fast strypning av flödet och att fläkten går hela tiden. Regleringen sköter VPn. Så har jag kopplat in vår konvektor som står just i källaren och det fungerar väldigt bra.
 
Jo det kan funka men annars brukar ju källare kräva hög effekt vid hyffsat varm utetemp men sen när det blir riktigt kallt ute så ökar inte effektbehovet lika mycket som det gör i övriga huset eftersom marken runt om källaren håller i stort sett samma temp oavsett vad utetempen ligger på.
 
Sant, i TS fall handlar det ju i första hand om att hålla frostfritt och på köpet få ett bättre klimat. Det går ju också att lägga fläktenradden på en egen shuntgrupp som VP styr och då kommer det fungera kanon.
 
Tror inte det är nån risk för att det fryser min källare var tidigare oisolerad och suterräng den höll runt 10 grader utan att ha radiatorerna antagligen genom golven från övre plan och en källare helt under mark klarar sig bättre.
 
Jag har källare och 1år gammal nibe bergvärmepump installerat i vårat hus!

Är TOK nöjd med denna, jag hinner göra allt annat och inte vara svintrött på morgonen (vintertid) för att ha varit vaken straxt innan 3 på morgonen för att iallafall kunnat fått 13 grader inne på morgonen!

Nu har jag en och samma temperatur hela tiden (+-0, diffat mellan 4-5grader) men har väldigt ofta 21 grader varmt!

Källaren va jag glad för att det satt vattenburna element där oxå, för har omkring 16 grader på sommaren och vintern!
Där skulle jag däremot vilja få samma temperatur som jag har uppe men vet inte hur jag ska ta mig till riktigt där!

Mitt tips, NIBE Bergvärmepump och nått/några element nere i källaren annars kommer du att ångra dig!
Eller Iallafall uttag för att kunna koppla på ett element!

Mvh Robert
 
Isolera källaren gör enorm skillnad tidigare fick jag också runt 15-16 grader i stort sett hur mycket man än krämade på med radiatorer samt samt byggfläkt men nu efter isolering är det inga problem att få 20 grader där de gånger jag vill ha varmt oftast är det när jag ska måla nånting det torkar så sakta annars.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Håller med övriga, Nibe pumpen och en radiator i källaren så det inte blir smällkallt där.

Gamla pannan hade jag passat på att hiva iväg. Tycker Det är skönt att slippa gamla grejer som bara står och skräpar
Gamla pannan duger som reserv, jag var ytterst glad att det fanns en panna när det blev kortslutning i motorn till kompressorn en vinter, det tog 2 månader att få tag på en ny kompressor, en helt vanlig standard 10kW kompressor.

Protte
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
S smurfen72 skrev:
Isolera källaren gör enorm skillnad tidigare fick jag också runt 15-16 grader i stort sett hur mycket man än krämade på med radiatorer samt samt byggfläkt men nu efter isolering är det inga problem att få 20 grader där de gånger jag vill ha varmt oftast är det när jag ska måla nånting det torkar så sakta annars.
Har isolerat och dränerat grunden 2år tillbaka, vill inte isolera eller göra väggar invändigt då jag inte vill ha fuktskador ska komma upp!
 
Jag har bara utvändig isolering och det gjorde stor skillnad.
 
Vill bara lägga till att en pelletspanna har en uttorkande effekt av källaren via det luftombyte som blir av förbränningens syrebehov. Om källaren inte är dränerad så kommer väl luften bli fuktigare med värmepump än med pellets, även om man installerar ett element i källaren? Samma sak med vinden, pelletsen värmer murstocken som ger ett visst värmetillskott till vinden. Själv har jag pelletspanna och drar nytta av dessa indirekta effekter, men det är endel jobb, en värmepump tror jag ur smidighetssynpunkt är helt rätt, inte minst när man har barn och inte vill lägga tid på att bära säckar och aska ur.
 
  • Gilla
pekk@13
  • Laddar…
Minst lika viktigt att inte stirra sig blind på det tekniska eller priset. Tänk på att välja en leverantör med omsorg.

Fanns en 20 år gammal IVT i huset när vi flyttade in för sju år sedan men vi bytte till en ny IVT för några år sedan. Egentligen inga större problem pumpen utan det är saker runt (t ex felvänd cirkulationspump, för grunt borrhål, gateway som inte fungerar, luft i systemet osv), men det har varit mycket svårt att få kontakt med installatören som mest har företag som kunder. Det finns heller ingen annan IVT återförsäljare i vårt närområde.

Bara av denna anledning skulle jag välja Nibe som verkar ha fler återförsäljare och större kontaktnät och passa på ta till ett ordentligt borrhål.
 
  • Gilla
Teleportgubben
  • Laddar…
Jag valde offert med längsta borrdjupet vilket minskar att tillsatsvärmen behöver gå in, den har inte gått många timmar så där är jag nöjd.
Men jag ångrar lite att jag inte skaffade panna som var förberedd för kyla.
 
V Vector skrev:
Kort å gott... niben. Borrhål är bra och ta i extra för bättre effekt å framtida värmepumpar. Pelletspannan har nog hållit värmen någonlunda i källare så element behövs. Varm källare, varmare golv i våning ovanför
Jepp. Djupare borrhål än rekommenderat= bättre verkningsgrad samt med sjunkande/varierande grundvattennivåer så... Men det är köldbärarens cirkulationspump och slangdiameter/längd som också styr Max borrdjup.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.