M Moisam skrev:
tack för svar. Vet du om plattan blir lika stark om vi använder eps-betong som vanligt grov? Hörnan har ju just nu nästan som en egen pytteplatta som bär hela hörnet av huset, vilket känns mindre bra när snö och så kommer...?
du har ju betong på båda sidor och ska gjuta ovanpå? Så jag ser inte någon risk att det inte håller. Har själv en hörna i källaren med eps som jag flutit på sedan (resten av källaren är gjuten) och det har inte varit några problem. Men kolla med tillverkaren annars om du är osäker.
 
Vår snickare som gjorde exakt detta hos oss för ett par veckor sedan använde eps-betong. Det är tydligen lätt att jobba med, och resultatet blev kanon.
 
Claes Sörmland
M Moisam skrev:
Sambon är inne på den lösningen, men det känns inte som det bästa alternativet iom att det är så tight i rännorna. Jag tror inte lecakulorna letar sig ner. Och då är jag nojig att betongskiktet blir jättetjockt och att vi skulle råka bygga in fukt iom att tätskikt ska på...som
Vanligt kanske jag övertänker... ;)
Det finns ju små leca-kulor också. Men ska jag vara ärlig så tror jag bara det är överkurs.

Fukt underifrån är nog svårt att gardera sig mot om du inte helt bygger om hela grunden. Så jag skulle utgå från att över åren kommer fukt att vandra upp i plattan under fuktspärren. Lev med det och se till att träl inte ligger i kontakt med betongkakan.
 
M Morgonskiftet skrev:
du har ju betong på båda sidor och ska gjuta ovanpå? Så jag ser inte någon risk att det inte håller. Har själv en hörna i källaren med eps som jag flutit på sedan (resten av källaren är gjuten) och det har inte varit några problem. Men kolla med tillverkaren annars om du är osäker.
Tack! Alltid fint att höra om någon som löst samma problem med en viss lösning, då vet man att det kan funka. Smart idé att ringa tillverkaren, att jag inte tänkt på det.
 
B bakterie skrev:
Vår snickare som gjorde exakt detta hos oss för ett par veckor sedan använde eps-betong. Det är tydligen lätt att jobba med, och resultatet blev kanon.
tack! Sa han nåt om hållfasthet (eller vilket begrepp som nu är korrekt i sammanhanget). Vore ju topp om eps funkade.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns ju små leca-kulor också. Men ska jag vara ärlig så tror jag bara det är överkurs.

Fukt underifrån är nog svårt att gardera sig mot om du inte helt bygger om hela grunden. Så jag skulle utgå från att över åren kommer fukt att vandra upp i plattan under fuktspärren. Lev med det och se till att träl inte ligger i kontakt med betongkakan.
ja, alltså jag vet inte riktigt varför - men leca känns inte rätt. I resten av huset har vi med otyget ingjutna reglar att göra. Tack och lov inte just här, dock.
 
Jag har kört med Leca flera gånger vid liknande men antagligen mindre arbeten, smidigt att jobba med.
 
Claes Sörmland
Larsa Larsa skrev:
Jag har kört med Leca flera gånger vid liknande men antagligen mindre arbeten, smidigt att jobba med.
Iland är det ju skönt med att de inte väger nåt och man kan plocka upp en säck på samma ställe som man köper resten. Makadam kräver ju ofta en särskild bilresa med släp om man ska ha en liten mängd.
 
Larsa Larsa skrev:
Jag har kört med Leca flera gånger vid liknande men antagligen mindre arbeten, smidigt att jobba med.
okej. Nu börjar det ju bli ett par stycken som gillar lecan, så jag börjar omvärdera. men - var i hela friden hittade du Lecakulor i storpack. Jag är ute efter 8-14 mm på storsäck. Körde du storsäck eller små?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Iland är det ju skönt med att de inte väger nåt och man kan plocka upp en säck på samma ställe som man köper resten. Makadam kräver ju ofta en särskild bilresa med släp om man ska ha en liten mängd.
Släp och trassel är inga problem i vårt fall. Vi bor mindre än 1 mil från grustaget och har eget släp. Men visst vore det skönt för ryggen...
 
Tror det var 80L säckar från Beijer jag körde
 
Larsa Larsa skrev:
Tror det var 80L säckar från Beijer jag körde
okej, tack för svaret. Vi behöver nog storsäck med tanke på vad det skulle kosta.
 
Nu har jag ägnat vad som känns som en evighet till att försöka hitta lecakulor 12/20K, men det verkar tamigfan helt omöjligt att köpa storsäck av den varan.

någon som vet om det prompt måste vara 12/20K-varianten? Annars finns ju andra leverantörer av kulor, men då verkar dom inte vara behandlande med kapillärbrytande vätska. Blir snart tokig på detta...
 
Kapillärbrytande? Så långt ser det inte ut att du gått ner i marken.
 
W witten skrev:
Kapillärbrytande? Så långt ser det inte ut att du gått ner i marken.
W witten skrev:
Kapillärbrytande? Så långt ser det inte ut att du gått ner i marken.
Vad skönt det vore om jag slapp tänka på det. Detta projekt är som en blind som ska ut och orientera i skogen.

Vi har kommit ner i nivå med betongplattan, så all betong är borta i vallgravarna. Så egentligen kanske det inte spelar någon roll då. Resten av hela plattan är ju bara ren betong - det om något är väl sugande och det har ju gått bra i 50 år... galet tänkt?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.