Jag har ett uthus på ca 4x9m delat med 2 mellanväggar i tre utrymmen.

Tänkte isolera detta uthus från insidan. Uthuset är byggt på krypgrund där man lätt kommer åt undersidan av golven. Väggarna är stående regllar med liggande panel på utsidan som man ser från insidan. Taket är takstolar med plåt.. d.v.s en enkel byggnad för att skydda mot regn och vind enbart.

Hur isolerar jag bäst ex. väggarna ? Tänkt försöka få till en spalt innanför ytterpanelen genom att montera vindpapp någon cm in och sedan isolering,plast och gips. Skulle detta fungera ok ? Eller borde jag montera utegips närmast ytterpanelen med en spalt och sedan isolering, plast och sedan gips/skivor ?

De stående reglarna som ytterpanelen är monterade på är ca 160mm med 1cm spalt så finns det plats för 120+30 i isolering innan skivorna och plasten mmonteras mot de stående reglarna det är byggt av..

Någon som gjort något liknande ? eller känner till någon sida med tips/instruktioner ?
 
M
Läste utomhus, ursäkta för felaktig information...
 
Det går bra att isolera enl. dina tankar.
Jag hade lagt i ”förhydringspapp” i väggfacken och sen tryckt i isolering.
(Brädpanelen på en bod brukar vara lite gles så du får tillräcklig luftning ändå)

//AA
 
S saiter skrev:
Det går bra att isolera enl. dina tankar.
Jag hade lagt i ”förhydringspapp” i väggfacken och sen tryckt i isolering.
(Brädpanelen på en bod brukar vara lite gles så du får tillräcklig luftning ändå)

//AA
Vad är förhydringspapp? Vad motsvarar det för produkter på marknaden?
 
D droopy skrev:
Jag har ett uthus på ca 4x9m delat med 2 mellanväggar i tre utrymmen.

Tänkte isolera detta uthus från insidan. Uthuset är byggt på krypgrund där man lätt kommer åt undersidan av golven. Väggarna är stående regllar med liggande panel på utsidan som man ser från insidan. Taket är takstolar med plåt.. d.v.s en enkel byggnad för att skydda mot regn och vind enbart.

Hur isolerar jag bäst ex. väggarna ? Tänkt försöka få till en spalt innanför ytterpanelen genom att montera vindpapp någon cm in och sedan isolering,plast och gips. Skulle detta fungera ok ? Eller borde jag montera utegips närmast ytterpanelen med en spalt och sedan isolering, plast och sedan gips/skivor ?

De stående reglarna som ytterpanelen är monterade på är ca 160mm med 1cm spalt så finns det plats för 120+30 i isolering innan skivorna och plasten mmonteras mot de stående reglarna det är byggt av..

Någon som gjort något liknande ? eller känner till någon sida med tips/instruktioner ?
Gjorde du luftspalt?
 
D droopy skrev:
Eller borde jag montera utegips närmast ytterpanelen med en spalt och sedan isolering, plast och sedan gips/skivor ?
Om det inte är för jobbigt, tycker jag att idén med utegips är bäst.
Formstabil, så det är lätt att sätta in isolering sedan, och hjälper till att staga upp byggnaden genom sin stabilitet. Och ger dessutom bra skydd mot tjyvdrag, som lätt kyler ner huset.
Så jag röstar för läkt 15 - 25 mm, utegips 9 mm och sedan isolering in till reglarnas innerkant.

Men skall detta uthus vara uppvärmt året runt?
Om inte så skulle jag avstå från plastfolien på insidan.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Om det inte är för jobbigt, tycker jag att idén med utegips är bäst.
Formstabil, så det är lätt att sätta in isolering sedan, och hjälper till att staga upp byggnaden genom sin stabilitet. Och ger dessutom bra skydd mot tjyvdrag, som lätt kyler ner huset.
Så jag röstar för läkt 15 - 25 mm, utegips 9 mm och sedan isolering in till reglarnas innerkant.

Men skall detta uthus vara uppvärmt året runt?
Om inte så skulle jag avstå från plastfolien på insidan.
Gillar idén med gipset.Förutom kostnaden. :) Kanske mest för att det blir "mer" hus då. Tyngre. Stabilare. Tätare?

Men det kanske har bäring på hur breda vertikala reglar som man har. Spalt + skiva bygger ju 15 + 9 = 24 mm. Sedan kanske det har att göra med också vilken typ av fasadbrädor man har. Jag har ju fjällpanel som bekant inte är världens mest stabila vägg tyvärr. Inte riktigt bara att spika fast läkten hursomhelst där inte. Panelen är ju inte speciellt tjock där den är som tunnast.

Har ju 95 reglar så får du då 70 mm isolering kvar vilket känns bra. Tror jag. Men om det bara är 70 mm reglar man använt så har man bara 45 mm kvar för isolering vilket inte känns riktigt lika bra. :)

Hur mycket isolering skall man ha i taket på en dylik konstruktion. Typ en bod eller gammalt garage. Ju mer desto bättre såklart men om man går på minimum. Och, har man samma konstruktion i taket också? spalt + gips/papp + isolering + plast + ytbeklädnad (+ eventuell gles)
 
Samma konstruktion med luftspalt minst 25mm
 
S SideshowBobBuilder skrev:
Jag har ju fjällpanel som bekant inte är världens mest stabila vägg tyvärr. Inte riktigt bara att spika fast läkten hursomhelst där inte.
Men läkten spikar man ju inte i den yttre fjällpanelen, utan spikar/skruvar i de stående reglarna.

S SideshowBobBuilder skrev:
Har ju 95 reglar så får du då 70 mm isolering kvar vilket känns bra. Tror jag.
Instämmer!
I vårt ärvda fritidshus, på Hallandskusten, byggt ca 1960, är det bara 70 mm isolering i väggarna.
 
  • Gilla
SideshowBobBuilder
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men läkten spikar man ju inte i den yttre fjällpanelen, utan spikar/skruvar i de stående reglarna.


Instämmer!
I vårt ärvda fritidshus, på Hallandskusten, byggt ca 1960, är det bara 70 mm isolering i väggarna.
Hmm, hur spikar jag läkten i reglarna? Och vad är det för dimension på läkten? 15 mm är ju inte mycket att spika i. Håller det?
 
S SideshowBobBuilder skrev:
Hmm, hur spikar jag läkten i reglarna? Och vad är det för dimension på läkten? 15 mm är ju inte mycket att spika i. Håller det?
Nja, tänkte nog snarare på en sådan här 23x36 mm
https://www.byggmax.se/läkt-p08125038
Och skruva i stället för att spika!
Bättre för handen/armen och listerna/gipsen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.