Ja, upp till 540 borde man väl hitta det mesta virket i fallande 60-längder. Och har du bara tre takstolar så blir det ju generalskarv på mitten om du ska skarva på regeln. Bättre då att betala lite mer för virket hos en välsorterad handlare.
 
Tobzter
Har 5 st takstolar. Men får kika på Beijer
 
Tobzter Tobzter skrev:
Beijer hade så åker å hämtar de i morrn men ska passa på och ta underlagspapp också då tänkte jag denna [länk] ?
Ska på plåttak sedan.
Fäster man fotplåten under pappen eller på bärläkten?
Jag satte en halv remsa underlagspapp (30cm) sen fotplåt. Därefter underlagspapp över hela taket, inklusive över fotplåten. Med fördel så lägger du en mjukfog på fotplåten.
 
Vad menar du med bärläkten? Du lägger råsponten, skär av 4.30 (takets längd) av underlagspappen, delar den i två remsor, 35 cm breda, och lägger dessa längst ner på takets långsida, en på varje sida, lägger fotplåten ovanpå, sen underlagspapp på hela taket ( och över takplåten), sen kan du lägga plåten direkt på underlagspappen.
 
Tobzter
Plåten direkt ? Verkar inte vara så på alla instruktioner ja kikat på både strö och bärläkt sedan plåt . Är plåt likt takpannor som ska läggas. Ja bli överlycklig om ja slipper läkten
 
Tobzter Tobzter skrev:
Då var taktolarna klara :) vart 170 virke rakt igenom .
Men tänkte att man kanske kan försätta i denna tråd..
Ska på råspont uppe på takstolarna. Men dessa finnes bara i 3.6 eller 4.2 m längder vad ja kan hitta. Hur skarvar ja detta lättast. Har 4.2 m utsida på dom yttersta takstolarna. Sedan 30cm utstick tänkte ja ca. Så skulle behöva 4.8 m om man ska ha fullängd. Men vart sätter ja skarven enklast med dom längderna som finns att tillgå ?
. Köp ändspontad råspont
Tobzter Tobzter skrev:
Då var taktolarna klara :) vart 170 virke rakt igenom .
Men tänkte att man kanske kan försätta i denna tråd..
Ska på råspont uppe på takstolarna. Men dessa finnes bara i 3.6 eller 4.2 m längder vad ja kan hitta. Hur skarvar ja detta lättast. Har 4.2 m utsida på dom yttersta takstolarna. Sedan 30cm utstick tänkte ja ca. Så skulle behöva 4.8 m om man ska ha fullängd. Men vart sätter ja skarven enklast med dom längderna som finns att tillgå ?
köp ändspontad råspont 20x95 och montera fallande , så kan du sätta skarven även mellan takstolarna , dock inte på samma ställe 2 bräder i följd
 
  • Gilla
marcus ekholm
  • Laddar…
Har lagt Plannja trend (färdig plåt med klickfunktion) på mitt fritidshus enl instruktion från tillverkaren, plåt direkt på papp. Blir väldigt lätt och smidigt. Går det med Plannja så går det med all annan plåt också!
 
N
Tobzter Tobzter skrev:
Då var taktolarna klara :) vart 170 virke rakt igenom .
Men tänkte att man kanske kan försätta i denna tråd..
Ska på råspont uppe på takstolarna. Men dessa finnes bara i 3.6 eller 4.2 m längder vad ja kan hitta. Hur skarvar ja detta lättast. Har 4.2 m utsida på dom yttersta takstolarna. Sedan 30cm utstick tänkte ja ca. Så skulle behöva 4.8 m om man ska ha fullängd. Men vart sätter ja skarven enklast med dom längderna som finns att tillgå ?
Om du inte vet hur man skarvar råspont ska du nog ej göra ngt själv
 
N
K Knuten26 skrev:
. Köp ändspontad råspont


köp ändspontad råspont 20x95 och montera fallande , så kan du sätta skarven även mellan takstolarna , dock inte på samma ställe 2 bräder i följd
Skarv i mellan takstolar?hur ska dessa skarvar klara snöfall?
 
Tobzter
D Dr Jumping Jack skrev:
Har lagt Plannja trend (färdig plåt med klickfunktion) på mitt fritidshus enl instruktion från tillverkaren, plåt direkt på papp. Blir väldigt lätt och smidigt. Går det med Plannja så går det med all annan plåt också!
Verkar vara olika för olika plåttak. Dom ja kikar på ska ha läkt.
 
Tobzter
N Nybergzzz skrev:
Skarv i mellan takstolar?hur ska dessa skarvar klara snöfall?
Finnes med ändspont dom får skarvas så gott som fritt
 
  • Gilla
Kwigrund
  • Laddar…
Tobzter
N Nybergzzz skrev:
Om du inte vet hur man skarvar råspont ska du nog ej göra ngt själv
Hmm .. de har ja väl aldrig sagt att jag har nå problem med? ..men är väldigt svårt att göra som man ska med skarv. Ska ligga över 3 takstolar och ej vara generalskarv.

Stolarna sitter på dessa mått
*1200*1200*1200*600*. Sedan ca 20-30cm utstick.
Då är frågan vart man ska skarva för att de ska bli bra
 
Tobzer, du bygger en friggebod. Krångla inte till det, spec om du är lite ovan. Köp 480 cm spont, du sparar mycket bekymmer och tid. Lägg plåt direkt på pappen, ingen läkt! Du sparar tid igen!
 
Tobzter
Hehe . Ja jag känner att denna friggebod Kommer va bättre byggd än vårat bonningshus.
Ja de få bli fulllängd på råsponten. Men skita i läkten säger du ? Ska ja ha en bättre underlagspapp då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.