HEJ !
Altanbygget fortskrider i etapp två som nu skall befinna sig ca 25cm över mark för att matcha nivån på altanentrén. Skissade på bärlinor och trallreglar i 45x95, blir det klent? Skall jag konstruera om? Tips synpunkter från någon av alla proffs här?
(Det framgår lite dåligt på bilden, men tanken är att ha en bred trappa/steg på den altandelen som är överst på ritningen)
/Tony
 
  • altan_etapp2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Oj, jag körde med bärlina och reglar i 45x170. Har fått några kommentarer om att det är överdimensionerat, så kanske 45x145 är lagom. 45x95 tror jag är för klent (men jag är ingen expert....)

Bärlina är de som du har "lodrätt" i din ritning, som jag tror du kallar "Regel nivå 1".

Vad för dimension på trall skall du lägga? Lägger du 28mm trall så räcker det med cc 600mm på reglarna, det har jag på min altan och det funkar fint. Du har 475mm i din ritning.

Sen verkar du ha lite många plintar under. Tror inte du behöver så många stödpunkter, speciellt inte om du går upp lite i virkesdimension. Varje plint man slipper gräva, väga av och gjuta är värd några kronor extra i meterpris :)

Tänk på att reglar och bärlinor inte behöver ha stöd alldeles ute i ändarna. Jag har överhäng på c:a 40cm från sista plinten ut till slutet på bärlinorna under min altan, de sitter i fästade i husgrunden i ena ändan och ligger på 2 plintar, totalt är de c:a 7m långa. Även reglarna skjuter ut en bit från yttersta bärlinan. Bygger man så så slipper man se plintarna så väl, dessutom blir det enklare att bygga en inbrädning om inte plinten är i vägen.
 
Tack mhacker!
Att jag har plintar långt ut beror på att jag hade tänkt mig stolpar där som skall agera staketstolpar och bära upp altanen. Japp, det är 28-trall jag lägger.
Vilket c/c avstånd tror du 145 klarar av mellan plintarna?
MVH
Tony
 
Med dina plintavstånd bör du välja 45x195 för bärlinor (nivå 1) och 45x145 för reglar (nivå 2). Det är inte speciellt överdimensionerat! Dina dimensioner är iallafall för klena.

Håller med mhacker om att det nog är enkare att hantera plintar och staketstolpar var för sig. De sistnämnda kan fästas i reglarna (har så själv).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.