Hej!
Vi värmer vårt hus med bahco acj luftvärme. Den sitter med stickkontakt. Går det att sätta in en wifi termostat med stickkontakt och sedan sätta in kontakten från luftvärmen för att styra värmen? Tänker på något liknande:

https://tibber.com/se/store/produkt/mill-wifi-termostat

/Hans
 
Acj:n är samtidigtdistribution av friskluft. Att stänga av o på fläkten kan även utlösa överhettningstermostaten till elbatteriet. Det enda du skulle tjäna är den ev vinst som fläktdriften på ca 100w slipper generera de stunder fläkten ev står stilla .
 
Som sagt inte bra att stänga av friskluften. Det blir dålig luft inne då. Fläkten ska gå hela tiden. Temperaturen regleras med en elektriskt styrd strypventil på vattenvärmebatteriet. ACJ-modellen har vanlig stickpropp om det är med vattenbatteri. (Med elvärmebatteri hade det varit Perilex). Temperaturgivaren sitter i återluftflödet. Vill man reglera värmen måste man koppla in sig på styrningen till strypventilen och det är ingen enkel sak samt att man förmodligen ökar riskerna för nya fel med värmen i huset.
 
Okej, tack för svaren.
 
J Josth skrev:
Som sagt inte bra att stänga av friskluften. Det blir dålig luft inne då. Fläkten ska gå hela tiden. Temperaturen regleras med en elektriskt styrd strypventil på vattenvärmebatteriet. ACJ-modellen har vanlig stickpropp om det är med vattenbatteri. (Med elvärmebatteri hade det varit Perilex). Temperaturgivaren sitter i återluftflödet. Vill man reglera värmen måste man koppla in sig på styrningen till strypventilen och det är ingen enkel sak samt att man förmodligen ökar riskerna för nya fel med värmen i huset.
Tjenna Josth!

Du verkar ha koll på läget :) jag har en fråga om du kan svaret på den? Skulle det på något sätt kunna koppla en smart termostat på den med lite moddande? jag har kollat på tado termostat, men funderar på om det går att koppla den till kontaktorn som sitter i aggregatet som styr elpatronen? Har du någon erfarenhet av detta eller något annat sätt att koppla en smart termostat till ett ACJ aggregat?

Med vänlig hälsning, Marcus "Nörd" :)
 
Hej! Ja tack, har en hyfsat övergripande koll men jag har inte modifierat något ACJ-aggregat. Jag tänker mig att man sätter in en extra mini-kontaktor 3-fas med 230 V manöverspänning på ledningarna till el-batteriet. Då får man möjlighet att styra med någon smart puck med t.ex. tidschema och som kan ge 230 V ut. Känns säkrare att sätta in en extra mini-kontaktor 3-fas än att flera styrningar samsas om en kontaktor om man inte är helt säker på att styrningarna fungerar med varandra beroende på hur de spänningsätts.
 
Marcus Nordström Marcus Nordström skrev:
Tjenna Josth!

Du verkar ha koll på läget :) jag har en fråga om du kan svaret på den? Skulle det på något sätt kunna koppla en smart termostat på den med lite moddande? jag har kollat på tado termostat, men funderar på om det går att koppla den till kontaktorn som sitter i aggregatet som styr elpatronen? Har du någon erfarenhet av detta eller något annat sätt att koppla en smart termostat till ett ACJ aggregat?

Med vänlig hälsning, Marcus "Nörd" :)
Hej Marcus,

Lyckades du med din smarta styrning av Bahco ACJ? Jag kikar själv på Tado:s lösning men funderar på var den i så fall kopplas in på ACJn respektive Tado:s termostat.
 
  • Tado smart termostat och tillbehör med visad temperatur på skärmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopplingsschema på vägg för Bahco ACJ med tydliga elektriska komponenter och anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av Tado Extension Box med anslutningar för reläer och analog/digitala gränssnitt, samt två reläkopplingsscheman.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.