Hej
Jag funderar på att inreda en vind men som med balkkonstruktionen inte är förberedd för det. Någon med kunskap om hur man i så fall bör ändra i den bärande konstruktionen för att få undan alla stöttor till de bärande balkarna i de ytorna man i så fall vill använda? Se bifogade bilder på hur stöttorna sitter Trådigt vindstak med träbjälkar och stöttor som hindrar inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsikt över en oinredd vind med synliga trästöttor och balkar samt isoleringsmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du har takstolar av fackverkstyp. Vill du inreda vinden måste du byta ut dessa mot en annan typ av takstolar. Börjar du försöka byta enskilda stänger kommer hela takkonstruktionen att kollapsa. På grund av spännvidden kommer du att behöva använda limträ. Eftersom taklutningen är dålig behöver du höja taket samtidigt för att det ska vara värt besväret.
 
  • Gilla
Byggarebobsbrorsa och 1 till
  • Laddar…
Byggarebobsbrorsa Byggarebobsbrorsa skrev:
Hej
Jag funderar på att inreda en vind men som med balkkonstruktionen inte är förberedd för det. Någon med kunskap om hur man i så fall bör ändra i den bärande konstruktionen för att få undan alla stöttor till de bärande balkarna i de ytorna man i så fall vill använda? Se bifogade bilder på hur stöttorna sitter[bild] [bild]
Ser ut som min vind på ett Borohus från 87 ?!

Funderat på att bara isolera för att göra ett sovloft. Då isolera på befintliga balkar. Ungarna behöver inte stå, bara sova.

Kan man isolera som vinden ser ut nu?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.