Hej därute!
Är det någon klurig tekniker som kan ge lite tips i frågan?

Vi har en Phalén värmare 6kw
Inkbird värmesensor.

Inkbirden styr vad jag fattat det endast värmen, dvs den startar pumpen som i sin tur triggar värmaren via vattenflödet.
Men om jag vill ha cirkulation utan att värmaren skall starta.... hmmm, hur gör jag då?
Behöver man helt annan styrning eller kan det gå att trixa till med hjälp av lite kunnighet i automation?

/Fredric (Lenahugos byggslav)
 
Kommer själv köra så att maxtemp på värmaren. Men så en egen zwave enhet för
Cirkulations pump samt värmare.
Om jag vill så kan jag alltså själv stänga enbart av värmaren.
Kör just nu via Telldus Live
Appgränssnitt med kontroller för pool: bubblor pump, rening pump och värmare vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


körde först med sonoff men det blev Inge bra,
 
Jag kör med en Sonoff dual med Tasmota firmware. Fick kompilera en egen version för att få med script stöd men det gick förvånansvärt lätt med det molnbaserade byggsystemet.
En kanal styr pumpen och den andra värmaren (via ett relä).
Temperaturmätning via fyra sensorer som jag kopplat in till Sonoff grunkan. Mäter vattentemperatur vid skimmern och vid bottenutsuget. Dock på utsidan av rören så det tar ett tag innan jag kan läsa av rätt temperatur samt det blir ett par graders förlust så när jag mäter 34 grader är det 36 i poolen. Just nu använder jag bara bottentemperaturen för den i skimmern blir för beroende av yttertemperaturen även om jag tycker att jag isolerat mycket... Jag mäter även pumphusets temperatur och utetemperaturen.

Styrningen av poolen har jag pillat med ett tag nu och börjar nu bli ganska nöjd. Har två temperaturer jag kan ställa in, en dagtemp och en kvällstemp. Tanken är att man vill ha det lite kallare på dagen men mysigt varmt på kvällen. Jag kör pumpen kl 06:00 i en timme och 18:00 i två timmar. Behövs det värmas mer så kör pumpen längre men den startar bara automatisk dessa två tider (och om det blir för kallt i pumphuset). Jag har också en fjärrkontroll som man får använda om man vill ha igång pumpen när man badar.

Vill någon ha scriptet är det bara att säga till. När jag är helt färdig med algoritmen så ska jag skriva ett snyggare men Tasmotas skriptspråk är lite eget och man har inte så mycket plats på sig så helt lättläst är det inte...

Jag kör home assistant också så jag kan få fina grafer via Grafana.
 
M mattias_sjogren skrev:
Har två temperaturer jag kan ställa in, en dagtemp och en kvällstemp. Tanken är att man vill ha det lite kallare på dagen men mysigt varmt på kvällen.
Har du ingen isolering på badet?
Min spapool håller tempen utan värmaren sommartid, svårt att växla temp då.
 
Jodå, det är en isolerad Pool & Fritid Large men det jag främst vill undvika är att värmaren går igång dagtid när locket är av och pumpen är på. Har inte haft mitt styrsystem igång så länge utan i somras så körde jag med termostaten på värmaren och det blev onödigt varmt på dagen då. Jag tycker att det är skönast att bada med pumpen igång. Lite senare på hösten kanske jag kommer att skruva upp dagstemperaturen men vi badar mest på kvällen nu så det spelar inte någon stor roll.

Det finns säkert många förbättringar att göra, får se om jag någonsin blir helt klar... :)

Så här såg det ut det senaste dygnet. Ingen värmning behövdes på morgonen men på kvällen värmde den ganska exakt två timmar.
Diagram över temperatur och pumpaktivitet för en pool över ett dygn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.