Nej så är det ju, men ingen köper väl en lgh utan att åtminstone kika en gång?
Eller det gjorde ju jag med förra lgh :D
Men det är för mycket pengar för att köpa osett
 
Det svenska systemet är ju sådant att inget är bindande före det att kontrakt skrivs. Överenskommelser kan alltså brytas före kontrakt av både säljare och köpare. Därför är snabba avslut viktigt om man är angelägen. Det kan vara värt att sätta sig in i säljarens situation. Om jag förstår rätt får denne ett bud från en person som inte sett lägenheten och tyvärr måste dröja en tid med att se och bedöma lägenheten. Under tiden som man väntar så kommer en annan köpare in och lägger ett högre bud. Vi vet ju inte, men det kan vara så att denne köpare villkorar budet med ett snabbt avslut. Det kan också vara så att säljaren är beroende av att affären avslutas snabbt.

På vissa håll är det vanligt med avslut före den visning som lagts ut, det kan man se på Hemnet av alla bostäder som tagits bort före visning
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
C
nino nino skrev:
Nej så är det ju, men ingen köper väl en lgh utan att åtminstone kika en gång?
Det förekommer definitivt. Man får ju inse att det riskerar väcka viss irritation hos säljare och mäklare när det kommer köpare som vill dra igång med visningar och budgivning i förväg.
 
C cpalm skrev:
Det förekommer definitivt. Man får ju inse att det riskerar väcka viss irritation hos säljare och mäklare när det kommer köpare som vill dra igång med visningar och budgivning i förväg.
Att försöka köpa före visningsdag är rätt vanligt på heta marknader. Då kan det vara vanligt att en stor andel av bostäderna säljs före visning. När en intresserad köpare noterat detta några gånger börjar många göra likadant själva, kontakta mäklaren och försöka köpa före visning. Så många köp före visningsdag är ett tecken på en het marknad i uppgång.

Att köpa utan att ha sett bostaden förekommer men är olämpligt. Vi hade en tråd här för några år sedan där en köpare som inte tittat före köp var besviken på diverse saker. Man kan få det att se bättre ut på bild och i ord än i verkligheten. Men detta bäddar för konflikter och en seriös mäklare bör undvika köp där köparen inte sett bostaden.
 
Ja jag skulle då inte köpa en lgh för 900 utan att titta först
 
C
K klimt skrev:
Att försöka köpa före visningsdag är rätt vanligt på heta marknader.
Visst är det så.
Håller med om att det är synnerligen olämpligt att köpa en bostad osett, men man inser också att den som är beredd att göra det har en fördel på marknaden. När vi tittade på hus hade man konstant känslan av att man blev omkörd av vårdslösa köpare, men så funkar det ju när det är säljarens marknad.
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Här kan man då tycka att Mäklaren borde ha hört av sig till TS och sagt att det nu finns ett bud på 720 000 och de kan skriva idag.

Då får TS se till att antingen buda över, eller ta sig och kolla på lägenheten samma dag.

Ser man det som en säljare, så har vi en köpare som kan ge 720 och skriva papper samma dag, och en köpare som vill ge 700 men 2 dagar bort.

Inte så snyggt skött av mäklaren, men inga fel har begåtts.
 
Idag har jag inga större problem av det här då vi fick tag på en billigare lgh i samma område :D

Som säljare så förstår jag, mäklaren tyckte jag kunde ha skött det lite bättre
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.