Hej,

Monterade en dörr till garaget för tre veckor sen. Dörren passade då precis, den tog i marginellt när jag stängde dörren. Nu tre veckor senare verkar dörren ha svällt och blivit trög att stänga. Jag skulle därför vilja flytta den i sidled ca 2 mm.

Jag har försökt skruva på karmhylsorna, men det har bara lett till att karmen bågnat och att den inte går att stänga alls.

Frågan är om det via gångjärnen går att flytta dörren i sidled?
 
  • Vit garageport med rund fönsteröppning, handtag och två gångjärn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på dörrgångjärn med synliga justeringsskruvar och karmhylsor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det går att bryta i gångjärnen med ett verktyg för det. Men frågan är om du inte fått karmen sned. Börja med att kolla med vattenpass och mät så att det inte är så att karmen är sned.
 
  • Gilla
Husbyggare88
  • Laddar…

Bästa svaret

K
Ja, du kan justera i sidled genom att lätta på PZ skruvarna och därefter justera med Torx skruvarna och avslutningsvis dra åt PZ skruvarna.
Det ser dock inte ut som att det finns justermån att få dörrbladet närmre gångjärnen, men jag kan ha fel så pröva!

PZ = PoziDrive, skryssmejsel/stjärnmejselskruvarna.
 
  • Gilla
Husbyggare88
  • Laddar…
Om karmen vart sämre när du skruvade på hylsorna, skruvade du då åt rätt håll? Ser ut som att fodret är spikat i karmen? Kan då bli svårt att justera. Mvh
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Är det en dörr från Scandidoor?
 
S s97danl skrev:
Är det en dörr från Scandidoor?
Effektdörren från Hemfint
 
K KjellTimell skrev:
Ja, du kan justera i sidled genom att lätta på PZ skruvarna och därefter justera med Torx skruvarna och avslutningsvis dra åt PZ skruvarna.
Det ser dock inte ut som att det finns justermån att få dörrbladet närmre gångjärnen, men jag kan ha fel så pröva!

PZ = PoziDrive, skryssmejsel/stjärnmejselskruvarna.
Jag hade verkligen behövt en guide på att justera gångjärn som detta.

Nån som vet var guide med bilder och sånt finns?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.