Hej, jag har målat på nykittade fönster. Kittet är linoljebaserat och jag har målat med en vattenlöslig färg. När jag drar av maskeringstejpen åker färgen med från kittet. Vad är det för fel? Kittet hade torkat i ca 3 veckor. Hur ”reparerar” jag skadan. Svårt att få bort all färg utan att skada kittningen. Tacksam för hjälp!
 
Vatten och olja repellerar varandra.

Du skulle använt oljebaserad färg.
 
Du kan inte "reparera skadan" du behöver ta bort färgen från kittet och måla bågen igen med "rätt färg"
 
Violina Violina skrev:
Du kan inte "reparera skadan" du behöver ta bort färgen från kittet och måla bågen igen med "rätt färg"
Tack för dina svar. Enligt kittillverkaren skall färgen fungera på kittet (Illbruck). Jag får försöka få bort färgen
 
Hur snart drar du av maskeringstejpen?
 
Direkt efter andra strykningen. När jag insåg vad som hände testade jag även att låta tejpen sitta lite längre. Samma resultat. Jag har använt blå tejp.
 
C Cajtan skrev:
Tack för dina svar. Enligt kittillverkaren skall färgen fungera på kittet (Illbruck). Jag får försöka få bort färgen
Exakt vilket kitt och vilken färg har du använt?
 
Illbruck OS 106 vitt.
 
Färg Nordsjö One Door and Window
 
Akrylatfärg torkar väldigt fort, på någon minut om det är varmt väder. Det går gissningsvis bättre om du målar en sval dag och drar av maskeringstejpen direkt efter du målat första strykningen och sedan maskerar igen.
 
Man maskerar in ngn mm på glaset. Annars målar man som vanligt utan maskeringstape med liten rund pensel.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.