Hej!

Vi har nu haft vår robot (McCulloch S600) i tre månader och är otroligt nöjda med den. Tack till alla här på forumet som rekommenderat just S600 i olika trådar. (y)

Jag läser att ni är många som byter knivar i era robotar 2-3 gånger per säsong och funderar på hur ni vet när det är dags? Jag kan inte se att klippresultatet för vår robot har förändrats någonting alls sen vi aktiverade den. När jag vänt på boten för att rengöra har jag inte sett att knivarna skulle vara slitna eller skadade på något sätt. Vår matta är hyfsat jämn utan stenar eller nämnvärda rötter i dagen.

Vad går ni som byter flera gånger per säsong på? Är det tidsintervallet, när ni ser skador på knivarna, hör ni på ljudet när boten klipper, detaljstuderar ni snittytan på grässtråna, magkänsla eller vad...?

Jag vet att knivarna är inte är någon speciellt stor utgift...men jag avskyr att byta ut saker i förtid "bara för att" såvida det inte handlar om säkerhetsutrustning.
 
Jag brukar se att gräsmattan blir lite "tuffsigare" så vet jag att det är dags... Jag byter kanske 3-4 gånger på en säsong...
 
P Paxman skrev:
Hej!

Vi har nu haft vår robot (McCulloch S600) i tre månader och är otroligt nöjda med den. Tack till alla här på forumet som rekommenderat just S600 i olika trådar. (y)

Jag läser att ni är många som byter knivar i era robotar 2-3 gånger per säsong och funderar på hur ni vet när det är dags? Jag kan inte se att klippresultatet för vår robot har förändrats någonting alls sen vi aktiverade den. När jag vänt på boten för att rengöra har jag inte sett att knivarna skulle vara slitna eller skadade på något sätt. Vår matta är hyfsat jämn utan stenar eller nämnvärda rötter i dagen.

Vad går ni som byter flera gånger per säsong på? Är det tidsintervallet, när ni ser skador på knivarna, hör ni på ljudet när boten klipper, detaljstuderar ni snittytan på grässtråna, magkänsla eller vad...?

Jag vet att knivarna är inte är någon speciellt stor utgift...men jag avskyr att byta ut saker i förtid "bara för att" såvida det inte handlar om säkerhetsutrustning.
Du kan väl känna på knivarna. Känns de vassa så behöver du inte byta, känns de slöa så byt.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Jag tycker man ser det på gräset. Stråna blir nästan avrivna istället för klippta.
Jag har ojämn gräsmatta med en massa hinder så jag får byta 1-3 ggr på en säsong, om nu inte gräsmattan slutat växa pga torka.
På mina föräldrars gräsmatta som ser ut som en golfgreen, där behöver jag knappt byta 1 gång om året.
 
Jag byter varje vår, eller om de går av. Tycker det funkar bra, men jag kanske bara är lat. Har en Husqvarna dock.
 
Som sagt; känn på dem. Visit klipper de snyggare om de är vassa men så länge de är oskadade så gör de nog jobbet.
Har inte gjort det hittills men att slipa dem kan inte vara svårt.
 
Om man slipar dem, så måste man vara noggrann, så att det inte blir obalans, men att bara köra lätt med ett skärpbryne gör stor skillnad i hur klippningen blir.
 
Med tanke på hur mycket gräs och skit som sitter överallt tror inte jag balansen är nu något att oroa sig för.
 
I med jag glömmer bort att jag har en robot så kommer jag på mig emellanåt att titta. Bra du påminde mig så jag kan titta imorgon.

Då jag sätter igång min tidigt på året på högsta läget så sitter det nya knivar. När den klippt ca 1-2 veckor och gräset ser jämt ut brukar jag byta knivar när jag sänker den till önskat läge. Sen kan det dröja väldigt länge till nästa.
Men brukar titta på skador, om det är hack eller om kniven är bockad pga äpple tex.
Ja och givetvis om gräset skulle börja lägga sig eller inte bli klippt.

Hq och den går varje dag mellan 08-20.
 
C
Skönt att höra att man inte är ensam om att bara byta en gång om året. Tycker inte våra är i något direkt bedrövligt skick efter en säsong trots att de får jobba hårt. Långtifrån nyskick så klart, men vi har inte heller några ambitioner att försöka åstadkomma någon paradgräsmatta.
 
Mycket intressant att läsa alla svar som kommit in...tack för dem! :)

Slutsatsen jag drar är att det är högst subjektivt och individuell preferens som avgör hur ofta knivarna byts. Jag har inte kunnat se något på gräset som skulle indikera att knivarna behöver bytas, men jag tänker att jag ska välja ett bra tillfälle snart att byta ändå. Det är kanske så att det är först när man kan göra jämförelsen direkt mellan gamla och nya knivar som man kan se en skillnad.

Prognosen de närmaste tio dagarna är att det ska vara högsommar på riktigt, så gräset lär sluta växa pga värmen och brist på vatten, men när regnet återkommer och tillväxten sätter igång igen kanske jag byter knivar bara för att se ifall jag ser någon skillnad.
 
P Paxman skrev:
Mycket intressant att läsa alla svar som kommit in...tack för dem! :)

Slutsatsen jag drar är att det är högst subjektivt och individuell preferens som avgör hur ofta knivarna byts. Jag har inte kunnat se något på gräset som skulle indikera att knivarna behöver bytas, men jag tänker att jag ska välja ett bra tillfälle snart att byta ändå. Det är kanske så att det är först när man kan göra jämförelsen direkt mellan gamla och nya knivar som man kan se en skillnad.

Prognosen de närmaste tio dagarna är att det ska vara högsommar på riktigt, så gräset lär sluta växa pga värmen och brist på vatten, men när regnet återkommer och tillväxten sätter igång igen kanske jag byter knivar bara för att se ifall jag ser någon skillnad.
Låt roboten gå ändå om de skulle stanna av. Den tar annat oönskat som växer trots hög värme.
 
R Rkarlsson skrev:
Låt roboten gå ändå om de skulle stanna av. Den tar annat oönskat som växer trots hög värme.
Det jag menade var att eftersom gräset inte kommer växa något så kommer jag inte kunna se hur det reagerar på nya knivar. Boten kommer jobba som vanligt, bortsett från de dagar beskärning av fruktträd ska ske den här veckan.
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.